Hudba ohně: Radikální hudba od jazzu po hip hop a dále
Karel Veselý
Rozšířené a upravené vydání kultovní hudební publikace, která oslavila jedenáct let od prvního vydání. Hudba ohně dává českému čtenáři možnost získat ucelený pohled o dějinách černošské hudby a pochopit současné žánry jako rap, house nebo dubstep v jejich historických i myšlenkových souvislostech. Od nedobrovolných pasažérů otrokářských lodí až po dunící reproduktory klubových soundsystémů vypráví hypertextový labyrint osudy revolucionářů, pro něž se hudba stala mocnou zbraní. Kromě vzniku a vývoje dalších hudebních žánrů, jako jsou funk, disco či soul, nabízí i vhled do příbuzných segmentů afroamerické kultury jako gangsta rap, stand-up komika či blaxploitation filmy. Nové vydání doplňuje příběh černé hudby o události poslední dekády - nástup trapu a drillu, úspěchy žen v rapu či vlnu nové angažovanosti afroamerické hudby v souvislosti s hnutím Black Lives Matter. Průvodce od Milese Davise a Jamese Browna přes Prince a Michaela Jacksona ke Kanye Westovi a Drakeovi vás zároveň seznámí s klíčovými termíny, jako jsou remix, sampling, pirátská rádia, voodoo, zombies, afro-futurismus, slam, mixtapes nebo turntablismus.... celý text
Přidat komentář
Naprosto skvělá hudební publucistika - nedovedu si představit, kolik práce autor musel na její sepsání vynaložit.
Osobně bych ocenila, kdyby nějaké pasáže byly rozvinuty více - například internetový rap, i když svým způsobem toto téma p. Veselý více objasňuje v knize Všechny kočky jsou šedé.
Stejně tak jsem se těšila na kapitolu o trip hopu (který mám asiciovaný s Tricky), ale je mi jasné, že nejde obsáhnout veškeré podžánry rapu do jedné publikace.
Jen škoda, že takových knih není víc :) A děkuji autorovi za objasnění "politického cool". Je hezké vidět, jak se nakonec všechny světy prolínají :)
Skvělá kniha, průvodce černou hudbou, od jazzu po rap. Rap je všude kolem nás, je to fenomén a je dobré vědět z čeho vzešel, z jakých kořenů a že ty různé strategie, jak z toho vytřískat co nejvíc peněz se v velké části zrodily už v 80. a 90. letech. Hudebně se rap stále proměňuje, i když je tam (jako v každé populární hudbě) velká míra návratů, nostalgie a hra na image, proto je stále těžší rozeznat autenticitu od reklamního pozlátka. Toho pozlátka je žel v dnešní době mnohem víc než té autenticity, i když si každej druhej raper honí triko rádoby origo tetovačkou a grillz. Tahle kniha tak mimo jiné i tak trochu pomáhá oddělovat zrno o plev. Doporučuji.
Podobně jako Všechny kočky jsou šedé opět geniální počin angažované hudební publicistiky, tentokrát roztažený na 500 stran. Druhé a o 11 posledních let aktualizované vydání od Paseky navázalo na stylový design výše zmíněných Všech koček. Těm dominovala modrá, zatímco Hudba ohně září červenou barvou použitou nejen pro grafiku, ale odvážně i pro text!
Karel Veselý je už matadorem publicistiky o černé hudbě. Aktuálně je také velmi aktivní v šíření svých komplexních znalostí (knihy, webový pořad, podcast, články). Hudba ohně skvěle zasazuje do kontextů vývoj žánrů černé hudby (jazz, blues, rock'n'roll, funk, soul, reggae, dub, ale i prukopnictví v technu nebo houseu). Popisuje vliv chudoby, ghett, hladu po tom být slyšet, ale také exploataci nahrávacích studií nebo nástupy nových tanečních drog.
Skvělá kniha, která přes svůj rozsah nenudí. V českém prostředí naprosto excelentní počin.
Neobvyklý to úkaz na našem území! Velice slušný průřez historií black muzik a jejího COOL. Na střední jsem pořídil ještě první vydání jako zapálenej fanda rapu, po letech víc ocením i pasáže ostatních žánrů a kapitol. Big up tvůrcům!
Snad jediná kniha tohoto druhu na českém trhu! Karel Veselý odvedl kus práce, které si jako fanynka černé hudby velice vážím. Kniha má sice menší rozměry, což nevadí - kniha je hezky skladná. Ale odnesl to font písma, které je opravdu velmi malé.
Karla Veselého považuji za jednoho z nejlepších současných hudebních kritiků a tato kniha čtivě představuje historii černé hudby a sféry jejího vlivu.
Kniha plná zajímavých informací - rozhodně cením autorův přehled a mravenčí práci, kterou vydání této publikace muselo dát.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2011 | Kmeny |
2020 | Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti |
2017 | Planeta Nippon |
2010 | Hudba ohně |
2014 | Made in Japan: Eseje o současné japonské popkultuře |
Pro mě nejpřínosnější byly kapitoly o počátcích hip hopu, techna a houseu, doprovázené poslechy na základě autorových doporučení. Čtenáři se tak krásně osvětlí, jak to vlastně celé vznikalo a že černá hudba skutečně měla na genezi těchto žánrů zásadní podíl. Nejen v případě hip hopu, tam se to rozumí samo sebou, ale i co se týče taneční elektroniky. Ta pak poměrně rychle "zbělala" a dnes už bychom ani neřekli, že jejími pionýry byli kdysi z velké části Afroameričané. Trochu mě mrzí, že bohatá a členitá historie jazzu je spíš jen načrtnutá, ale chápu, že všechno se do širokého záběru knihy vejít nemohlo a Karel Veselý vedl svůj výklad záměrně trochu jiným směrem. Na fenomén world music, v závěru rovněž jen zlehka naťuknutý, nahlížím trochu jinak než autor, ale k čemu by byla kniha, která jen potvrzuje čtenářovy názory a nevyvolá žádnou polemiku? Veselý znovu odvedl obdivuhodný kus práce.