Jsoucno a bytí
Stanislav Sousedík , Tomáš Akvinský
Podtitul: Úvod do četby sv. Tomáše Akvinského Tato knížka vznikla na základě autorových zkušeností získaných na filosofické fakultě UK v Praze v letech 1990–1992: v její první části se S. Sousedík pokouší přístupnou formou objasnit některé základní termíny, myšlenkové postupy a nauková stanoviska, jejichž znalost je předběžnou podmínkou pro úspěšné studium děl T. Akvinského. Autor vykládá to, nač studující při četbě starých filosofických textů nejčastěji naráží, a osnovu výkladu vyvozuje z požadavku postupovat od snazšího k obtížnějšímu. V druhé části knížky jsou překlady vybraných ukázek z děl sv. Tomáše. Odpovídají věcně tomu, o čem pojednávají přednášky v předchozí části knihy. Jako poslední text je zařazen autorův nový překlad známého spisu O jsoucnu a bytnosti spolu s latinským originálem (De ente et essentia).... celý text
Přidat komentář
Jedna z nejlepších knih, pokud čtenář chce porozumět středověké filosofii, i když musím upřesnit, středověkému aristotelismu a především tomismu, nebo ještě lépe, opravdu, sv. Tomáši Akvinskému. Sousedíkovy přednášky, které tvoří první část knihy, jsou velmi instruktivní, systematické, srozumitelné. A jeho překlad De ente et essentia, to je paráda, opravdu vytváří českou, scholastickou filosofickou terminologii, na které z velké části stavíme. Stačí to porovnat s překladem Votky a Vojáčka z konce 19. století. Sousedíkův výkon, brilantní a přitom pedagogicky úspěšný, se málokomu podaří napodobit.
Moje odhodlání alespoň částečně proniknout do tajů učení svatého Tomáše Akvinského je značné. Zároveň je ale veliká schopnost Tomášových textů odolávat mé snaze o jejich pochopení – kromě mých přirozených intelektuálních dispozic (které holt jsou jaké jsou) je to nejspíš i tím, že žil v úplně jiném myšlenkovém kontextu, používal jiné termíny nebo stejné termíny jinak...
Kniha profesora Sousedíka je tak pro mě velkou pomocí a velmi dobrou pomůckou: je to totiž opravdový úvod do Tomášovy nauky, vlastně spíš návod než úvod, ve kterém se ani tak nepíše, O ČEM Tomáš přemýšlí, ale spíš JAK přemýšlí. Navíc jsou přednášky zpracovány velmi didakticky a srozumitelně, definují základní tomistické názvosloví a představují pilíře, na kterých následně Tomáš staví svojí ohromující myšlenkovou katedrálu.
A přestože i dál v Tomášově světě našlapuji značně nejistě, přece jen teď tápu o dost méně. Za to jsem profesoru Sousedíkovi vděčný.