Karel Hynek Mácha: život uchvatitele krásy
Karel Janský
V tomto zevrubném životopise jsou sebrány a vysvětleny všechny podstatné podrobnosti, jež mají vztah k Máchovu životu a které se podařilo až dosud zjistit. Jejich pečlivým ověřováním odstranil autor některé nejasnosti, rozpory a omyly dřívějších životopisů. Pokusil se i nově osvětlit Máchův zápas s censurou. Kniha je psána přístupným stylem a řadí se k základním dílům o našem předním básníku.... celý text
Přidat komentář
Kniha nejen o K. H. Máchovi. Na jeho osobu je navázáno množství detailních informací o tehdejším reálném životě a lidech, se kterými se setkal. Mnozí mužové tu ještě bez pozdější aureoly výtečnosti působí lidsky přirozeně. Karel Janský vyvinul neuvěřitelnou píli a snahu o sebrání každého malého kamínku k Máchovu ucelenému portrétu.
Autorovy další knížky
1953 | Karel Hynek Mácha: život uchvatitele krásy |
1959 | Karel Hynek Mácha ve vzpomínkách současníků |
Velmi kvalitní a čtivé životopisné dílo přibližující osobu K. H. Máchy a tehdejší dobu s množstvím dalších známých i neznámých osobností, které měly s Máchou něco do činění. Doba vydání knihy (1953) se naštěstí na jejím obsahu nijak ideologicky nepoznamenala. Autor dokázal velmi živě a plasticky popsat dobové reálie a ducha národního obrození, v němž se vše odehrává. Vystupuje nám zde před očima nejen samotný Mácha, ale především i obyčejné životní osudy tehdejších lidí, jejich úsilí, těžkosti, naděje, zásady a hodnoty, pro které žili. Nahlíženo pohledem čtenáře doby dnešní, kdy společnost trpí krizí hodnot národní hrdosti a absencí vznešenějších idejí, jde o čtení velmi inspirativní.
Mácha je zde představován ve vší jeho lidskosti (nikterak idealizovaně) jako osobnost značně kontroverzní, v němž se kloubí umělecká genialita s těžko snesitelnou osobní povahou a temperamentem. Přestože Mácha více než s těžkým osudem zápolil především sám se sebou, nelze mu odepřít skutečně nadčasový přesah vlivu jeho osobnosti a jeho díla. Ač v jeho době zůstával nepřijat a nepochopen, nenechal se tím ve vlastní tvůrčí činnosti zlomit, jako by si byl vědom svého životní údělu, jemuž zůstával věrný - viz poznámka z jeho zápisníku:
"Byl jsem neklidný, nešťastný a nespokojený, jsa zvyklý dělat všechno pro budoucnost, nic pro přítomnost, poněvadž jsem očekával všechno od budoucnosti a nic od okamžiku; tvořil jsem pro budoucnost, i když jsem věděl, že mé dílo v době svého působení zde už nebude a dávno zůstane zapomenuto."