Igor Stravinskij: deník ze společných cest

Igor Stravinskij: deník ze společných cest
https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/147394/igor-stravinskij-denik-ze-spolecnych-cest-147394.jpg 5 2 2

Deník, ve kterém americký dirigent Robert Craft zachycuje hovory, poznámky a výroky Stravinského na koncertních turné, které nebylo možno zařadit do předchozí knihy Rozhovorů se Stravinským (česky I. F. Stravinskij, Rozhovory s Robertem Craftem). Brilantní črty o jednotlivcích patřících k vybrané stovce lidí našeho věku (např. Auden, Eliot, Thomas, Forster, Kennedy, Chruščov, Pound, Cocteau, Nabokov, Beckett, Perse, Valéry, Bergman). Charakteristickými rysy Deníku jsou „umění zkratky, humor a plnost myšlenky na malé ploše, otřesná upřímnost, kus chtěné recese, vtip, výstižnost, hloubka a lehkost“ (P. Faltin ve slovenské předmluvě k Deníku prostopášníka).... celý text

Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: , Supraphon (Editio Supraphon)
Originální název:

Igor Stravinskij and Robert Craft Dialogues and Diary, Part 2, 1963


více info...

Přidat komentář

Koka
08.11.2015 5 z 5

Velmi vzácná kniha, k jejíž vydání bylo využito krátkodobé absence cenzury v roce 1968. Pak už by tyto zápisky, popisující mimo jiné Stravinského návštěvu rodné země v roce 1962, jako vůbec prvního z "bílé emigrace", který byl do SSSR po mnoha letech vpuštěn, vyjít jistě nesměly.
Obálka do jisté míry klame - i když je největším písmem na ní napsáno Stravinskij, nebyl tento skladatel autorem ani jediného deníkového zápisu. Byl jím výhradně Robert Craft, jeho tajemník, sekretář, společník na cestách i při nastudování mistrových hudebních děl, umělecký nádeník a opěvovatel jeho života. Vzácný svědek, díky kterému známe nejen intimní obrázky ze života Stravinského, ale i epizody a názory celé řady tehdejší světové umělecké elity a politických vůdců, s kterými se na cestách světem setkávají v rozmezí let 1951 - 62. Craftovy postřehy jsou jedinečné. Dovedl stejně výstižně a sugestivně popsat jihoafrickou přírodu, japonské scénické umění, latinskoamerické diktátorské režimy i sovětské ideologické "tanečky" kolem slavného skladatele. Docela nediskrétně prozrazuje, jaký jen byl I. S. škudlil, jak jej kromě hudby zaměstnávaly už jenom otázky jeho daní a místních cen, a to i tehdy, kdy jeho luxusní pobyty byly plně hrazeny hostitelem.
Protože jsou v knize i epizody o setkáních s některými světovými literárními veličinami, vkládám jejich citace k profilům těchto spisovatelů, jako zajímavá a neopakovatelná svědectví z první ruky.
Zde uvedu alespoň Craftovu reakci na všudepřítomný nedostatek čehokoliv a současně pokrytectví vládnoucí strany, se kterými se při návštěve Sovětského svazu v roce 1962 manželé Stravinští a jejich doprovod setkávají:
" 1. října
Recepce pořádaná paní ministryní kultury a předními sovětskými skladateli v salónku hotelu Metropol. (Večeře – bílé telecí a kyjevské kotlety – dokazuje, že existují i velmi dobrá jídla, objedná-li je pravá osoba.) "

Raksa.A
22.06.2013

Předesílám, že knihu jsem nečetla. Ale ta poznámka o tom koni mě ze zcela konkrétního důvodu rozveselila. Kromě knih sbírám také balety. A mám nahranou úžasnou verzi Svěcení jara, a to v provedení Theatre Zingaro, koňského baletu, jehož šéf Bartabas je zřejmě génius století. Tahle verze totiž vypadá, jakoby tu hudbu napsal Stravinskij přímo pro ně, A to jsem viděla verzi Béjartovu, původní choreografii Ďagilevova baletu, představení v ND...
Ať žije Bartabasovo Svěcení jara - pocta Eponě, bohyni koní...


HTO
31.01.2013 5 z 5

Lákadlo k četbě v podobě kousku z recenze v legendárním časopise Tvář (1969): Jsou zde monotónní diskuse s místními komponisty, obvykle sdruženými do oficiální delegace, nábožně naslouchající Mistrovým poznámkám. („Skladatelé zpočátku zírají na I. S. s překvapením a s údivem a nadšeně reagují, i když poznamenává třeba ,ano, Bach je dobrý'.") Jsou zde hovory s místními avantgardisty, u Stravinského oblíbenými alespoň potud, že může více než kdy jindy popustit plnou uzdu svému sarkasmu. („Jako dítě jsem znal v Rusku jednoho rolníka, který dovedl tak jemně hvízdat na koně, že kůň začal močit. Tentýž hvizd jsem slyšel v několika elektronických skladbách a působí mi totéž nutkání jako tomu koni.")

Autoři knihy

Robert Craft
americká, 1923 - 2015
Igor Fjodorovič Stravinskij
ruská, 1882 - 1971