Hon na čarodějnice
Bedřich Šindelář
Bedřich Šindelář: Hon na čarodějnice - západní a střední Evropa v 16. - 17. století. Historický pohled na čarodějnické procesy, kdy a proč vznikly a jak se lišily v jednotlivých zemích i na jednotlivých kontinentech.
Přidat komentář
Zkuste tuhle starší monografii srovnat s dílem německého historika Wolfganga Behringera (Čarodějnictví - globální historie) a uvidíte ten rozdíl. Zatímco Behringer skutečně využívá poznatků moderních vědních disciplín (antropologie, sociologie, historie) a čtenáři vysvětluje problematiku fenoménu "čarodějnictví" a "honů na čarodějnice" v širší a objektivní perspektivě, pan Šindelář se svojí rudou knížkou v náprsní kapse, vyzbrojen učením Karla Marxe, rozvádí své fantastické teorie o vyspělosti východní části Evropy, kde se naplno brojí proti zatuchlému kapitalistickému imperialismu. Není se čemu divit, že starší generace čtenářů, která vyrůstala na těchto propagandistických knihách, má tak nesmyslně zkreslené představy o této problematice. Tam, kde se Behringer snaží krotit nadutá a politicky zabarvená vyjádření, tam proletář Šindelář varuje před zlem prolezlou římskokatolickou církví a jejímu takřka stoprocentnímu podílu v honech na čarodějnice, o ostudě Západu, která se stydí za tento černý puntík v jinak skvělé historii, a o tom, jak Husité vlastně zachránili české země od zlořádu inkvizice (zato ale vypálili spoustu kostelů, pořádali plenitelské jízdy za hranice a u nás vyrabovali, co se dalo).
Dávám 2 hvězdičky za dodržení historických faktů a pár zajímavostí, které autor vyštrachal z archívů. Bohužel tato fakta si autor rudě dobarvuje svým subjektivním viděním světa. Některé odstavce z knihy by se měly vystavovat jako příklady odporné politické agendy - v tomto případě agendy komunistů. Když vidím to vysoké hodnocení, až mi jde mráz po zádech.
Autorovi se podařilo toto téma perfektně zpracovat se zachováním vědeckosti. V knize ukázal, co dokáže lidská zloba, nevědomost, zaostalost, intriky a poukazuje zároveň na to, jak bezcitní osnovatelé dokázali pod záminkou boje proti čarodějům a čarodějnicím sledovat své zištné cíle a jak se postupně zrodil masový hon na čarodějnice v 16. - 17. století především v západní a střední Evropě. Zcela souhlasím s Petrickem, že peklo je realita a dokáže ho udělat člověk člověku, ba co dím při čtení knihy je člověk v tomto případě ještě vynalézavější a kreativnější. Kniha je, jak už se zmiňovali jiní čtenáři poplatná době, ale to ji vůbec neubírá na kvalitě, protože je zajímavá, přehledná a text podtrhují ilustrace Zdeňka Mézla.
Literatura faktu o pronásledování čarodějnic ve střední a západní Evropě v 16. a 17. století, včetně severoamerických osad, s detailním zaměřením na šumperské a losinské procesy 1678-1696.
Vzhledem k předrevolučnímu roku vydání je zde synonymem honu na čarodějnice činnost Výboru pro neamerickou činnost v USA 50.let. Nevadí, politické narážky nesnižují zajímavost, přehlednost a čtivost historických dat, která profesor brněnské univerzity Šindelář čtenářům předkládá.
Pro citlivější povahy kniha vhodná není, ale zájemcům o temnou část historie raného novověku udělá radost!
Autor shromáždil velmi rozsáhlý a jistě na svou dobu cenný soubor faktů o čarodějnických procesech v mnoha zemích, ale zpracování je poznamenáno jeho komunistickým přesvědčením o ateismu. Kniha je psána spíše jako učebnice dějepisu ze socialismu a díky tomu se mi špatně četla.
Děsné svědectví. Kniha velice dobře rozprostírá dané téma a celkovou problematiku. Člověk Bestie, dalo by se shrnout. Studie překvapivě výborně vystihuje atmosféru, bezmoc a historické reálie. Je to téma těžké a jako mnoho jiného v lidské společnosti a historii nesmazatelné.
Kniha poukazuje na konkrétní případy a dává jim prostor, který celý souhrn ještě vyostřuje a zoceluje.
Mnohé konkrétní jména nebudou samozřejmě " neznámá" a jsou vepsaná v mnoha beletristických knihách.
Fakta předkládaná v této knize jsou silně determinována její marxistickou orientací - tato skutečnost mi sama o sobě obvykle při četbě odborných knih není překážkou, protože dokážu "marxistický nános" relativně dobře odfiltrovat, nicméně zde zasahuje přímo do závěrů autora. Například díla autorů, která označuje autor jako "buržoazní", nekriticky snižuje a konstatuje, že se kvůli absenci třídního přístupu dobrali "velice podivných závěrů". M. A. Murrayovou označuje jako "kuriózní" autorku, M. Summerse jako pomatence a zvrácence, na závěr svého hodnocení pak vyjadřuje lítost nad tím, že takové "nesmysly" a "výsměch pro vědu 20. století" mohou být na Západě vydávány. Nicméně na druhou stranu se jedná o jeden z mála pokusů českých autorů o celistvé pojetí problematiky čarodějnictví v raném novověku.
Velmi dobrá syntetická studie, která podrobně popisuje čarodějnické procesy a celý jejich vývoj.
Ze začátku autor představí dobové představy o magii a čarodějnictví a počátky inkvizice. Poté nabídne několik důležitých osobností, které hony na čarodějnice buď podněcovali, nebo proti nim vystupovali. V dalších kapitolách je pak popsána situace a nejzajímavější procesy ze zemí Francie, Británie (i osady v Americe), Španělsku, Nizozemí, Skandinávie, Německa a nakonec i z Čech.
Kniha se četla poměrně dobře, zabere ale dost času se prokousat desítkami podobných procesů. Od začátku si také nelze nevšimnout zaujatého komentáře typu: "pravdivých a uspokojivých výsledků může dosáhnout jen marxisticko-leninské dějepisectví", ale i to se vzhledem k datu vydání dá pochopit. Pro někoho koho daná problematika zajímá je to zřejmě nejlepší "čarodějnická" studie z českého prostředí. Navíc ilustrace k této knize od Z. Mézla se mi zdála velmi povedená a zábavná.
Peklo není výmysl. Peklo je realita. Peklo dokáže udělat pouze člověk člověku, tady na zemi. Skvělá kniha názorně dokládající notoricky známou skutečnost, jakým děsivým nástrojem moci a manipulace dokáže být zaslepená víra a náboženské dogma. Kdy a kde se v křesťanství ztratil odkaz Kristův "Miluj bližního svého"?
A ona avizovaná "marxistická interpretace" pramenů? Berme to jako úlitbu době, ve které tato kniha vznikala, aby vůbec mohla být vydána. Je to vskutku úctyhodná práce.
Hodně působivý průvodce čarodějnickými procesy. Pro našince asi nejpůsobivější šumperské procesy a tragický osud děkana Kryštofa Lautnera, který neuvěřitelně dlouhou dobu dokázal vzdorovat svým mučitelům.
Hvězdičku strhávám za ten dobový politický komentář (kniha vyšla v r.1986).
kniha,která popisuje zvěrstva svaté římskokatolické církve,ale i té protestantské-předchůdci nacistů,bolševiků,nebo demokratů,kteří se dnes až po kolena brodí v krvi si z ničím nelámali hlavu a přiznání si vynucovali pomocí těch nejbrutálnějších metod,stejně jako zmiňované ideologie 20 století-těžko říct,která z nich je zločinečtější,všechny mají od krve snad celá těla,jen jedna to ovšem maskuje třídním bojem,druhá rasovým a ta nejhorší ze všech blahem pro všechny(ve vylolených částech světa)-ty všechny mají zdatné předchůdce právě v církvi,která se nerozpakovala utopit v krvi kvůli zlatu,majetku a penězům snad celé civilizace z nichž v podstatě žijí dodnes a ještě budou ostatním kázat o morálce...
Obsah této knihy je vynikající důvod proto, abych dnes ani žádný jiný den v roce a až do konce svého života nezapíchla do ohně už nic znázorňující sebeošklivější nebo strašidelnější stvoření. Pochybuji, že většina lidí vůbec domýšlí, jak zrůdná historie předchází jejich "nevinné" dubnové radovánky. Jinak kniha je sepsána velmi čtivou formou i pro mladší ročníky.
Kniha se mi velmi líbila.Člověk se tam dozví temnou historii všech kontinentů.Nesmíte se ale bát historie honu na čarodějnice.
Kdo se chce dozvědět o této temné stránce lidské historie a nebojí se trochu drsnějších scén, neměl by zůstat jen u Kaplického.
Každá myšlenka, operující a založená na existenci smrtelně nebezpečného nepřítele, se v okamžiku, kdy jí to bude umožněno, kdy bude mít tu moc, může dostat do pozice, že své nepřátele začne fantasticky nadnášet a jejich nebezpečnost přehánět natolik, že se dav nechá opít a vyděsit natolik, že je pak jejich fyzická eliminace jen statistickou existenční nezbytností. A tak měli své oběti bolševici, nacisté, i Američtí kapitalisté vyděšeni vzestupem komunistického hnutí a měli je i náboženští pomatenci, s křesťany a katolíky v čele. U nich je to o to horší, že tu moc měli snad ze všech nejdéle a za svou éru těch lidí povraždili snad nejvíce. Tahle kniha je jen stručnou historií části jejich smrtícího běsnění.
Štítky knihy
čarodějnice inkvizice čarodějnictví upalování čarodějnic právo útrpné lovci čarodějnic čarodějnické procesyAutorovy další knížky
1986 | Hon na čarodějnice |
1968 | Vestfálský mír a česká otázka |
1968 | Vilém Oranžský |
1985 | Útěk poddaných z Čech na Moravu po třicetileté válce |
1974 | Revoluce 1848-1849 ve střední Evropě |
Popsání doby středověku a jeho ustupujícího období.Doba nevědomosti, pověrčivosti, strachu, šlechtické a církevní majetku chtivosti.. Setkáváme se s "osobnostmi" všemocné církve v čele s papežem "prasetem" Inocencem VIII. jehož "čarodějnická bula" vše naplno rozjela roku 1484. Šíleným procesům 16. a 17. století vévodí v knize osoba Bobliga z Edelstadtu, který jako vůdce inkvizičního soudu zabíjel nevinné na Šumpersku a v Losinách dlouhých 16 let. Přišel k neskutečnému majetku a boží nespravedlnost mu dopřála 86 let věku a ve stáří nové manželství a pohodu.. Trvalo dlouho než Marie Terezie (či jiní panovníci v jiných zemích) a její následovníci odstranili útrpné právo a nesmyslné čarodějnické procesy.. Odvážný teolog Baltazar Bekker(1691) "Svazek čarodějů a čarodějnic s ďáblem je pouhá smyšlenka, která není známa ve slově božím, je v rozporu s bohem. Vidíme žalostný stav církve, ve které šeredná a znetvořená obludnost myšlení nejenom trpí, nýbrž hájí a pěstuje ". Na závěr dodatek k umučení děkana Kryštofa Lautnera. V dnešní době je ubohostí církve a její neschopností dostát jeho rehabilitaci a něco víc..