Hudba ohně
Karel Veselý
Původní česká publikace, kterou sestavil hudební novinář a odborník na danou problematiku, se zabývá významným fenoménem afroamerické populární hudby. Kniha není klasickou historií černošské hudby na americkém kontinentu, nesleduje chronologicky dějiny tohoto multižánru, je spíše příručkou a odbornou studií. Popisuje a hodnotí hudbu amerických černochů v širších souvislostech nejen uměleckých, ale i historických a sociologických. I tak je zde samozřejmě věnován prostor k výčtu těch nejvýznamnějších osobností, které afroamerickou muziku vytvářeli a posouvali, a stejně tak se dozvíme to podstatné o hlavních proudech "black music" od blues přes jazz, soul, R&B a funk až po hip hop a elektronickou taneční hudbu. Zajímavý příspěvek do domácí hudební literatury vzdává hold černošské hudbě, jejímu cítění a rytmům a dokazuje, proč je tento jev natolik významným a vlivným po celém světě. Se jmenným rejstříkem v závěru publikace.... celý text
Přidat komentář
Naprosto skvělá hudební publucistika - nedovedu si představit, kolik práce autor musel na její sepsání vynaložit.
Osobně bych ocenila, kdyby nějaké pasáže byly rozvinuty více - například internetový rap, i když svým způsobem toto téma p. Veselý více objasňuje v knize Všechny kočky jsou šedé.
Stejně tak jsem se těšila na kapitolu o trip hopu (který mám asiciovaný s Tricky), ale je mi jasné, že nejde obsáhnout veškeré podžánry rapu do jedné publikace.
Jen škoda, že takových knih není víc :) A děkuji autorovi za objasnění "politického cool". Je hezké vidět, jak se nakonec všechny světy prolínají :)
Skvělá kniha, průvodce černou hudbou, od jazzu po rap. Rap je všude kolem nás, je to fenomén a je dobré vědět z čeho vzešel, z jakých kořenů a že ty různé strategie, jak z toho vytřískat co nejvíc peněz se v velké části zrodily už v 80. a 90. letech. Hudebně se rap stále proměňuje, i když je tam (jako v každé populární hudbě) velká míra návratů, nostalgie a hra na image, proto je stále těžší rozeznat autenticitu od reklamního pozlátka. Toho pozlátka je žel v dnešní době mnohem víc než té autenticity, i když si každej druhej raper honí triko rádoby origo tetovačkou a grillz. Tahle kniha tak mimo jiné i tak trochu pomáhá oddělovat zrno o plev. Doporučuji.
Podobně jako Všechny kočky jsou šedé opět geniální počin angažované hudební publicistiky, tentokrát roztažený na 500 stran. Druhé a o 11 posledních let aktualizované vydání od Paseky navázalo na stylový design výše zmíněných Všech koček. Těm dominovala modrá, zatímco Hudba ohně září červenou barvou použitou nejen pro grafiku, ale odvážně i pro text!
Karel Veselý je už matadorem publicistiky o černé hudbě. Aktuálně je také velmi aktivní v šíření svých komplexních znalostí (knihy, webový pořad, podcast, články). Hudba ohně skvěle zasazuje do kontextů vývoj žánrů černé hudby (jazz, blues, rock'n'roll, funk, soul, reggae, dub, ale i prukopnictví v technu nebo houseu). Popisuje vliv chudoby, ghett, hladu po tom být slyšet, ale také exploataci nahrávacích studií nebo nástupy nových tanečních drog.
Skvělá kniha, která přes svůj rozsah nenudí. V českém prostředí naprosto excelentní počin.
Neobvyklý to úkaz na našem území! Velice slušný průřez historií black muzik a jejího COOL. Na střední jsem pořídil ještě první vydání jako zapálenej fanda rapu, po letech víc ocením i pasáže ostatních žánrů a kapitol. Big up tvůrcům!
Snad jediná kniha tohoto druhu na českém trhu! Karel Veselý odvedl kus práce, které si jako fanynka černé hudby velice vážím. Kniha má sice menší rozměry, což nevadí - kniha je hezky skladná. Ale odnesl to font písma, které je opravdu velmi malé.
Karla Veselého považuji za jednoho z nejlepších současných hudebních kritiků a tato kniha čtivě představuje historii černé hudby a sféry jejího vlivu.
Kniha plná zajímavých informací - rozhodně cením autorův přehled a mravenčí práci, kterou vydání této publikace muselo dát.
Autorovy další knížky
2011 | Kmeny |
2020 | Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti |
2017 | Planeta Nippon |
2010 | Hudba ohně |
2014 | Made in Japan: Eseje o současné japonské popkultuře |
Pro mě nejpřínosnější byly kapitoly o počátcích hip hopu, techna a houseu, doprovázené poslechy na základě autorových doporučení. Čtenáři se tak krásně osvětlí, jak to vlastně celé vznikalo a že černá hudba skutečně měla na genezi těchto žánrů zásadní podíl. Nejen v případě hip hopu, tam se to rozumí samo sebou, ale i co se týče taneční elektroniky. Ta pak poměrně rychle "zbělala" a dnes už bychom ani neřekli, že jejími pionýry byli kdysi z velké části Afroameričané. Trochu mě mrzí, že bohatá a členitá historie jazzu je spíš jen načrtnutá, ale chápu, že všechno se do širokého záběru knihy vejít nemohlo a Karel Veselý vedl svůj výklad záměrně trochu jiným směrem. Na fenomén world music, v závěru rovněž jen zlehka naťuknutý, nahlížím trochu jinak než autor, ale k čemu by byla kniha, která jen potvrzuje čtenářovy názory a nevyvolá žádnou polemiku? Veselý znovu odvedl obdivuhodný kus práce.