Generace nula (Český komiks 2000-2010)
Tomáš Prokůpek
Komiks v Česku právě teď prožívá své vůbec nejlepší období. Postupně se mu daří vymanit ze sítě starých předsudků, udržuje kontakt s aktuálním děním ve světě a především se stále rozrůstá a vyvíjí. Mladé autorské pokolení, které se od roku 2000 dere ke světlu, se dostalo do fáze, kdy je možné jeho tvorbu začít bilancovat. Antologie Generace Nula tak představuje výběr toho nejlepšího, co na poli krátkých komiksových příběhů v České republice za poslední dekádu vzniklo. Publikace přitom pokrývá mimořádnou stylovou i námětovou pestrost, jež je pro současný domácí komiks tak příznačná.... celý text
Přidat komentář
Generace Nula svědčí o pestré škále stylů (někdy i v rámci jednoho příběhu - Karel Jerie) i žánrů tehdy mladých autorů, ale kdybych měl říct, co si z toho zapamatuju, už to taková sláva nebude. Když to srovnám s antologií Generace 89, výtvarný standard je asi celkově výš, ale zase tu není nic tak vynikajícího jako eroticko-parodická Sheila nebo famózní Dračí let. Ne že by mě to nebavilo, ale není tu moc extra kousků a možná by to bylo zábavnější bez zahánění do tematických chlívků, které tomu už předem dávají nějakou nálepku.
Moc pěkný sborník, který ukazuje žánrovou a výtvarnou pestrost českého komiksu. Nestává se mi často, aby se mi líbil skoro celý sborník. Geniální je už jeho obálka. Jsou tu kuriozity, které vzdávají hold historii českého komiksu, jsou tu humory, reportáže a sociální dokumenty, ale také příběhy obyčejného života. Někde je povedenější výtvarná stránka, jinde scénář, a občas jsem byl v úžasu nad tím, jak forma, kterou bych normálně nemusel, funguje naprosto dokonale se scénářem a příběhem.
Hodnotím hlavně jako nakladatelský počin, je to velmi reprezentativní antologie. Ukazuje také ovšem, v čem je slabina českého komixu, a to jsou scénáře. V některých případech to zachraňuje parádní kresba, ale někdy "kde nic není, ani smrt nebere". Ale pár kousků je oproti tomu geniálních.
Koupil jsem hlavně ze zvědavosti, protože komiksy miluji. Kdybych měl dojem z publikace shrnout několika slovy, bylo by to "rozmanitost a originalita". Každý kreslíř v této knize má naprosto jedinečný styl, některé se mi líbily více, některé méně, většina však stála za přečtení. Některé mne zaujaly hlavně vizuálně (Ústřice času, Nestrkej nos do polévky,... ), jiné jen pointou (Bezčasí, Poslední,...). Velmi pěkné bylo připomenutí i tak nezapomenutelné Neffovy povídky Bílá hůl ráže 7.62, docela mi sedlo černobílé zpracování.
Celkově bych dal 3*, ale přidávám jednu navíc za již zmíněnou originalitu.
Spíš mírné zklamání. Nalákal mě výroční speciál Aarghu a toto jsem čekal, že by mělo být ještě lepší. Některé komiksy výborné, spousta z nich ale příliš fádní.
krásný komentář tady pana hladka. Lelu i Gruse si vždy ráda koupím, zejména Leliny kresby jsou mi sympatické. líbil se mi dost i mj. komiks Mesiáš Miloše Zemana, Bílá hůl ráže 7,62 na námět Ondřeje Neffa a tématicky Výlety s ČSSA: 02 od Vladimira 518. avšak vypíchnout první tři nej nemůžu. vlastně nikdy to nedělám.
dovolím si glorifikovat publikaci ještě zde: http://emamamisu.blogspot.com/2012/05/generace-nula-cesky-komiks-2000-2010.html
Generací nula lze pojmenovat české komiksové kreslíře, jejihž publikace vyšly po roce 2000. Tato antologie může sloužit i jako zevrubný úvodník do mladého světa českého komiksu. Zvláště neznalým tak může pomoci se v tomto fantastickém kresleném světě zorientovat a najít si svého oblíbeného kreslíře, nebo komiksovou postavu. Mě osobně v knize zaujala Lela Geislerová (kreslí pravidelný strip Zen Žen pro čas. Respekt), Jiří Grus a jeho Voleman, nebo třeba Jan Šiller s jeho Ústřicí času, kterážto je vystavěna pouze na atmosférických černo-bílých obrázcích bez textového doprovodu. Český komiks, jako nedílná součást světa umění, si jistě zaslouží náš zvýšený zájem.
Autorovy další knížky
2018 | Rychlé šípy a jejich úžasná nová dobrodružství |
2013 | Kája Saudek |
2014 | Dějiny československého komiksu 20. století |
2019 | Čtyřlístek: První půlstoletí v Třeskoprskách |
2006 | Aargh! #06 |
Generace Nula s podtitulem Český komiks 2000-2010 to je sedmadvacet krátkých komiksových příběhů od tří desítek mladých českých autorů. Některé z nich jsou pouhé jednostránkové úsměvné hříčky (Přílišná snaha, Žena za barem, Mlékař), jiné mají až formu dokumentu (Čtyři dny v Koreji, Chceme si užít života, Ukradený, Výlety s ČSSA) a pár se jich pro změnu pokouší o rekapitulaci života a minulosti (Sbohem, má lásko, Jak to bylo za komoušů, Tajemství půdy). Zpracovávají se tu vážná témata (Mesiáš, Oskar Ed v parku, Jednou za život), využívá se vtip a nadsázka (Bezčasí, Hřebík, Burkele, Nestrkej nos do polévky), bajky a pověsti (Na ptákách) nebo známé předlohy (Bílá hůl ráže 7,62). A stejně jako jsou různorodá témata, liší se komiks od komiksu i kresba. Někdy přísně sofistikovaná (Ústřice času), jindy skicovitá (Kde končí hrdinové), čistě perokresbová (Alois Nebel: Prachatický Granát), proporcionálně bizarní (Huskiosa a Sfinga), výrazně figurální (Poslední), dětsky naivní (Vlaštovka, Neděle 15:25) nebo pastelově pestrá (Voleman: Dneska zemřu). Mezi nejpovedenější kousky počítám Mazalova Mesiáše a Šlajchovu historickou fresku Na ptákách.