Kája Saudek
kolektiv autorů , Tomáš Prokůpek , Helena Diesing
Výpravná obrazová monografie je prvním důstojným knižním holdem králi českého komiksu. Kája Saudek byl však nejen autorem smělých komiksů, ale také zdatným propagačním grafikem a uměleckým solitérem úspěšně se pohybujícím mezi filmem, užitou grafikou, ilustrační a volnou malířskou tvorbou. V autorových vrcholných dílech, vzniklých většinou v průběhu šedesátých let, se prolíná ovzduší doby s nesmírně působivým výtvarným rukopisem, ojedinělým i ve světovém kontextu. Kniha ovšem navíc přináší řadu zcela neznámých a dosud nepublikovaných Saudkových prací a rovněž dokládá, že se stal osobitým portrétistou mnoha slavných tváří kulturního, převážně hudebního světa. Rozsáhlá publikace je po podrobné vstupní kapitole (Hledání a zrání) členěna do oddílů Film a televize, Komiksy a kresby, Reklamní a užitá tvorba, Erotické kresby, následuje exkurz do Saudkovy volné tvorby (Obrazy, objekty a dekorace) a závěr (Pokračovatelé, žáci, epigoni) je věnován silnému vlivu tohoto brilantního kreslíře na jeho mladší současníky i další generace. Téměř 900 barevných reprodukcí vzbudí zájem - kromě skalních fanoušků Káji Saudka a špičkového komiksu - širších vrstev uměnímilovné veřejnosti.... celý text
Přidat komentář
S ohledem na rozsah a potažmo i cenu publikace jsem doufal, že bude skutečně vyčerpávajícím přehledem Kájovy tvorby. Proto mi nejde na rozum, proč existují v tomto díle poměrně značné mezery v periodikách běžně dostupných. Jenom proto, že šlo o socialistické časopisy? Proč není zmíněna skutečná rarita, kterou se jen tak nemůže někdo pyšnit - Kája totiž vytvořil pro Pionýrskou stezku vystřihovánku - model obchodního domu Kotva. Ilustroval rovněž celoroční soutěž Olympijský kruh a v polovině 70. let měl ve PS značné kvantum velmi dobrých ilustrací. Proč je tato pasáž tak nějak elegantně přehlédnuta? Možná aby bylo víc prostoru pro soukromé kresby, jistě zajímavé, ale z hlediska komplexního poznání poněkud zavádějící. Znal jsem kolegu v zaměstnání, jenž byl Kájovým přítelem a měl od něj asi pět obrázků. Samozřejmě v knize nejsou, nelze dohledat všechny, kterým Saudek něco namaloval. Proto mě mrzí, že ony mnohem snáze dohledatelné skutečnosti v této publikaci chybí - Kájův obrázek tak není komplexní.
Kája byl fenomén ....zasloužil si něco takového jako je tato kniha....
Všechno je napsané v anotaci .... tak snad jenom
Vynikající, vynikající a proto 321% a 321%...
Pro obdivovatele a milovníky Káji Saudka povinnost - přečíst, tak vlastnit....není jiné cesty...
Perfektní! Pro fanoušky Káji Saudka nezbytná kniha plná zajímavých informací již od jeho útlého dětství. Vše jsem opravdu se zájmem přečetla, je to zdařile napsané a určitě oceňuji spoustu obrazové dokumentace. Je to takový rodinný poklad!
"A HRDÝ BUĎ
ŽES VYTRVAL
ŽES NEPOSKRVNIL ÚSTA
ANI HRUĎ
FALEŠNOU ŘEČÍ
TAKOVÝ JSEM BYL JÁ
S TUŠÍ, S REDISPÉREM
A S PODPISEM "KÁJA"
JSEM ČEKAL A VĚŘIL
ÚRODU NOVOU SKLIDÍM SÁM
SÁM SE SVÝMI
JDĚTE MI Z CESTY
STAVÍM CHRÁM
PÝCHY A ZLOBY"
Se Saudkem jsem se, narozdíl od většiny ostatních, nesetkal, napoprvé, prostě tu nějak byl, sem tam jsem ho zahlédl v CRWI, když mu tam něco náhodou otiskli, spíše než o Kájovi jsem hodně slyšel o Janovi (o němž jsem i nějaké roky zpátky viděl dokument) a tak jsem se k Saudkovi dostal až velmi pozdě, až když ležel už nějakou dobu v kómatu a teprve až když zemřel, pracoval jsem v té době na Islandu a hned jsem to postnul na facebook, teprve až nějakou dobu poté, jsem se k němu "dostal". Takový jsem já, všechno mi trvá, než k tomu najdu cestu.
Přestože je monografie zdařilá, za ty prachy (nejdražší kniha, jakou jsem si kdy koupil a to ještě o pětikilo levněji z antikvariátu) jsme mohli dostat alespoň pevnou vazbu (přísahám bohu, jestli se mi ta lepenka pod tím hřbetem někdy zlomí asi někoho zabiju), a ač se kniha pitvá v mnoha zajímavých detailech Saudkovy tvorby a má přes pět set stran, z nichž je z valné většiny vyplněna jak jinak, než Saudkovou tvorbou, se těch informací vlastně zase až tolik nedozvíme, působí to jako skvělý úvod k monumentálnímu objevování zapomenutého génia své doby. Génia známého jen v úzkých kruzích, nebo fajnšmekry, obdivovateli, či pokračovateli. Téměř Cimrmanovské.
Celkově mám chuť hodnotit přeci jen níž, kdybych byl objektivní, ale okolo Káji nelze být objektivní (a jen kunda hodnotí níže, protože můžeme vůbec být rádi za podobnou publikaci a přitom když si říkám, nejdražší kniha, vlastně mi to ani trochu nevadí i kdyby byla dražší, tohle je od obdivovatelů pro obdivovatele). Je to zvláštní, když si člověk Káju vygooglí, nebo vyhledá na yt, je to skoro jako kdyby vůbec bylo nějaké povědomí o nějakém Kájovi Saudkovi, pár videí, rozhovorů, článků, kde se objeví, pár rozhovorů, ale okruh jeho fanoušků okolo něj nepřestává nafukovat velikou bublinu a musím přiznat, že se mi samotnému, ten vstřícný, slušný a artikulující člověk, milující, když ženy milovaly jeho, protože on miloval je... co dělal zakázky pro všechny a na všechno, i když ne na vše byl hrdý, bral a inspiroval se, kde mohl, obkresloval, trollil, komolil, chlastal a nebral svoji tvorbu až tak vážně, líbil.
Káju Saudka obdivuji, snad jako každý mé a starší generace, především pro jeho kresbu. Za komunistů byla jeho tvorba něco naprosto vyjímečného a voněla pro nás Západem. Jeho komixy mi však moc k srdci nepřirostly kvůli pro mě zvláštnímu a nepřitažlivému scénáři i odlehčenému duchu. Raději mám trochu vážnější věci... To nic ale nemění na tom, že Kája Saudek patří u mě k top českým pop umělcům a je až s podivem, že tahle kniha vyšla až v roce 2010. Je naprosto skvěle koncipovaná a zasahuje do všech oborů Saudkovy umělecké tvorby. Autorka si nebere servítky a kolikrát Saudka podrobuje i ostré kritice. Co mi v knize malinko chybí je pohled na Saudka jako člověka. V textu je pár narážek, ale o Kájově životě se z něho dozvíte jen málo. Vím, je to umělecká monografie, ale dílo a osobnost jsou přece úzce spjati... Každopádně díky za tento počin, má čestné místo v mé knihovně.
Perfekt. Za prvé je třeba ocenit komplexnost pojednání. Za druhé čtivost a smysl vypíchnout to podstatné, suchopárnost a přílišná popisnost typická pro spoustu teoretických statí o umění/umělcích naštěstí chybí. A za třetí se mi líbí, že autorka přistupuje k dílu K.S. objektivně a z nadhledu, není to žádný tribute od adorujícího fanouška. Povinnost do knihovničky, čertvíproč původně vydaná v malém nákladu.
Kdo má rád Káju Saudka, měl by si tuto knihu přečíst. Pravděpodobně není v knize postihnuto vše, co Saudek vytvořil, ale to objektivně ani nejde. I když se mně chce věřit, že valná většina je zde minimálně zmíněna. Výborně a přehledně chronologicky zpracovaná kniha, která podrobně postihuje nejen tvorbu, ale hlavně vývoj KS a to jak po stránce samotného obsahu, tak formy kresby. Zároveň si čtenář uvědomí, jak Saudka omezoval režim a že jen díky některým odvážlivcům (jeskyňáři) mohl některá díla vytvořit a hlavně i zachovat. Jsou zde postihnuty všechny obory jeho tvorby, vůbec jsem netušil, co všechno a pro koho vytvářel. Textu je přiměřeně, nepůsobí suchopárně a povedeně komentuje to obrovské množství kreseb. Autoři se ale zároveň nebáli Saudka i kritizovat, což se mně líbí, kniha pak nepůsobí jako nekritické dílo fanatických obdivovatelů. Saudkova tvorba je různorodá a někdy spadá až moc k lascivnosti, ale je prostě jedinečná, stěží opakovatelná a zejména se v ní zobrazuje osobnost autora - milovníka žen, pití a života. A v tom byl Kája Saudek jedinečný. Skvělý počin.