Homo asapiens
Rado Ondřejíček
Kniha o ľuďoch, pre ktorých ASAP z bežnej kancelárskej skratky prerástlo v symbol vtlačený hlboko do ich životov. O tom, čo všetko dokážu obetovať práci, o ich hľadaní a nenachádzaní, o úspechu, frustrácii, zodpovednosti, zmysle pre povinnosť a pocite, že stoja na vrchole sveta. Odohráva sa v prostredí anonymného marketingového oddelenia, ale nie je to kniha o reklame ani o marketingu. Je príbehom jedného z radových zamestnancov, autentickým pohľadom do mikrosveta ľudí dobrovoľne uzavretých v kolotoči, kde je každý každému klientom a partnerom zároveň.... celý text
Romány Literatura slovenská
Vydáno: 2011 , Slovart (SK)Originální název:
Homo asapiens, 2011
více info...
Přidat komentář
Pomerne slaba kniha. Taka prazdna, nezapamatelna. Docitala som ju skutocne len kvoli kniznej vyzve. Pre mna knihy znamenaju emocionalny zazitok, obcas aj vyronim slzu ci dve. Ale tu nic.
Román z povrchní reklamní branže, jejíž fígle autor autenticky vystihl. Jednotlivé postavy příběhu jsou vykresleny dobře a věrohodně. Moc se mi líbí komornost celé knihy, vše se odehrává v úzkém okruhu lidí, je to zasazeno v poměrně krátkém časovém úseku a ASAP situace jsou proloženy vztahy a starostmi "běžného smrtelníka". Čte se to úplně samo a všem, kterým jsem tuto knihu doporučila, se také líbila. I já sama se k příběhu a hrdinům ráda vracím.
Tuto knihu jsem "poslouchal" a především musím otevřeně přiznat ze Mário Zeumer svým, naprosto dokonalým a famózním, výkonem povznesl tento audio titul na bájný OLYMP mezi audioknihami. Proto moje hodnocení je ovlivněno právě jeho výkonem. Číst tuhle knihu nemusí být až tak zábavné, což chápu. Ještě než se vrhnu do hodnocení, musím sdělit proč jsem se pustil do poslechu právě této knihy. Bylo to především tím, že jsem po poslechu náročného psychologického dramatu - Muž z ostrova Lewis, potřeboval něco, u čeho bych nemusel nad každou větou přemýšlet do hloubky. Potřeboval jsem zcela diametrálně odlišnou knihu, a proto jsem byl s výběrem naprosto spokojen.
A teď tedy k hodnocení.
Nejedná se o žádný srdcervoucí příběh, ani vám nebude při čtení (či poslechu) běhat mráz po zádech, nebudete mít ani šimrání v podbřišku u jednotlivých pasáží a tím pádem se nebudete snažit dychtivě číst s očekáváním jak to celé dopadne. Nicméně samotný příběh je velmi vtipně a chytře napsaný a libí semi, že jsou zde pojmenovány věci pravým jménem. Tento titul nás zavede do profese a mezi lidi, které jsou pro mne osobně velkou neznámou. Hlavní hrdina mě byl velmi sympatický, nepřipadal mi ani namyšlený, ani hloupý, a představoval jsem si jako elegantního mladého muže, který si už lecos zažil, který je moudrý a ve své profesi se vyzná. Co mě na celém příběhu nejvíce imponovalo, byly neustálé přirovnání. Např. "....udělat chybu, v tom množství tabulek, na to bylo víc šancí, než je čínských bister v centru Bratislavy". A podobných vtipných přirovnání je v knize mnoho.
Také se mi na knihze líbilo, že je ze současnosti, že příběh má skutečně reálný příběh a dobře zde byly zachyceny charaktery postav. Magické slovo ASAP se v příběhu objevuje docela často a je nedílnou součástí profesního slangu. V příběhu je celá škála různých fázi pracovního vypětí až po totální kolaps organismu. Autor nás také seznámí s členy rodiny hlavního hrdiny a nechá nás nakouknout i do zakázaného ovoce v podobě lásky, které doba a situace nepřejí. I když byla kniha ve slovenštině, nebylo to vůbec na škodu, ba naopak. slovenský jazyk se mě velmi líbil a osobně se mi to tam sedělo víc než "mateřština". Prostě slovenština má své kouzlo.
Z knihy jasně vyznívá osobní poselství, pro ty co pracují podobným "ASAP" tempem. A že je takových lidí spousta, není pochyb. Za mě prostě dávám čtyři hvězdy i když jsou mnohem propracovanější knihy s hlubším příběhem.
Autor písal o niečom, čo dobre pozná, hlavne keď písal o vyčerpaní a únave, ktorú práca v marketingu prináša, mala som aj ja pocit fyzického vyčerpania. To sa mu podarilo dokonale. Ale aj tak mi na tej knihe niečo vadilo. A veľmi. Neviem, či hlavná postava, ktorá akoby nemala hĺbku alebo čo, alebo príbeh, ktorý ma mal chytiť za srdce, ale vôbec sa mu to nepodarilo, alebo obrazné pomenovania (mimochodom veľmi zaujímavé), ktorými bola kniha prešpikovaná, ale akoby tam boli len preto, aby tam boli... Štylisticky je to dobré, ale niečo tej knihe jednoducho chýba.
Táto kniha poukazuje na závisť, šikanu, ohováranie- prácu v kolektíve bez príkras. Hlavný hrdina svojou šikovnosťou získa uznanie šéfa a povýšenie, v očiach kolegov zostáva prospechárom a musí bojovať s intrigami.
Trochu si s hodnocením nevím rady. Začíná to tak nějak „blogersky“, jako sarkastický (ale lehce repetitivní) popis práce v marketingu, vtípek sem, vtípek tam. Pak je tam pokus o korporátní grishamovský podraz, ale napínavý popis nečekejte. No a končí to filozoficky vážně, že jsme jak křečci v kolečku, až z toho kolabujeme my i naše vztahy. Ale v žádné z těch částí, natož v celku, to ničím nevyčnívá nad literární průměr. Jedna z těch knih, které bez problémů přečtete, ale těžko byste ji někomu nadšeně doporučovali. (Čteno v překladu Martiny Bekešové.)