Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa
Daniela Tinková
V období 18. století došlo v souvislosti s osvícenstvím, reformami a revolucemi k hlubokým změnám, jež urychlily sekularizaci celé společnosti. Ta se výrazně promítla do oblasti kriminální politiky a trestního práva. Kniha, stojící na pomezí mezi dějinami idejí a kulturní antropologií, se podrobně zaobírá proměnou konceptu zločinu a jeho vztahem k hříchu, resp. k duševním poruchám a nemocem v 18. století a v prvních desetiletích století následujícího. Zvláštní pozornost je věnována proměně chápání či interpretace zločinů náboženských (zejména rouhačství a svatokrádež), mravnostních, sebevraždy a vraždy novorozeňat. Všechny uvedené problémy jsou analyzovány v několika kulturně i politicky odlišných prostředích: osvícensko-revoluční-napoleonské Francii a habsburské monarchii, s důrazem na české země a Toskánsko.... celý text
Přidat komentář
Navzdory zdánlivě nezajímavému či okrajovému tématu nesmírně zajímavá studie, skvěle ilustrující proměnu raně novověké společnosti v průběhu 18. století... Celkový dojem: 85%
Poměrně málo probádaná oblast dějin, kde je zdrojů pro studium velmi málo. Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa je ale zajímavým zpracováním konceptu zločinu a hříchu vs. morálka v dobách, kdy zkrátka některé věci fungovali jinak, než dnes.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2008 | Francouzská revoluce |
2004 | Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa |
2008 | Revoluční Francie (1787–1799) |
2014 | Dějiny těla |
2014 | Tělo mezi medicínou a disciplínou |
Velmi zajímavé téma a součástí jsou i příběhy skutečných novověkých lidí, jejich obav a argumentů pro vlastní činy. Text se navíc dobře čte, i když se někdy opakuje - ale díky tomu zase lze číst jen kapitoly, které vás zajímají.
Témata:
- trestní právo a názory filosofů a právníků
- co je zločin
- vztah zločinu a náboženství
- rouhačství a svatokrádeže
- sebevražda
- potraty a vraždy novorozeňat
Celkově zodpovídá otázku, jak jsme se vlastně dostali ke dnešnímu stavu, který nám přijde logický i když možná někdy ještě nedokonalý (a proč možná některé nedokonalosti ještě existují). Zároveň Tinková zasazuje vývoj trestního práva do celospolečenského vývoje Evropy, sociogeneze a psychogeneze (viz Norbert Elias) a sekularizace.
Zároveň vychází najevo, jak a v čem se lišila proměna práva ve Francii, kde probíhala diskuze veřejnosti a situace se vyhrotila revolucí, a v Habsburské monarchii, kde se zákoníky vytvářely za zavřenými dveřmi povolaných specialistů.