Geniální přítelkyně (komplet)
Elena Ferrante
Tetralogie Geniální přítelkyně uchvátila čtenáře bezmála na celém světě a vzbudila zaslouženou pozornost literární kritiky. Nyní v dárkovém balení, v atraktivním obalu, v kartonových deskách a za zvýhodněnou cenu. Neapolská periferní čtvrť Luzzatti (v textu však její název nikdy nezazní), padesátá léta minulého století. Právě tam a tehdy začíná příběh jednoho ženského přátelství. Jeho vypravěčkou je Elena, která už jako stará žena vzpomíná na svůj život, který byl, kam její paměť sahá, vždycky ovlivňován silnou osobností geniální Lily. Sama je přitom klíčovou postavou zas pro Lilin osud, v jejích očích je tou geniální kamarádkou naopak ona. Úhelným kamenem jejich komplikovaného vztahu je snaha obstát v mužském světě, jehož konvenční hranice jsou pro ně stejně tak svazující jako hranice jejich čtvrti plné pokrytectví a násilí. Čtenář se v románu seznamuje nejen se dvěma protagonistkami, ale i s celým mikrokosmem neapolské čtvrti propojené hustým předivem konvencí a vášní. Vypravěčka nás sice provede vývojem italské společnosti ve druhé polovině 20. století, ale ústředním tématem celé série zůstává přátelství vzájemně odlišných hrdinek, vylíčené s až nemilosrdnou otevřeností jako systém „spojených nádob“, jako bolestné zrcadlení, jako celoživotní soupeření, jako pevné pouto, které často škrtí. DATUM VYDÁNÍ 16.11.2018 DATUM DOTISKU 18.2.2019... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2018 , ProstorOriginální název:
L'amica geniale, 2014
více info...
Přidat komentář
Úžasná audiokniha - sága Geniální přítelkyně excelentně načtená Taťánou Medveckou.
Přátele jsou ti, koho si na rozdíl od rodiny vybíráme sami a ani lásky je nenahradí.
Jde o pochopení, porozumění a potřebu sdílení v časech dobrých i jiných.
Nadmíru skvělá paměť a luxusní styl stvořily úctyhodné veledílo.
Bravo.
Kniha jako opera, kde je všechno. Předehra - první díl a další tři díly - děj se posouvá a prostě nelze přestat číst. Vzala jsem si i mapu Neapole, přemýšlela jsem, kde jsem chodila, jestli jsem viděla stejná místa a vlastně i stejné město. Srovnávala jsem pohled turisty a obyvatel. Musím tam jet znovu.
Jednotlivé díly nelze hodnotit zvlášť, protože až dohromady tvoří dokonalé dílo
Naučím se italsky.
Dolce vita. Arrivederci, Italia
Úžasně napsaný, čtivý román. Všechny díly jsem zhltla snad ještě rychleji než Harryho Pottera před 20 lety. Možná tím sama sebe shazuji, ale tenkrát to pro mě byla nejlépe napsaná kniha, jakou jsem kdy četla.
Stejně tak mě chytly všechny díly Neapolské ságy, od kterých jsem se skutečně nemohla odtrhnout a všechno šlo v ten moment na vedlejší kolej.
Postavy jsou přesně vykreslené a výborně popsané. Stejně tak i prostředí a doba, do které jsou romány zasazeny. Řekla bych téměř nejlépe napsané literární postavy, s jakou jsem se dlouho nesetkala.
Autor/ka má velmi dobrý styl psaní, díky kterému se nezasekáváte, nenudíte a v momentě začtení se octnete v Neapoli 50.+let. Cítíte prach, špínu, chudobu, radosti i utrpení té doby. Soucítíte se všemi postavami. Nezáleží na tom zda je příběh pravdivý nebo ne, zda byl inspirován skutečnými lidmi, nebo přímo napsán podle nich, ale cítíte, že kniha není scifi.
Zařadila bych ji vlastně mezi sociologicko demografický román.
Výborné také je, že s dalšími díly neupadla kvalita knih. Byla jsem skutečně zvědavá, jak se bude příběh vyvíjet dál, záleželo mi na postavách jak Eleny, Lily-Liny i všech ostatních rodin kolem nich. Jak všichni dopadnou a skončí. Příběh nemá mít dobrý nebo špatný konec. Je to život, jistá sociologicko-historická sonda, kdy nikomu nefandíte jen jako cestopis či životopis odkrýváte životní osudy.
Člověk si dneska neuvědomuje, jak "se máme dobře". Kdy se nemusíme rozhodovat, zda děti pošleme do školy, protože si to finančně nemůžeme dovolit apod.
Vím, že v nějaký moment mi i některé postavy lezly na nervy nebo jejich chování. Někdo by mohl namítnout, že byl příběh už příliš natahován. Nebo, že daná dějová linka už mohla vyhasnout a ne ji stále oživovat. Ale opak je pravdou. Přesně tak se přece chovají lidé. stále opakují stejně chyby. Stále chtějí nedostupné partnery. Chtějí lásku. Potom zase přijde na pořad dne rozum a mezitím jsou rozpolcení, stejně jako my všichni. Nevíme často, co přesně chceme a až to máme, tak zjistíme, že jsme to vlastně nechtěli, nebo nám to škodí, ale každý se musí spálit, i když to čtenáře "bolí číst".
Za mě strhující. Perfektně napsané, jsou tam všechny emoce, věci veselé i smutné, pěkné i ošklivé, přesně takové, jaký je život sám. Dvě hlavní hrdinky jsou tak odlišné, a přesto, nebo právě proto, je mezi nimi tak pevné pouto. Četla jsem ve dne, četla jsem v noci, snad ve všech místnostech... nemohla jsem se odtrhnout. Dočetla jsem a kniha ve mně dál rezonuje, nemám nyní ještě chuť sáhnout po jiné. Co lepšího je známkou výjimečných knih...
Knize jsem se dlouho vyhýbala s utkvělou představou, že to bude nějaké válečné drama. Náhodou jsem se pak dostala k televiznímu zpracování a i díky hereckým výkonům jsem se rozhodla příběh přečíst. Líbí se mi, když se film téměř striktně drží knižní předlohy a proto bylo jasné, že kniha bude ještě lepší, protože bude děj podrobněji popisovat. To se však ukázalo jako kámen úrazu, a zatímco seriál jde ve vyprávění děje chronologicky od dětství po dospívání až ukončení vysokoškolského studia, kniha skáče z minulosti do přítomnosti a prokládá to ještě obrovskou porcí symbolů. Naštěstí plná dojmů z filmu jsem se snadno v dějových linkách vyznala. A proto si myslím, že přečíst si knížku na základě filmu je výborný počin k dotvoření představy, jak velký kus cesty už ženská emancipace urazila a jak obrovský kus má ještě před sebou.
Nemohla jsem přestat číst, děj je jako na houpačce, mění se každou chvíli. První dva díly jsou pomalejší, ve třetím a čtvrtém se pořád něco děje. Úžasně napsáno. Přála jsem si, aby to dopadlo jinak. Nesouhlasila jsem s mnohými rozhodnutími hlavní hrdinky, ale o to víc jsem chtěla vědět, jak to dopadne :-)
Faktem zůstává, že jsem se přihlásila a řekla, že lidský osud je tak zjevně vystaven slepé zuřivosti náhody, že spoléhat se na Boha, Ježíše a Ducha svatého, který je navíc zcela nadbytečnou entitou, dobrou jen k tomu, aby se vytvořila trojice, jež je jak známo vznešenější než pouhý binom otec-syn, je totéž jako sbírat kartičky s fotbalisty, zatímco město hoří v plamenech pekelných."
Další z italských autorů, kteří mě velmi oslovili. Navíc 60.léta znám leda tak z italských komediálních filmů, takže popis života na periferii Neapole (vidět ho a zemřít) mě doslova dostala. Velmi vyhraněné charaktery dvou děvčátek, později dívek a žen se svými odlišnými , takřka protichůdnými nejen postoji, ale životy, je popsán tak živě, poutavě a realisticky, že sedíte a přemýšlíte, jak jste mohli mít Itálii za úžasné místo k žití. Ta bída, špína, sociální rozdíly! Čtu už čtvrtý díl a pořád se mi mění sympatie k dívkám, vždy každá náhle udělá něco, co mě šokuje, jde proti její mentalitě, prostě mě naprosto zmate. Je to zvláštní kniha, jen co ji dočtu, vrhnu se na její filmové zpracování, prý je povedené.
Kniha mi nepřijde nějak zvlášť strhujici, ale je zajímavá. Hnala mne touha dozvědět se více o osudu hlavních hrdinek.
Štítky knihy
přátelství zfilmováno kamarádi Neapol ságy
Autorovy další knížky
2016 | Geniální přítelkyně |
2017 | Příběh nového jména |
2017 | Příběh těch, co odcházejí, a těch, kteří zůstanou |
2018 | Tíživá láska |
2020 | Prolhaný život dospělých |
Geniálně zachycená "psychopatie v praxi", ačkoli o to možná autorce vůbec nešlo. Narušených osobností je v příběhu více než zdrávo, sága bravurně ilustruje i to, jaký dopad má neutěšené prostředí a vztahy na rozvoj těchto poruch. Nechce se věřit, že by nešlo o autobiografické dílo. Autorka je velmi přesvědčivá.
Čtivé a působivé, přesto seriálovou podobu hodnotím jako zdařilejší. Při čtení si nehezké věci umím představit o něco stravitelněji, než jak jsou zachyceny v seriálu, kterému přidávám body nejen kvůli hereckým výkonům, ale i díky excelentnímu hudebnímu doprovodu. Doporučuji obojí, knihy i seriál. Buďme rádi a doufejme, že časy zachycené v Geniální přítelkyni jsou již minulostí, alespoň v našem kulturním okruhu. Podobná díla dokáží připomenout, že navzdory oblíbenému stěžování na všechno možné se přece jen společenská situace nevyvíjí až tak špatně a hesla typu "dobře už bylo" jsou lichá. "Staré zlaté časy" jsou pouhou iluzí.