Hnízda snění
Marie Langerová
Žijeme ve „spící společnosti“, kde se skutečný svět změnil v obrazy? A jak se na tomto výtvoru podílí umění? Snové obrazy a události odedávna podněcovaly lidskou tvořivost. Do Hnízd snění jsou vloženy úvahy o básnickém umění, o dechu a čáře, obrazech a nalezených objektech, instalacích i akcích. O rychlosti Máchově, posteli Franze Kafky, o snech Jakuba Demla i Jindřicha Štyrského, o traumatech zrození a vražedné smrti. Sen a snění nám také současné umění ukazuje nikoli jen jako produktivní obraznost, ohroženou v každé oblasti života nebezpečím ovládání, schematizace a politizace. Ale jako trhlinu, která nás otevírá vnitřnímu dynamismu a nutí změnit postoj ke skutečnosti a ve skutečnosti. Je to v „mihotavém světle“ pohyb otevírající, pohyb k otevřenosti.... celý text
Přidat komentář
Štítky knihy
surrealismusAutorovy další knížky
2010 | Symboly obludností |
2002 | Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz |
1983 | Klíče k obrazu |
2000 | Weiner |
2012 | Hnízda snění |
sama autorka slovy Walltera Benjamina definuje svou práci: "Metoda této práce:lierární montáž. Nemám nic co říci. Pouze ukazuji. Nechci ukrást něco cenného ani si přivlastnit duchaplné formule. ale co se týče hadrů a odpadků( jak nazývá Benjamin pozůstatky, v niž přežívá nepovědomé, pozn. M.L.): nechci dělat jejich inventář, ale chci, aby se jim dostalo spravedlnosti. a to jediným možným způsobem: že je použiji." ....tak nějak je to napsané, zkomletované hadry a odpadky artefaktuálnosi snu, přeříkané jazykem tělesnonsti...totiž, někdy z toho "ne ne-živého jazyka" začne bolet hlava...