Islamofobie po česku
Bronislav Ostřanský
Český odpor vůči islámu, jeho východiska, projevy, souvislosti, přesahy i paradoxy Vztah k islámu a k muslimům je bezesporu jedním z nejaktuálnějších témat, která hýbou veřejností v České republice a v celém západním světě. Uprchlická krize, džihádistický terorismus a další fenomény dnešní doby dodaly tomuto vztahu velmi vyhrocené rysy. Skutečný islám a skuteční muslimové se často ztrácejí v moři zjednodušení, generalizací a obav. Přední čeští islamologové, politologové, religionisté a další odborníci pod vedením Bronislava Ostřanského se pokusili hledat odpovědi na otázku, jak se v České republice, zemi s mizivým procentem muslimů, zrodila tak silná islamofobie. K tématu přistupují z různých úhlů, od rozboru stereotypů o islámu a muslimech, vztahu islamofobie a antisemitismu, evropského a světového kontextu, místu islamofobie v paletě extremistických směrů v ČR, až po pohled na sociální sítě a jejich vliv na utváření islamofobních názorů. Jak připomínají autoři knihy, bez kritického přístupu k islámu a muslimům nikdy nelze věcně uchopit reálné problémy s nimi spojené, bezpečnostní hrozby či sociální rizika, jejichž porozumění však vyžaduje skutečné znalosti a rozhled, nikoliv jen kategorické soudy.... celý text
Přidat komentář
Knize jsem dala 5* za snahu.
Pan Ostranský je poctivec, snaží se na věc nahlížet z různých úhlů. Má pravdu v tom, že v každé skupině obyvatelstva se najdou dobří, ale i zločinci.
Problém je ale v tom, že v SOUČASNÉ době jsou muslimové značně vyhejkaní, což není nic divného.
V posledních desetiletích zakoušejí ze strany židokřesťanů mnoho ústrků, proti kterým se nemohou adekvátně bránit.
Po rozpadu Osmanské říše to s nimi začalo jít s kopce, provincie si rozdělily imperiální mocnosti, Sykes s Picotem narýsovali rovné čáry, hranice v Evropě vypadají dočista jinak...
Fungovat to nemohlo, Turci uměli ty provincie jakž takž spravovat , Britové a Frantíci vůbec.
Třeba Irák, anebo Libye se skládají ze tří regionů, které se vzájemně vůbec nemusej a Turci to respektovali, Evropané z těch rozličných etnik udělali bramboračku.
Rozvrácení Iráku, Sýrie, Libye, Afghánistánu, to všechno nese hořké plody.
O dosazováni zkorumpovaných vůdců ani nemluvě, arabská ulice není hloupá a dobře chápe, za čí zájmy kope hodný pučista Sísí, anebo monarchové na Arabském poloostrově.
Muslimy těžce zklamal Východ i Západ, tak se teď pravděpodobně hodlají vrátit k vlastním kořenům. Na současnou mohutnou vlnu panislámismu naskočil už dokonce i Erdogan, který se opírá o lidnatý venkov, zatímco Atatürk se opíral spíš o městské obyvatelstvo.
Takže, integrovaný muslim je sice bezva, mnohý se považuje třeba za Francouze, ale otázka je, jak budou svoji identitu prožívat jeho potomkové. Mnozí z nich se za svoje rodiče hluboce stydí a jsou žhavými adepty na připojení k Alláhovým bojovníkům.
Což není nic divného, jejich rodiče se ochotně integrovali protože si ekonomicky polepšili.
Tento aspekt věci ale jejich děti už nevnímají, blahobyt berou jako samozřejmost, těžce nesou svoji jinakost, je jim jasné, že jenom výjimečně budou dosahovat stejně dobrých výsledků jako domorodci. Ale na návrat do rodných zemí svých rodičů také nepomýšlejí, necítí se dobře v žádné zemi.
Proto si myslím, že v přijímání muslimů do české kotlinky bychom měli být velmi obezřetní.
Co se má stát to se i stane, ale proč jít neštěstí naproti, že?
Pán Ostřanský pospojoval snad všechny kritiky islámu jak mírné, tak i ty krajně extremistické a zůstávají pouze islámofilové. Žádný střední proud. Přijde mi to hodně zavádějící, protože kromě našich českých arabistů, které tam autor neuvádí zřejmě z kolegiálního hlediska, tak je to komponováno aby tam byly všichni co kdy něco špatného o islámu vyslovili nebo napsali.
Chci se zeptat tedy proč jako islámofoba označuje i Maajid Nawaze, který je pořád muslimem. Maadjidtuv přínos na poli nedorozumění mezi muslimy a nemuslimy je enormní, záslužný a obdivuhodný. Jeho snažení je snad první vlaštovkou, která má parametry tento obrovský problém řešit. viz quilliaminternational.com
Autor nějak pozapomněl na Gabriel Brigitte a její organizaci Act for America. Paní jako katolička přežila masakry islámistů v Libanonu a panu Ostřanskému tady chybí mezi islamofoby navzdory tomu, že její osoba je uváděna jako hlavní islámofob na www - islamophobia.org/islamophobia-network/individuals.html-. Paní Brigitte je také autorkou knihy Because they hate, která je mimo jiného i o Libanonských masakrech.
Všem, kteří mají zájem o řešení problematiky islámu doporučuji shlédnout videa pana Maajid Nawaze a paní Gabriel Brigitte.
Knížce by se dala řada věcí vytknout a asi by to bylo i na místě (jistou repetetivností počínaje, přes nevyvážený přístup k tématu, až po nesmysly typu "Střední východ" nebo "Arabská a irácká národnost"), ale já to dělat nebudu. Ta kniha je velice dobrý počin, je zoufalé, do jaké situace se naše občanská společnost dostala, čemu lidé věří, co lidé poslouchají a co považují za relevantní zdroje a informace. Jediné, co mi zásadně chybí, je návrh řešení stávající situace. Nicméně kniha je to rozhodně přínosná, už jen proto, že některé jevy přímo pojmenovává, bez obalu a bez obav - a za to hvězda navíc.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2008 | Islám v srdci Evropy |
2017 | Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě |
2014 | Atlas muslimských strašáků |
2016 | Islámský stát - Blízký východ na konci časů |
2018 | Islamofobie po česku |
Ještě ke knize Islamofobie po Česku.
Za nejzajímavější považuji kapitolu od Ivana. O. Štampacha. Tam jsem se opravdu dozvěděla nové věci. Nevěděla jsem, že existuje dispensacionalismus, hnutí amerických evangelikálů, jde o tzv. křesťanský sionismus.
Tito lidé se řídí tzv. Božím plánem, který počítá s návratem všech Židů z diaspory do Země izraelské, ztotožňované s dnešním Izraelem. Jak tam budou, přijmou hromadně Krista jako Pána a tím budou, ( všichni kteří tak učiní) , zachráněni...
Z toho důvodu podporují Izrael ve všech směrech, horují pro stranu Likud a v Arabech vidí zlé nepřátele. Samozřejmě podporují i osidlování Západního bŕehu. ( Pobočku mají i v Česku. )
Je nabíledni, že rabíni tuto skvělou myšlénku evangelikálům nerozmlouvaj. :-DDD