Kastrátka
Iny Lorentz
Renesanční Itálie, polovina 16. století Církev v Itálii stále víc omezuje práva žen. Kromě jiného nesmějí během bohoslužeb zpívat. Mladičké Giulii, dceři kapelníka Fassiho ze Salerna, tento zákaz přináší jen samé trápení, neboť zpěv je její život. Když Ludovico Moloni, sólový zpěvák chlapeckého sboru jejího otce, krátce před prvním provedením nové Palestrinovy mše začne předčasně mutovat, sbormistr Fassi spolu s páterem Lerenzem přijdou na neobvyklé řešení. Protože dívka zná celou mši, převlečou ji za chlapce a nechají zpívat sólo místo Ludovika. Její vystoupení má nesmírný úspěch, a opat ze Saletta, který přitom sleduje vlastní zájmy, Fassimu navrhne, aby chlapce nechal vykastrovat a světu tak zachoval jeho nádherný hlas. Aby se vyhnuli odhalení, Fassi a Giulia uprchnou z města. Giuliin otec však větří slávu a bohatství a rozhodne se v započaté hře pokračovat. Jeho dcera s ním tedy i nadále cestuje jako kastrát-zpěvák. Brzy se stane slavná jako Giulio Casamonte a sklízí úspěch nejen v Itálii, ale i na císařském dvoře ve Vídni a v německých zemích. Zpíváním na veřejnosti se Giulii splnil její velký sen, přesto čím je starší, tím je nešťastnější -- nejen kvůli tomu, že má strach, aby někdo neodhalil její tajemství a ona neskončila jako kacířka na hranici, ale i proto, že si brzy uvědomí, že se z ní stala žena... Své city však nesmí projevit.... celý text
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 2008 , Knižní klubOriginální název:
Die Kastratin, 2006
více info...
Přidat komentář
Mně se to bohužel zdálo často rozvleklé a asi od poloviny knihy jsem začala přeskakovat. Nejspíš mi ale jen zrovna nepadla do nálady.
Kdyby to šlo, hodnotila bych za 3,5 - plynulé a čtivé vyprávění, ale těch věcných chyb v reáliích (což jde na vrub autorky - hlavně v oblasti hudební praxe a církevních dějin) a těch překlepů (to je zase problém redakce) mi prostě ty čtyři neseskládají. Ale téma je pojato náležitě zábavně a romanticky, a tak to kritéria relaxační letní četby splňuje velmi dobře, a kdo takové příběhy rád, určitě si přijde na své.
Brilantní historická romance o věcech a lidech, o kterých jsem toho věděla žalostně málo. Díky autorce si mohu vedle čtivého příběhu doplnit jako bonus i vzdělání z oblasti historie:-) Určitě brzo ráda sáhnu po dalším díle autorky.
Kniha je velice poutavě napsaná i přes netypický motiv. Velice obdivuji autorčinu znalost období 16.století a její cit pro líčení děje. Mezi dnešními populárními knihami, které jsou plné vražd a násilí je to velmi příjemná změna. Nejspíš si přečtu ještě něco dalšího :)
Nádherná kniha, kterou jsem přečetla jedním dechem. Vůbec jsem netušila, že ženy ve středověku nemohly na veřejnosti zpívat.... mooooooc poutavě napsáno, těším se na další knihy od téhle spisovatelky.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2006 | Kočovná nevěstka |
2007 | Křesťanská otrokyně |
2007 | Markytánka |
2010 | Dcera kočovné nevěstky |
2015 | Zlatý břeh |
Před několika desítkami let jsem kolem maturity objevila Kastrátku a Maják v Alexandrii. Autorka Kastrátky má úplně jiný rukopis, je psána rozvláčněji a v některých momentech se opakuje. V Itálii nesměly zaznít v kostelech ženské hlasy, žena má tváří v tvář k všemohoucnosti boží jen mlčet. Což byl důvod, proč se nadaní chlapci dávali kastrovat. Jejich hezké jasné hlasy musely nahradit hlasový rozsah žen a v pubertě bylo vyloučeno mutování. Gulia se mockrát ptala sama sebe, jestli je to skutečně boží vůle, která polovině lidstva zapověděla zpívat na veřejnosti a kvůli tomu tu druhou nechávala ve svém jménu mrzačit. Zajímavý náhled do minulosti, ale Maják v Alexandrii mne bavil víc ...