Groteska čili Morálka šlehačkového dortu
Petr Král
Téměř všechny formy humoru dnes zestárly a ztratily schopnost vyjadřovat svět, jak ho známe. Ne ale stará filmová groteska. Její gagy totiž skrývají něco víc, než pouhý humor: skutečné poklady poesie a imaginace i zdánlivě „delirantní“ myšlení, které se při bližším pohledu jeví jako překvapivě jasnozřivý přístup k moderní společnosti a k lidské situaci vůbec. Jak svou prozíravostí, tak svou jedinečnou básnickou invencí (někdy bezděčnou) nás tvůrci grotesky poznamenali, ovlivnili naši obrazotvornost i to, co nám zbývá ze smyslu pro mýty. Donedávna přitom chyběla studie, která by za dílem jednotlivých komiků postihla grotesku jako celek. Tato kniha, vydaná původně – a s příznivým ohlasem – francouzsky, se o to pokusila: groteska je v ní střídavě zkoumána jak z filmově estetických, tak z psychologických, sociologických a dokonce metafysických hledisek. Text se rovněž dlouze zabývá podstatným aspektem, který v ní byl téměř soustavně opomíjen: erotismem. Nepřestává se přitom opírat o rozbor konkrétních sekvencí a gagů, vybraných z filmů klíčových osobností (Chaplin, Lloyd, Keaton, Langdon, Laurel a Hardy, bratři Marxové) i z mnoha „řadových“ snímků, příznačných pro grotesku jako kolektivní jev. Autor, jehož kritické myšlení vyrůstá z intimního zaujetí básníka, si zároveň klade podstatné otázky, na něž může dát odpověď jen osobní snění: co sněží v groteskách i uprostřed léta? Jaké barvy tají černobílý film? A hlavně: jak hustá tma se skrývá pod buřinkou?... celý text
Literatura naučná Umění
Vydáno: 1998 , Národní filmový archivOriginální název:
Le Burlesque – Morale de la tarte à la crème, 1998
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2018 | Hostům z hlubin mrazu. Antologie básní o roku 1968 |
1993 | Bílá žízeň |
2012 | Co to je toto? |
1999 | Praha |
1998 | Groteska čili Morálka šlehačkového dortu |
Kniha, která je poměrně těžká, rozhodně to není čtení na krátkou chvíli do autobusu nebo na odpočinek, vyžaduje plné soustředění, spoustu času a hlavně ochotu a snahu pochopit autorovy myšlenky. Čekala jsem více toho psychologického aspektu grotesky, převažovala však hlediska víceméně metafyzická a estetická. U některých myšlenek jsem byla schopná dát jim nějaký význam, byť nemůžu stoprocentně tvrdit, že jsem si jistá jeho správností. Našlo se ale pár takových, které jsem raději přeskočila a nelámala si s nimi hlavu. Je to však vynikající rozbor grotesky a tvorby jejích hlavních představitelů, díky kterému se v tomto žánru čtenář může orientovat lépe a může vidět věci, které doposud neviděl nebo je nepovažoval za nutné vnímat. Je to taková hodně hluboká sonda do hlubin světa grotesky.