Já papír vím o stromech…
Soňa Kociánová
Básnickou tvorbu Soni Kociánové lze charakterizovat především jako osobité hledání možností vyjádření a záchytných bodů uprostřed života a světa, kde „lidé jsou prý veselí / už jen ve výčepu / nebo v posteli“; jako by se autorka snažila i svými texty dorozumět s bezprostředním okolím i se sebou samotnou na přijatelném východisku, alespoň dočasném. Příznačná je pro ni absence básnické ambicióznosti a bezprostřednost, nestylizovanost; smutek, vědomí bezbrannosti, osamělosti a nemožnosti lidského porozumění, stesk z plynoucího a nenaplnitelného času, který „už jiní přísně rozdělili“…... celý text
Přidat komentář
Intenz. I když jsem si tohle, jako ostatně vše z edice 'Opium poezie', původně chtěl koupit, nakonec jsem se rozhodl ignorovat sběratelské OCD, kterým asi hůře trpí všichni ostatní hltači (mně nevadí mít různé edice a nehrotit tyhle kraviny, máloco mám v pravém slova smyslu "komplet", nebo snad srovnané podle barev, haha), ale v Dybbuku mi ji přidali ke starší předobjednávce, kterou jsem si dneska vyzvedl, jako bonus, protože si řekli, "páni, bez JPho podpory bychom to nevydali" a já jen skromně protočím oči a mávnu rukou "áále" (poslali mi to zabalené v krabici od vysavače, nejdřív jsem si myslel, že jde o dildo, ale nebojte, já taky beru, co je - moudrost otroků, jak by řekl Bukowski)... takže, Soňa Kociánová, na první pohled je to taková ta "poezie mládí", velmi jednoduchá, co se slovy moc neplýtvá, ale zároveň je sdostatek kreativní, že vás jaksi hned chytí, nakousne... (a kouše) a příliš v ní probleskává něco dál, něco víc, něco hlubšího, navíc to chápe kompozici, rytmus a má to vlastní osobitý styl. To člověk hned ucítí. A pak to začne padat, sem tam intenzivní, experimentální, hledání, až by si člověk řekl, jak něco takového tvořil někdo během šedesátých let? Třeba, když to srovnám s pár tituly, Havlíčkovo 'Akvárium' je očividně poezie psaná prozaikem, primárně nebásníkem, takže je kostrbatá, "ukecaná", tady to jede jako po másle. Nebo třeba Luisa Ziková a její 'Palte mou duši', to je přesně ta mladická poezie, ale ten styl a básnický talent je tam spíše upozaděn, emocemi, do něčeho, co zestárlo ve spíše průměrnou poezii, v tomhle ohledu to Kociánová posouvá dál a ač uplynulo taky už více, než půl století od její smrti, její verše působí mnohem morderněji, modernisticky, i přes svoji povětšinou značnou skromnost. Jo, tohle je úderná sbírka prakticky neznámé české autorky, která tvořila a měla svoje démony, ale nenechala se jimi strhnout (její manžel byl často hospitalizovaný, ona učitelka, její nemoc, smrt jejího synovce, o níž napsala hned několik básní). Poetické obrazy. Citlivost. Soňa působí jako taková citlivá, jemná duše, se zlatým srdcem, hrozně mi připomíná moji třídní ze střední. Zároveň tam ale má občas kousky, co ten jemný povrch absolutně nabourají svojí komplexností, formální i obsahovou, jde to až do metafyzikálna, člověk si připadá, jak kdyby ušel za tak krátkou chvíli skrze celý něčí život, od poezie naivní holky, k něčemu, co je už, "hodně jinde" (protože nevím, jak líp bych to popsal) myslím si, že i její próza, kdyby se jí věnovala více, by stála za to (podle úryvků), nevím kolik se toho dochovalo, zároveň z jejích zápisků člověk vidí ty absolutní pochyby o jakékoliv hodnotě jejího díla, což je tragédií těch největších. Taky touha zůstat neznámá, kterou, čím jsem starší, víc a víc chápu. Za života ji prakticky ignorovali, do jisté míry určitě i vlivem režimu. Smutný příběh. Skvělá autorka. Definitivně neváhejte, pokud by se vám do rukou dostala i některá z jejích sbírek, které vyšly během sedmdesátých let.