Interpretace
Zdeňka Kalnická
Interpretovat umělecká díla znamená hledat a nacházet jejich význam a smysl, odhalovat jejich napojení na naši bezprostřední zkušenost, ale zároveň přispět k jejímu obohacení, zintenzívnění a prohloubení. V tomto smyslu je interpretace tvůrčím, či dokonce riskantním počinem, k němuž neexistuje návod. Podle Zdeňky Kalnické je však možné hovořit o interpretačních strategiích, z nichž každá vychází z poněkud odlišných představ o tom, co je to umělecké dílo a jakou má funkci, každá klade důraz na jisté aspekty a interpretaci zaměřuje k určitému cíli. Ve své knize nabízí autorka interpretace konkrétních výtvarných, literárních a hudebních děl známých umělců a umělkyň, jako William Shakespeare, Božena Němcová, Karel Čapek, Salvador Dalí, Bedřich Smetana, Claude Debussy, ale i těch méně známých, jako Tan Dun, Remedios Varo, Leonora Carrington, Roy Nachum. Vychází z přístupu, který je možno charakterizovat jako propojení pragmatické, hermeneuticko-archetypální a feministické interpretační strategie. Zvolená umělecká díla jsou vztažena k určitému teoretickému problému estetiky, např. esteticko-symbolický aspekt živlů, zejména vody; význam hmatu v umění; genderový aspekt umělecké imaginace či funkce archetypů v umění; nejsou však redukována na jeho „příklad“. Naopak: díla se stávají ohnisky soustředěné, teoreticky poučené estetické interpretace autorky, díky níž je možné nahlédnout i na známá díla novou optikou.... celý text
Přidat komentář
Pro laika těžké čtení, psané profesionálkou na interpretace. Nedostala jsem, co jsem očekávala, tedy jakýsi návod, jak vidět nejznámější světová díla (převážně obrazy), ale přesto jsem něco dostala :-) Netušila jsem, že interpretace je taková věda, která má i své směry. Autorka používá všechny, podle potřeby nebo podle toho, pro jaký časopis či publikaci daný článek vznikl. Jedná se totiž o soubor celkem 11 článků publikovaných porůznu, ke kterým autorka dopsala úvod (obecně problémy interpretace) a závěr.
Úvod vám řekne, že je to všechno složité. První studie je zvolena poněkud nešťastně - interpretace krátkých videoklipů feministických moderních autorek. Řeknu si, koho tohle zajímá?, a mám chuť knihu odložit. Nicméně od feminismu se přesuneme k Jungovi, surrealismu, a konečně i obrazům. Velkým objevem pro mě byla malířka Remedios Varo (její obraz je i na obálce). Obecně se to ale nečetlo (opět podotýkám že pro laika) moc dobře. Jednotlivé studie mají přesnou strukturu, kde na začátku je nastíněna nějaká problematika a vlastní interpretaci konkrétního díla je věnována míň než polovina prostoru.
S největší chutí jsem četla ten závěr. Doporučovala bych asi jím začít. Protože tam se konečně dozvíme, o co autorce šlo jak celkově, tak jmenovitě v jednotlivých studiích. Vysvětlí i rozdíly mezi těmi jednotlivými interpretačními technikami, a tak konečně pochopíme, proč se tak často zabývala feminismem nebo tématikou vody. Tím do sebe všechno zapadne. A tak nakonec nelituju času.
Autorovy další knížky
2005 | Třetí oko |
2010 | Filozofie a feminizmus |
2010 | Úvod do gender studies: Otázka rodové identity |
2007 | Filozofky v dějinách evropské filozofie |
2020 | Interpretace |
Dovolím si nesouhlasit s prvním komentářem u této knihy, dostal jsem to, co jsem očekával, přesto ne v takových proporcích, jak bych si přál.
Doufal jsem, že kniha bude více zaměřena na teorii interpretace, na různé metody a přístupy k intepretacím. Ty se čtenáři dostávají, pouze však v nástinu. Doufal jsem v nějaký návod, jak přistupovat k interpretacím, především literatury.
Kniha přináší nové pohledy na interpretace děl (literárních, výtvarných i hudebních), především z pohledu a odbornosti p. profesorky (což je pochopitelné). Ta nalézá v obrazech neviděné a v hudbě neslyšené.
Kniha podotýká, že se jedná o sestavení dílčích studiích do jedné přehledové.