Jak rozumět médiím: Extenze člověka
Marshall McLuhan
Pojem médií chápe McLuhan velmi široce: zahrnuje do něho nejen sdělovací prostředky jako noviny, rozhlas a televizi, ale i písmo, knihtisk, ba i hmotné technické vynálezy jako kolo, zbraně, dopravní spoje, auta atd. – tedy všechny prostředky, jimiž člověk rozšiřuje, díky vynalézavosti ducha, omezené síly a dosah své tělesné existence (třeba elektřina je extenzí nervové soustavy). Základní myšlenkou McLuhanovy teorie je, že tyto vynálezy nejsou jen pasivními prostředky, nýbrž zpětně působí na člověka, a to nejen obsahem, nýbrž i způsobem svého sdělení. Jestliže si člověk tuto sugesci médií neuvědomí, může nad nimi ztratit kontrolu, a pak se z dobrého sluhy stává špatný pán. Touto tezí, za níž jistě stojí stará myšlenka „čarodějova učně“, marně se snažícího zkrotit duchy, které rozpoutal, přesahuje McLuhanova speciální teorie do obecných úvah o dvojsečnosti technického pokroku a civilizace vůbec. K takovým úvahám dává McLuhanova kniha dost podnětů i dnes, čtvrt století po svém vzniku.... celý text
Literatura naučná Sociologie, společnost Umění
Vydáno: 1991 , OdeonOriginální název:
Understanding Media: The Extension of Man, 1964
více info...
Přidat komentář
Jsem sice teprve v první třetině, ale s klidem můžu říct... Tohle dílo je prostě geniální! A i když už mu je skoro 50 let, je stále v mnohém nové a překvapující. Rozhodně nesmí chybět v knihovně nikomu, kdo se pohybuje ve světě médií či se o ně jen zajímá.
Toto dílo jsem rozebírala skrz na skrz a v jednodlivých pasáží jsem se vrtala doslova celý víkend (to víte, filozofický rozbor). A docela chápu ty velkolepé ohlasy. Není to kniha na dobrou noc a na první čtení by člověk potřeboval asi tři slovníky, ale jakmile se do toho pustíte podruhé, tak je to o něco zajímavější a má to víc myšlenek, než se na první dojem zdá.
Štítky knihy
masmédia (tisk, rozhlas, TV, internet) sociologie verbální (slovní) komunikace publicistika digitální média mediální gramotnost
Autorovy další knížky
1991 | Jak rozumět médiím: Extenze člověka |
2000 | Člověk, média a elektronická kultura |
Z celé mediální trojice, co jsem četl - Postman (Ubavit se k smrti), Mander (Čtyři důvody pro zrušení televize) a McLuhan (Jak rozumět médiím) mi právě tato přišla nejkomplexnější, nejvěcnější a nejvíce zajímavá. Některé myšlenky mi byly předvedeny na vysoké škole, ale to jsem ještě netušil, že McLuhan média chápe jak prodloužení možností člověka a že mezi ně řadí třeba i vynálezy jako kolo nebo knihtisk, který změnil svět k nepoznání. Dnes už je téměř zdomácněn pojem jako "digitální vesnice". Ke knize se v budoucnu určitě vrátím, protože na jeden zátah nejde vše smysluplně vstřebat. Témat k zamyšlení je zde opravdu hodně.