Gertruda / Malý svět
Hermann Hesse
V „hudebním“ románu Gertruda (1910) jde o Hesseho stálé téma: problém umělce a umělectví vůbec. V centru příběhu stojí tělesně postižený hudební skladatel Kuhn, který ze zpětného pohledu vypráví svůj život. Pocit slabosti a bezmoci umělce je typickým problémem doby. V povídkách shrnutých pod názvem Malý svět (1912) vyplývá z příběhů jednotlivých hrdinů, jaké morální hodnoty autor zastává a zda lze sladit osobní charakterové vlastnosti s možnostmi měšťanského životního stylu.... celý text
Literatura světová Povídky Romány
Vydáno: 1999 , ArgoOriginální název:
Gertrud / Kleine Welt
více info...
Přidat komentář
Gertruda: Asi nikoho nepřekvapí, že se má preference děl Hermanna Hesse bude v průběhu čtení jeho tvorby měnit. Takže, pokud je Petr Camenzind mým nejmilejším, Narcis a Goldmund nejlepším, pak Gertruda je románem nejsilnějším.
Je neuvěřitelné, jak Gertruda plynule, ale v mnohém překvapivě, navazuje na předchozí sérii povídek Tento svět. V tomto přechodu podle mého spočívá největší Hesseho kouzlo: totiž, že s každým dílem dokáže překročit svůj stín a posunout svá pozorování a popisování světa, takže čtenáře nenudí zaběhlými stereotypy.
Nádherná opozice hlavních postav, mrzák a obsazovaný zpěvák v plné síle, ženy milující a žena milovaná, to vše může znít, takto napsáno, jako červená knihovna, ale v podání Hesseho jedinečného zkoumání světa je to prostě opět nesmírně silná skládanka osudů.
"Spokojeně jsme se na sebe dívali a nechávali věci nevyřčené."
Malý svět: protože jsem si musel udělat poznámku ke Gertrudě, tento soubor povídek stále čtu, ale zdá se mi, a je to opravdu jen pouhá domněnka, že v povídce Walter Kömpff klíčí budoucí osudové stigma Goldmunda - totiž genetická výbava versus rodová tradice.
Vlastně je celý soubor povídek o vzepření se - ať už krvi, tradici, osudu nebo jen náhodě. Musím se přiznat, že jsem v těchto povídkách našel velké zalíbení, hlavně proto, že jsou mi tématicky velmi blízké. Obzvláště trefná kritika měsťáckého života v povídce Návrat domů.
" Nějaký čas ještě lidé o jeho konci mluvili. Ale málokteří pociťovali něco z toho, co bylo jeho osudem. A málokteří mysleli na to, jak blízko my všichni přebýváme u temnoty, v jejímž stínu zabloudil Walter Kömpff."
Ale vůbec nejlepší povídkou je Ladidel; hlavně proto, že v krásném pojetí obsahuje veškerá témata, kterými se zabývá celý tento díl Souborného díla: Lásku, bolest, ponížení, objevování, napravení, opuštění zaběhlých pořádků. A má, překvapivě, dobrý a uvěřitelný konec.
Mezi absolutní špičku Hesseho díla nepatří. Autor se zde jakoby učí a pozvolna rozjíždí svůj styl popisu přírody a fascinace z ní. Vypráví příběh umělce, který aby byl profesně úspěšný, musí citově strádat a trpět a pak mu pod rukama vzniká to nejlepší dílo. Čte se hezky, nicméně jiná Hesseho díla mne pohltila víc.
Štítky knihy
německá literaturaČást díla
Emil Kolb
1912
Ladidel
1912
Napravovatel světa
1912
Návrat domů
1912
Robert Aghion
1913
Autorovy další knížky
2006 | Stepní vlk |
2003 | Siddhártha |
2008 | Demian |
2005 | Narcis a Goldmund |
2012 | Hra se skleněnými perlami |
Pomalu se vracím k Hesseho dílu, s pozměněnou optikou, s vědomím celku, a musím se přiznat, že se Gertruda pro mne stala zvláštním překvapením; jednoznačně zde rezonuje Hesseho zkušenost s prvními krůčky literární slávy, kterou zde prožívá skrze svého skladatele. (Paralela opery a románu je milá.)
Z hlavní postavy cítím, více než cokoli jiného, určitou bezcitnost, možná i určitý druh parazitování na svých přátelích a rodičích. Plácá se odnikud nikam, sem tam něco zkomponuje, ale neustále se utápí v nejistotě, v otázkách, v bezradnosti a neupřímnosti. Jenže nelze kritizovat bez přihlédnutí k dobové morálce, k představě, nám možná již poněkud vzdálené, že existují v mezilidských vztazích témata, o nichž se nehovoří, a do kterých nikomu nic není.
Bohužel pan Kuhn, ani po dramatickém zážitku s přítelovou smrtí, ani po předchozím okamžiku, kdy zjišťuje, že ho přítel měl raději, než sám očekával, ani v tomto prozření se mu nepodaří překročit svůj stín a do posledních slov románu zůstává zakuklen a vláčen "dějinami".