Iron Man: Extremis
Warren Ellis
Ultimátní komiksový komplet série
< 43. díl >
Vždycky existuje druhá cesta. Tony Stark vylepšil své tělo pomocí kovu... a teď stojí proti člověku, který si vylepšil přímo tělo. Čeká nás boj kovu proti masu. A v tomhle případě má maso silně navrch. Když chce Marvel znovu rozjet nějakou řadu, obvykle jí dává nějakým výrazným tvůrcům typu Kevina Smithe, Granta Morrisona, Briana M. Bendise, Gartha Ennise nebo Warrena Ellise. A ten poslední, tvůrce komiksů jako Fell či Transmetropolitan, se pustil do restartu Muže v oceli. Vrátil se k jeho minulosti, mrknul na jeho podstatu a nastavil trať vedoucí do jeho budoucnosti. V komiksu Extremis se mixují klasické ellisovské úvahy (většinou o drogách, politice a zbraních) s opravdu extrémními bitkami (v precizní malbě Adi Granova).... celý text
Přidat komentář
„Využití pro armádu lze nalézt v čemkoliv. Neexistuje předmět, který by neměl destrukční potenciál.“ Extremis je pre univerzum Muža v oceli (nie Muža z ocele!) veľmi dôležitý komiks, ba až zásadný. Šlo totiž o svieži reštart, ktorý úspešne predstavil mecenáša Avengerov (a abstinujúceho alkoholika) v novom svetle a novej generácii s tým, že sa k téme pochopiteľne s chuťou vrátila aj stará generácia, ktorá možno už bola tak trochu zo Zlatého Avengera unavená a tak bola vďačná za nový začiatok. Stalo sa tak pod patronátom britského technokratického scenáristu Warrena Ellisa (Secret Avengers, Ultimate Spider-Man a spol., Wolverine: Ještě žiju). Ellis vymenil Vietnam za Afganistan, čo môže pôsobiť ako kozmetická úprava, ale podľa mňa je to oveľa komplikovanejšia (politicky) situácia, čo sa k technologickému iluzionistovi a magnátovi v zbrojárskom priemysle hodí viac, ako „jednoduchý“ Vietnam (viď. rozhovor s novinárom, ktorý je alebo nie je alibistický?). Ellisov šikovný a pritom (v dobrom) jednoduchý a komorný (ale drsný) scenár sa následne spojil s unikátnou, digitálne vyzerajúcou maľbou rodáka z Bosny a zároveň chránenca báječného marveláckeho riaditeľa Joea Quesedu, Adi Granova. Adiho kresba samozrejme nemusí sedieť každému, ale mne sadla a to tak, že dosť. Sadla aj Jonovi Favreauovi, ktorý Adiho oslovil ako vizuálneho poradcu a malo to taký veľký pozitívny ohlas, až sa kreslič Extremisu následne podieľal na mnohých ďalších úspešných filmových marvelovkách. Komiksová predloha Extremis sa podpísala na celej filmovej trilógii o Iron Manovi, čo je vidno najmä na jednotke (zrod Iron Mana, šrapnel a operácia v poľných podmienkach, prítomnosť vedca Yinsena, ktorý Tonymu pomôže v zajatí) a trojke (točiacej sa práve okolo vírusu Extremis, ale filmový záporák Aldrich Killian stvárnený Guyom Pearceom v komikse umiera hneď na začiatku). Tony Stark je vynikajúca, psychologicky parádne prepracovaná postava, no musí sa s ňou vedieť pracovať. Je to človek, ktorý bol zmrdom zarábajúcim stovky miliárd dolárov na zabíjaní, ale po nehode prehodnotil svoj dovtedajší život a pokúsil sa začať veci robiť inak, lepšie, hoci je mu jasné, že krv zo svojich rúk už nikdy nezmyje. Nie je to klasický dokonalý hrdina á la Captain America. Škoda, že vydavateľ nenašiel odvahu dať na obálku „beta“ verziu Iron Mana, vyzerá úžasne. Inak, Extremis u nás prvý raz vyšiel už v Crew v samostatnom zošite v r. 2010.
V Iron Man: Extremis funguje přesně to, co u New Avengers: Útěk ne. Totiž, přestože jde o rozjezd nové série, příběh je ucelený a dá se číst samostatně, přičemž se soustředí výhradně na to, co se děje tady a teď a ne v minulých dílech. Jen je škoda, že neznalec historie Tonyho Starka příliš neocení upgrade jeho ocelové zbroje, takže tenhle zvrat působí v ději zákonitě jako vynucené klišé. Pro fanoušky postavy je to však mezník mezi starým a novým, což ještě v závěru podtrhuje hrdinovo vypořádání se s padouchem, které jde tak trochu navzdory standardním superslušňáckým hodnotám.
Jinak je to ovšem klasický Warren Ellis - na jednu stranu orodující za vychytávky moderních technologii a zároveň v druhém plánu před nimi varující. Za všech okolností ale vtipný, sarkastický a cynický. V důsledku všeho zmíněného je Extremis jednoduchou akční jízdou, jejíž spád je umocněn realistickou kresbou Adiho Granova, která působí hodně digitálně, ačkoliv digitální podle všeho není. Bezvadná jednohubka.
Já se omlouvám, ale Tony tu byl nakreslený dost srandovně a nějak se mi nedařilo se do něj kvůli tomu vcítit. Jinak se mi líbí, jak byl Extremis vykreslený, příběh předvídatelný, ale četlo se to dobře. Pokud jste viděli Iron Mana 3, v podstatě už víte, o čem to je. Ale já Iron Mana žeru, tak jsem nemohla odolat.
Zamrzela absence zajímavějšího záporáka. Kresba mne nadchla, co víc dodat. Tato verze co do příběhu a zpracování je dle mého názoru lepší než třetí film s Iron manem. Už jen kvůli tomu, že tady neprzní Mandarina. O tom, že si Tony implantuje Extremis nemluvě. Chyběl mi tu jen Starkův humor a šarm (což je zase plus filmů). Mám pocit že v nových komixech je takový moc umírněný. To bude asi tím že přestal chlastat. :D
Ellisův technologický styl zde funguje výborně, ale protože filmy poměrně značne čerpaly z jeho pojetí, není už nijak originální. Navíc je v jeho podání Stark tak trochu suchar a spíš fanatik. Moc se už Downeymu nepodobá. Kyborgizace a následný konflikt, který se nebojí krve a i závěrečný zvrat dělají z Extremis nadprůměrnou událost. Škoda Granovovy umělé kresby, ta mi místy nesedla.
Tak pre mňa za polovicu (áno 2 nie je polovica z 5, ale pol body tu dávať nejde). Z úplného sklamania to zachraňujú tie dva súboje. Prvý na diaľnici a posledný vo Washingtone. Kresba sa mi zo začiatku nepáčila ale po niekoľkých stranách som si zvykol.
Koupil jsem si to od Crwe už před nějakým časem a to výhradně kvůli Ellisovi a protože jsem si říkal, že ta kresba je vcelku zajímavá. Teď jsem si to koupil znova v rámci UKK, protože se mi celý ten koncept černých knih se střípky Marvelu líbí a budu to sbírat (jestli to vyjde komplet ovšem, že?). Kdybych to byl býval tušil, asi bych si tenhle sešit nekupoval, ale čert to vem;-) Nebudu se taky pozastavovat nad tím, že Crew to vydala v broži za 349 a Panini to vydalo za 199 v pevné vazbě, to bych porovnával neporovnatelné, oba vydavatelé jedou s úplně jinými vstupními podmínkami a možnostmi. Taky chápu UKK jako zčásti dotovanou propagační sérii Marvelu, která má ke komiksu přitáhnout nové čtenářstvo. Tak ať se ji to daří a Crwi ať se daří přece jenom ještě lépe, protože bez nich bysme louskali akorát potřistapadesáté 3xSCI FI od Saudka.
No a k samotnému komiksu. Jsem zklamaný, čekal jsem od Ellise mnohem více, chudinka nezávislý zbrojařský magnát, zpytujíc své svědomí si obhajuje svou produkci a z celé knihy číší ta beznaděj, že bez armády, teda bez armády strýčka Sama bychom žili ještě v době kamenné. Tento nezpochybnitelný přínos oceňují především obyvatelé Srbska, Iráku, Libye, Sýrie, Afghánistánu, Pakistánu, Jemenu, Sudánu a bezpočtu dalších zemí, kde se doba kamenná zpátky zavádí v rámci šíření demokracie. Kresba je sice realistická, ale je strašně statická, pohybu chybí jakákoli dynamika, když tam jsou postřeleni ti dva vojáci, vypadá to jako by jim z těla rašilo cosi mezi černým květem a krvavým vetřelcem, pozadí žádné. Nakonec takové debilní předpokládané vyvrcholení, ach nééé Tony to ti nedovolím, (skoro) nikdo to ještě nepřežil. MUSÍM! Tak jo bejby, pak ti ho vykouřím! Nééé třeba by tě to pak taky zabilo má jediná lásko, s kterou jsem se (asi) už vyspal. No nic.....za mě podprůměr a škoda, že je to teď neprodejné, asi bych to střelil a nechal si jen jeden exemplář od UKK.
Warren Ellis napsal skvělý scénář. Co tenhle komiks trochu kazí, to je kresba. Adi Granov není špatný kreslíř, ale ani to, že si ho Jon Favreau vybral jako designéra pro své filmy s Iron Manem, neznamená, že je jeho kresba dokonalá. Má zvláštní styl, který je v knize popsán, styl, který je velmi náročný. Jenže právě díky tomuto stylu místy vznikají velmi statické panely a postavy na nich vypadají jako neživé, jako voskové. Více: http://www.comics-blog.cz/2013/07/191-ukk-43-iron-man-extremis-80.html
Iron Man: Extremis je dobrý komiks o tom žádná. Je to správně načasované dílo, které sedne modernějším čtenářům komiksů. Zbytečně se neplýtvá textem, a když už jo tak jde o zajímavé myšlenky. Samotná kresba je opravdu nádherná s velkým smyslem pro detaily. To co dohání kresba, bohužel nedožene příběh, který je v první půlce docela zajímavý, ale v té druhé nemá co nabídnou a na konci komiksu zjistíte jak moc byl jednoduchý. Souboje jsou krásně nakreslené a následná proměna Iron Mana působí docela dobře. Fajn komiks, nic víc nic míň.
Hrôza a des. Ellisov drsný a pre mňa zbytočne krvavý štýl nesadol. Nie, že by krv neplnila v komixoch svoju úlohu, ale ku Iron-manovi to akosi nesedí. Pozitív sa hľadá málo a kresba je síce zaujímavá, ale akčné súboje sa tu zdajú bez náboju a tuctové. Urobiť z Tonyho kyborga bola asi najväčšia hlúposť a všetko počiarkoval slabý nepriateľ a nezaujímavý príbeh. Jediné plus je to, že táto kniah bola predlohou ku filmovému Iron-manovi (ktorý bol fanatstický) a najmä ku jeho tretiemu dielu. A ešte vyzdvihnem presunutie zrodenia Iron-mana z Vietnamu do Afganistanu. 40%
Koupil jsem si to od Crwe už před nějakým časem a to výhradně kvůli Ellisovi a protože jsem si říkal, že ta kresba je vcelku zajímavá. Teď jsem si to koupil znova v rámci UKK, protože se mi celý ten koncept černých knih se střípky Marvelu líbí a budu to sbírat (jestli to vyjde komplet ovšem, že?). Kdybych to byl býval tušil, asi bych si tenhle sešit nekupoval, ale čert to vem;-) Nebudu se taky pozastavovat nad tím, že Crew to vydala v broži za 349 a Panini to vydalo za 199 v pevné vazbě, to bych porovnával neporovnatelné, oba vydavatelé jedou s úplně jinými vstupními podmínkami a možnostmi. Taky chápu UKK jako zčásti dotovanou propagační sérii Marvelu, která má ke komiksu přitáhnout nové čtenářstvo. Tak ať se ji to daří a Crwi ať se daří přece jenom ještě lépe, protože bez nich bysme louskali akorát potřistapadesáté 3xSCI FI od Saudka.
No a k samotnému komiksu. Jsem zklamaný, čekal jsem od Ellise mnohem více, chudinka nezávislý zbrojařský magnát, zpytujíc své svědomí si obhajuje svou produkci a z celé knihy číší ta beznaděj, že bez armády, teda bez armády strýčka Sama bychom žili ještě v době kamenné. Tento nezpochybnitelný přínos oceňují především obyvatelé Srbska, Iráku, Libye, Sýrie, Afghánistánu, Pakistánu, Jemenu, Sudánu a bezpočtu dalších zemí, kde se doba kamenná zpátky zavádí v rámci šíření demokracie. Kresba je sice realistická, ale je strašně statická, pohybu chybí jakákoli dynamika, když tam jsou postřeleni ti dva vojáci, vypadá to jako by jim z těla rašilo cosi mezi černým květem a krvavým vetřelcem, pozadí žádné. Nakonec takové debilní předpokládané vyvrcholení, ach nééé Tony to ti nedovolím, (skoro) nikdo to ještě nepřežil. MUSÍM! Tak jo bejby, pak ti ho vykouřím! Nééé třeba by tě to pak taky zabilo má jediná lásko, s kterou jsem se (asi) už vyspal. No nic.....za mě podprůměr a škoda, že je to teď neprodejné, asi bych to střelil a nechal si jen jeden exemplář od UKK.
Hodně komorní a na Iron Mana překvapivě ne moc akční komiks s jednoduchou, ale k příběhu dobře padnoucí kresbou Adiho Granova. Přeci jen bych ale ocenil víc stran, moc rychle to uteče. Což nakonec taky není úplně špatná vizitka, o vlastnostech látky Extremis (na to, jak je v příběhu důležitá) se toho ale moc nedozvíte.
Autorovy další knížky
2009 | Zpátky v ulicích |
2010 | Iron Man: Extremis |
2019 | Batman v černé a bílé |
2009 | Fell: Kruté město |
2018 | Moon Knight |
Extremis jako lehký restart Iron Mana funguje, ale krapet tím narušuje již zavedenou časovou linku, zejména pak v tom, že lidi neví, že Tony je Iron Man. Zápletka je jinak jednoduchá, byla vyvinuta nová látka, která má dělat nové supervojáky a ta se dostane do nesprávných rukou. A Tony se na tutéž látku podívá z jiného úhlu pohledu, aby padoucha zastavil. Obecně je komiks takový průměrný s neobvyklou kresbou, která nemusí sednout každému. Pracuje se tu s minimem známých postav, ale je pak na škodu, že ty nové pak ve světě Marvelu již roli víceméně moc velkou nemají.