Karel Čapek
František Buriánek
Monografie přináší dosud nejobsáhlejší informace o životě a tvorbě našeho nejpřekládanějšího spisovatele.
Přidat komentář
22.08.2012
Kniha se na své čtenáře obrací s osudem jednoho z nejlepších českých autorů všech dob, vysvětluje jakou měrou se na jeho dílech projevuje a uplatňuje talent jak jeho, tak i jeho bratra. Neopomíjí ani historické okolnosti té doby a vysvětlení a vyznění jeho nejznámějších děl. Seřazuje zde také celou Čapkovu tvorbu již od roku 1916. V knize se objevují i zmínky o takových velikánech jako byl Edison, Dickens, Dostojevskij, Chamberlaine, Palacký a podobně. Doporučuji fanouškům Čapka, toto dílo má nezaměnitelnou hodnotu.
2
Štítky knihy
životopisy, biografie 20. století monografie literární historie, dějiny literatury čeští spisovatelé Karel Čapek, 1890-1938Autorovy další knížky
1995 | Dějiny české literatury IV. - Literatura od konce 19. století do roku 1945 |
1952 | Nástin dějin české literatury |
1960 | Patnáct májů / Pätnásť májov |
1988 | Karel Čapek |
1968 | Česká literatura 20. století |
Poselství lze shrnout větou: „Karel Čapek byl veliký muž a občas skoro i komunista." :)
Je to brilantní práce, třebaže marxistická. Autor hledá Karla Čapka jako člověka, humanistu a umělce a respektuje ho vcelku, včetně jeho nekomunistických (leč z jistého úhlu pohledu socialistických) názorů. Je k němu spravedlivý a váží si ho. Proto před ním hluboce smekám – vlastně před oběma. Potkali se dva lidé, kteří si můžou pohlédnout z očí do očí..., tak jako dr. Galén s Maršálem nebo Prus s Vítkem.
Další hvězdička za to, že se prof. Buriánek zabýval rovněž Čapkovým estetickým dílem a předložil nám these jeho disertace, jinak naprosto neznámé. Antologie Čapkových textů na konci knihy je sestavená tak, aby zde čtenář našel to, nač by za normálních okolností jen tak nenarazil, například literárně teoretické stati a polemiky.
Excelentní práce. Jaké štěstí, že jsem na ni náhodou narazila při výprodeji městské knihovny. A ještě se mě na tuhle knížku ptala komise u státnic! ♥
* „… inteligence [jako třída] není k tomu, aby vedla, nýbrž aby poznávala.“ (K. Čapek)
* Občanská válka: „Hurá! Ve jménu národa vyhladíme sebe samy!“ (K. Čapek)
* „Jsem tak dalece relativista, že nekážu o objektivních hodnotách; já v ně jenom věřím.“ (K. Čapek)
* gymnasium často učí „letopočtům místo dějinám, slovíčkům místo kulturám, vzorcům místo přírodě“ (K. Čapek)
* „Trpěl sice jen studem za útočníky nebo za jejich způsoby, a někdy dokonce jen soucitem s jejich bezmocí a křečí, ale trpěl opravdu bolestně.“ (nekrolog)