Hitmakeři
Derek Thompson
Hitmakeři: Tajemství hvězdné popularity v éře věčného rozptylování. Nic se nestává „virálním“. Pokud si myslíte, že populární filmy, písně či aplikace přicházejí jen tak odnikud a v dnešním přeplněném mediálním prostoru dosáhnou úspěchu jen díky ústním doporučením, nevidíte skutečný příběh. Každý trhák má vlastní tajnou historii – moci, vlivu, temných provozovatelů vysílání a kultů nadšenců, které přeměňují některé produkty na kulturní fenomény. Dokonce i ty nejoslnivější nápady zchřadnou v ústraní, nepodaří-li se jim spojit se správnou sítí. Nejdůležitějšími spotřebiteli nejsou ti, kteří věc přijmou hned zkraje, ale spíše jejich přátelé, následovníci a imitátoři – publikum vašeho publika. Kmenový autor Atlanticu Derek Thompson ve své knize odkrývá psychologii na pozadí našich preferencí a odhaluje ekonomii kulturních trhů, které skrytě u tvářejí naše životy. Thompson boří sentimentální mýty o tvorbě hitů, které panují ve světě kultury a byznysu, a ukazuje, že kvalita samotná k úspěchu nestačí, že nikdo nemá „dobrý vkus“ a že několik nejpopulárnějších produktů v dějinách od úplného selhání dělil jenom krůček. Žijeme možná v novém světě, ale některé pravdy o preferencích a touhách cílových skupin a spotřebitelů přetrvávají již velice dlouho. Například ta, že lidé zbožňují podvědomá překvapení – smělé, ale záludně rozeznatelné produkty. Co některá díla činí úspěšnými? A proč jiná mizí v propadlišti dějin? Hitmakeři představují kouzelnou výpravu za trháky v minulém století popkultury a za nejcennějším platidlem 21. století – pozorností lidí. Derek Thompson do hloubky zkoumá kulturní fenomény od zrodu impresionismu po budoucnost Facebooku, od malých designérů na Etsy po původ Hvězdných válek a vypráví fascinující příběh chodu kultury a mechanismu popularity jejích produktů.... celý text
Přidat komentář
Domnívám se, že ono rozptylovaní z podnázvu knihy, je dnes to co charakterizuje umění masově populární, kterým se kniha zabývá a zdařile informuje o tom, jak hlavní a nejpopulárnější styly fungují a může tedy sloužit i jako dobrý návod k tomu, jak se nenechat tak snadno rozptýlit a lapit tak jednoduše do pasti mainstreamu.
Velmi povedená kniha. Možná v ní nenajdete přesný recept na to, jak uvařit parádní kampaň, ale vysvětlí velmi čtivou formou a na konkrétních příbězích to, jak hity fungují, a hlavně jak fungujeme vzhledem k nim my. U části o Star Wars jsem jenom zírala :)
Za mě super kniha, která propojuje poznatky psychologie, médií, uživatelů a marketingu. Přečetla jsem ji v kuse za den a docela mě inspirovala. A nejzajímavější a nejpřekvapivější pro mě byla historie těch věcí, o kterých moc nepřemýšlíme. Třeba proč je právě známý Monet? A kdo vymezil rámec impresionismu. Prostě se to jen tak stalo, nebo za tím někdo stál? :)
Nechápu tak nízké hodnocení. Knížka je plná příběhů, neopakuje se, jako většina knih, které mají 300 stran a stačilo by jim 30.
Je velmi originální, čtivá a pokud si zapamatujete 10% informaci a faktů, budete i tak mega obohacení o skvělé poznatky, které vám můžou v budoucnu helfnout v byznyse.
Hitmakeři jsou i nejsou návodem na bestseller. Svazek se zabývá hlavně psychologií obecenstva a tímm, co všechno se děje v rovině mezi produktem a obecenstvem. Tohle autor ukazuje na písničkách, výtvarném umění, seriálech i knihách a ukazuje, co všechno má a může mít vliv na to, že se konkrétní věc stane globàlním fenoménem.
Od knihy jsem, podle názvu, očekávala úplně něco jiného. Každopádně se mi velmi líbila. Obsahuje velmi zajímavé poznatky a různé zajímavosti. Na někoho určitě může fungovat i motivačně. Myslím, že se časem opět ráda k této knize vrátím :)
(SPOILER) Z knihy mám rozporuplné pocity. Chvílemi mě bavila, chvílemi mi to přišlo jako nudné tlachání do prázdna. Přesto doporučuji, pokud vás zajímá, co všechno má vliv na to, jak populární bude nějaká věc, jev, případně člověk - je to tak trochu něco o médiích, něco o psychologii.