Jiná modernita
František Mikš
Alternativní pohled na dějiny umění 20. století, vymykající se dosavadnímu obecně přijímanému „kánonu“. Na příkladu čtyř vyhraněných malířských solitérů autor ukazuje, že skutečně hodnotná umělecká díla moderny často nevznikala ve hřmotu avantgard, ale tehdy, kdy se přemýšliví a talentovaní malíři odvraceli od módních vln, tvořili v tichém soustředění a inspiraci hledali především v bohaté umělecké tradici. Jak autor dokládá, tito umělci vytvářeli ve svých zralých dílech jakousi jinou modernitu, modernitu paralelní a odlišnou od té, kterou známe z oficiálních dějin umění 20. století. Čtivá a osobitá práce, v níž se prolínají biografie, dějiny umění, historie, filosofie a politika, doprovázená bohatým obrazovým materiálem. Snad nejlépe vystihuje základní linii této knihy Beckmannova myšlenka přirovnávající tvorbu moderního umělce k výkonu provazochodce kráčejícího nad propastí po napjatém laně. Umělec v jeho pojetí musí především hledat rovnováhu, neustále obratně balancovat a dávat pozor, aby neupadl napravo či nalevo, buď do „bezmyšlenkovité imitace přírody“, nebo naopak do „sterilní abstrakce, jež pomalu nevystačí ani na slušné řemeslo“. „Všichni se podobáme provazochodcům! U provazochodce je tomu stejně jako s uměním a ostatně jako u všech lidí: Chce získat rovnováhu a udržet si ji.“ Z předmluvy autora... celý text
Přidat komentář
Jedna z nejctivejsich publikaci naucne literatury. (Nemusite byt zrovna kunsthistorik abyste knihu pochopili, coz je velky plus) Autor velmi ctivou formou upresnuje dejiny vytvarneho umeni, vyvraci myty a jeste se pritom dozvite spoustu dalsiho zajimaveho ze zivota techto ctyr "jinych" umelcu.. proste nadhera!!
Knihu jsem si vypůjčila jen kvůli kapitole o Oskaru Kokoschkovi, ale po prolistování je znát, že medailony ostatních třech umělců jsou zpracovány stejně pečlivě. O Kokoschkovi jsem se velmi příjemnou a čtivou formou dozvěděla základní životopisné údaje, ale i podrobnosti z etap jeho tvorby, pobytů v zahraničí, o literární tvorbě, také zajímavosti z osobního života, s jakými významnými osobnostmi se setkal.. Přečetla jsem dále i kapitolu o Balthusovi, stejně skvělé. Výborně ozdrojováno, nechybí rozsáhlá bibliografie, rejstříky, černobílé ukázky děl, barevná příloha.
Velmi věcně zpracovaná kniha s příběhy, které vedly k vytvoření nejznámějších či klíčových děl daných umělců. Vše je zachyceno v kontextu doby, takže můžeme navnímat atmosféru, ve které umělec žil a jaké podmínky byly v zákulisí jeho tvorby. Toto propojení velmi oceňuji, protože mi přijde opravdu neoddělitelné a dodává dílu úplně jiný ráz. Musím říci, že původně jsem si knihu půjčila zejména kvůli Georgesi Braqueovi, ale nečekaně mě ještě více zaujal Balthus. Je to, uznávám, kontroverzní osobnost, ale právě v kontextu doby a psychologického popisu souvztažností, to na mě opravdu zapůsobilo. No, každopádně doporučuji knihu k přečtení i shlédnutí, i třeba pro získání více informací o jiných autorech, jejichž díla zná určitě celý svět, ale pozadí jejich vzniku, až tak ne - viz. Picassova Holubice.