Grafik Vladimír Boudník
Vladislav Merhaut
Jako pendant ke knize Tomáše Mazala Spisovatel Bohumil Hrabal vychází ve stejné grafické úpravě a opět i s mnoha fotografiemi kniha o \"něžném barbarovi\" Vladimíru Boudníkovi. Boudníkův přítel Vladislav Merhaut je bezpochyby největším znalcem jeho života a díla a do této knihy vložil vše, co se mu za celý život podařilo o Vladimíru Boudníkovi zjistit. Kniha je tak současně bohatě dokumentovaným Boudníkovým životopisem i průvodcem po jeho jedinečném literárním a zejména grafickém díle. ... celý text
Přidat komentář
Vladimíra Boudníka bude mnoho čtenářů znát z Hrabalovy knihy Něžný barbar. Život tohoto našeho jedinečného umělce byl poněkud odlišný než v Hrabalově podání. Vladislav Merhaut byl dlouhé roky Boudníkovým přítelem a napsal o něm velmi rozsáhlou a zajímavou biografii. Již v 50. a 60. letech minulého století jsme zde měli umělce, který tvořil velmi originálním způsobem, a to bez možnosti sledovat vývoj moderního umění v zahraničí. Nejsem žádný velký obdivovatel abstraktního umění, ale tato kniha mě velmi zaujala.
Autorovy další knížky
2009 | Grafik Vladimír Boudník |
2020 | Vladimír Boudník: Kompletní soupis grafického díla |
1997 | Zápisky o Vladimíru Boudníkovi |
„Již zpočátku si jejich podivného počínání začali všímat kolemjdoucí lidé, občas se někdo z nich zastavil, díval se, popřípadě se zeptal, cože to tam vyvádějí. Tak se pozvolna rozvíjely různé debaty.
Na těch prvních vystoupeních považovali malíři za úspěch a povzbuzení, když se u nich zastavilo a o jejich počínání projevilo zájem sedm až deset občanů. Ale ne všichni studenti byli ochotni v tomto „pošetilém" jednání pokračovat. Nicméně Boudník zavětřil a uvěřil, že lze tímto způsobem získat mnohé lidi k opravdovému zájmu o umění. Viděl, že výstavní síně zejí prázdnotou, že lidi nepřitahují, a byl proto přesvědčen, že je potřeba diváky aktivně hledat a poučovat je o blahodárném působení umění na celkový rozvoj osobnosti.
Jeho oponenti z řad spolužáků naopak tvrdili, že je třeba vyčkávat, až si ně-kdo díla všimne, až lidé pochopí. Štítili se slovního projevu a zdálo se jim jaksi pod úroveň svá díla slovně obhajovat. Podle životopisů umělců, jimiž je doba zahlcovala, vnímali přístup tvůrce jako pokoru a čekání na dobu, než přijde uznání. Tvrdili, že umění se nedá prodávat na ulici, na trhu jako třeba jablka. Boudník ale z tohoto příkladu vydedukoval příměr a vysvětloval, že právě jablka je umění pro-dávat, protože je nutno prodat je dříve, nežli shnijí. A že tak i to současné umění, které vznikalo v poválečném zmatku, není ještě dostatečně prověřené, aby bylo možné ho dlouhodobě skladovat, a že se autor nemá bát za ně promluvit.“