Jehla v kupce sena
Ernesto Mallo
Kriminální román žánru noir, zasazený do Buenos Aires v době diktatury. Policejnímu komisaři Lascanovi, zdrcenému nedávnou smrtí manželky Marisy, zazvoní telefon. Poblíž řeky Riachuelo byla nalezena dvě mrtvá těla. On však na místě činu najde mrtvoly tři. Dvě z nich má očividně na svědomí vraždící komando vojenské junty a Lascano dobře ví, že je musí ignorovat. Třetí případ je jiný. Vyšetřování zavede komisaře do vyšších společenských kruhů, dekadentních a lhostejných k politickému teroru. Lascano se při práci seznámí s mladou ilegální aktivistkou, kterou se pokusí zachránit před represí. Najít vraha není pro Lascana těžké, otázka však zní, jakou cenu za to bude muset zaplatit. Ernesto Mallo prokázal svůj talent mezi autory těch nejlepších detektivek a stvořil spletitý příběh plný napětí, který čtenáře nenechá vydechnout.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Romány
Vydáno: 2013 , HostOriginální název:
La aguja en el pajar, 2006
více info...
Přidat komentář
Román Ernesta Malla je čtenáři předkládán jako krimi román s nádechem žánru noir. A kniha je skutečně strhující, čtenář, který je vtažen do doby vojenské junty v Argentině, cítí, že hrdinové a někdy ani on sám se pomalu nemohou nadechnout. Více v recenzi.
Knížka mi moc nevyhovovala, např. je zde velmi rušivý styl dialogů, mohla být také lépe propracovaná, navíc vyšetřování případu zabere jen kousek knihy... Ale musím říct, že závěr mě natolik překvapil, že mé hodnocení tím dost stouplo – na cca 3,5...
Kdo hledá detektivní příběh plný falešných stop a zamotané pátrání po vrahovi, měl by se Jehle v kupce sena vyhnout. Kdo si chce počíst o dusné a paranoidní atmosféře během vlády vojenské junty v Argentině v kulisách detektivního příběhu, ten si pošmákne. Není to vůbec optimistická četba, ale o to je příběh detektiva Lascana a jeho marného souboje s mašinérii diktatury znepokojivější. Skvělé.
Nezaujalo - zvláštní doba a prostředí, podivný styl, forma textu a zejména dialogů mě nakonec odradila od čtení...
Jehla v kupce sena pravdepodobne mnohým milovníkom detektívok nesadne. O to viac však pasovala mne. Detektívna zápletka je tu len akousi kulisou, rámcom, na ktorom chce Mallo ukázať bohatý vnútorný svet svojich postáv a pekelný život v Argentíne, ušlapanej ťažkou botou vojenskej junty. Páčilo sa mi širokánske spektrum postáv, ktoré autor do svojho, relatívne krátkeho diela zapojil. Od klasicky detektívkového klaďasa vyšetrovateľa, jeho kamoša patológa, cez revolucionárov, skrachovaných boháčov a zbohatnutých bedárov až po sebecky a kruto sa správajúcich zástupcov vládnucej moci. Prekvapila ma popisovaná brutalita, ktorá sprevádzala vládu armády, kde sa obeťou mohol stať hocikto. Človek, ktorý mal čo len nepatrnú väzbu na nepohodlné osoby, hocaký náhodný svedok udalostí, ktoré sa režim snažil ututlať, či len nevinný chodec, ktorý mal tú smolu, že prechádzal ulicou práve keď sa začalo strieľať. A čo by to bolo za latinskoamerické dielo, keby sa tu nezjavil duch?
Okrem perfektnej obsahovej stránky je kniha vynikajúca aj formálne. Zvláštny spôsob dialógov efektne zvyšuje dynamiku konverzácií, celý text je veľmi hutný, nie je tam nič navyše a nič podstatné nechýba. Proste detektívka na úrovni a s presahom. Takto to mám rád. Samozrejme s tekvičkou horúceho maté v ruke!
Velmi zvláštní a působivá záležitost, vycizelovaná, ani slabika nazmar. Autor se zajímavě vypořádal s dialogy. Výborný překlad. 5*
Kriminálka z Argentiny z dob diktatury, temná a nekompromisní. Detektivní zápletka vlastně jen zastřešuje příběhy lidí, kteří v ovzduší neustálého strachu z vyšší moci žijí a přežívají. Autor má nesmírně zajímavý sloh, věty a slova odsypávají v rytmu, který občas připomíná dobře mířené a pravidelné údery lopatou, či silnější kladivem do kovadliny, občas je to zase přímo kulometná nálož. Skvělý nápad s dialogy jdoucími po sobě, že je občas složité rozlišit, kdo hovoří. O to je ale působivější se jednotlivými větami proplétat. Neveselá kniha, která ovšem v podobě zvláštně trpké atmosféry přetrvává v hlavě ještě dlouho po přečtení.
Velmi zajímavá a zvláštní kniha. Trochu detektivního, trochu milostného příběhu, zabaleno do tíživé atmosféry. Jediný problém jsem měla u dialogů. Působilo na mě rušivě, že věty jdou přímo za sebou bez rozlišení, která postava co říká. Jinak ale spokojenost.
Četla jsem skoro bez dechu a ve chvíli, kdy skončila poslední věta, bylo mi najednou strašně líto, že už s detektivem Lascanem nebudu sdílet jeho myšlenky, a že ten šílený svět, který kolem mě Ernesto Mallo rozprostřel, najednou zmizel.
Místo? Argentina. Buenos Aires.
Čas? Období vlády vojenské junty, osmdesátá léta minulého století.
Detektiva Lascana zavolají k ohledání dvou mrtvých těl nalezených poblíž řeky Riachuelo. Na místě ovšem k překvapení dotyčného leží těla tři. Dvě z nich má na svědomí vraždící komando vojenské junty. Třetí případ je docela jiný…..
Brzy se na scéně objeví ještě jedna žena, pro kterou má najednou Lascano chuť se začít holit, vařit nejen špagety a pomýšlet na barevnější život než jen truchlit a donekonečna si vybavovat notně ohlazené vzpomínky na svou mrtvou manželku. Aby to ale nebylo tak jednoduché, Eva, do které se zamiloval, je ilegální aktivistka a musí se skrývat.
Temná kniha, zvláštní, "jiná".....
Když mluvíme o mase, zbývá ještě to nejlepší. Ano ? A co? Zákusek. Ten jste také dělala sama? Napadlo mě, že ho uděláme spolu. Z jakých ingrediencí? Z tajemství, ticha, deště a větru. A jak se takový zákusek jmenuje ? Je to francouzsky, jmenuje se to petite mort. Nevěděl jsem, že mluvíte francouzsky. Je mnoho věcí, které o mně nevíš. To je pravda. Nejsi zvědavý? Trochu....Co mám udělat , aby sis všiml, že po tobě umírám touhou ? Holčičko, raději vás vidím živou.
Ľúbostný príbeh (?) alebo detektívka ? Jedno aj druhé a ešte "čosi".
Láska a smrť. Nie zádumčivo, ako v ruskom románe,ale zbesilo a nezmyselne, divo a živočíšne, ale zároveň tak prirodzene. Pre Európana je ľahkosť s akou sa v Latinskej Amerike umiera nepochopiteľná. Smrť len tak, ako jeden z krokov tanga. Dej je ako správne vyzreté červené víno, trochu ťažké, ale harmonické, intenzívne kyselinky a na záver lahodný pocit, (chvost) ktorý zostáva po prečítaní. Nie ako ospevované jasne žiariace rubíny, ale skôr sýto červené české granáty.
Relatívne malá plocha, (184strán) je ako malý byt, majitelia doslova „čarujú“ s priestorom, tak ako autor. V príbehu si „zahrá“ aj židovská menšina (v Argentíne žije početná komunita ) nie je to práve kladná rola, ale v živote nebývajú len kladní hrdinovia, preto by nebolo fér podozrievať autora z antisemitizmu.
Juhoamerické diktatúry, zaujímavý fenomén, človek tak podvedome cíti, že vina je tak trochu symetrická (na oboch stranách). Aj keď odsúdenia sa nakoniec dostáva len jednej. Tož, keď ide o dialektiku vo vzťahu k sebe samej, postoj ľavice zaváňa skôr metafyzikou. Napríklad Isabelle Allendová: „Dom duchov“, pôsobivý príbeh, aj jeho podanie, ale rodina je viac ako fakty. Nie vina a trest, len trest, nezmyselný a nespravodlivý. Že otec Salvator bol skôr falošný mesiáš, ako spasiteľ sa prehliada. Nie zrelá spisovateľka, ale rodinná kronikárka (aspoň v tejto knihe). To ale na šťastie nie je prípad Ernesta Malla, ten si udržiava „balans“.
Záver knihy trochu pripomína Pulp fiction, no na rozdiel od neho ho nezachraňuje, hviezdne obsadenie, ale vyzretý, jazykovo nadaný autor a dobrý český preklad.
Osobně mám žánr noir velmi rád a tak i tato kniha byla podle mého gusta. Velmi dobře napsané, skvělá atmosféra. Občas jsem měl problém rozlišit, kdo zrovna vede dialog, ale to je jen malá kaňka na jinak velmi dobré knize. Kniha by mohla být i o něco delší, více si pohrát s charakterem postav, více postavy rozvést, ale jinak super čtení.....
Moje nejoblíbenější nakladatelství Host se zásadně zmýlilo v žánru. Rozhodně nejde o žádnou detektivku. Na začátku se sice objeví tři mrtvoly, ale nikdo se jim poloviny knihy nevěnuje a místo toho sledujeme osudy několika postav, což bych označil částečně za magický realismus, noir, politický thriller a v závěru trochu krimi. Jako prvotina to zvláště vykreslenou atmosférou obstojí, ale Jehlu v kupce sena nelze přiřadit ke klasickým ani moderním detektivkám.