Corleone
Mario Puzo , Ed Falco
Kmotr / Krstný otec série
>
Prequel k legendárnímu Kmotrovi, působivý román o tradici a násilí, oddanosti a zradě, vychází z nerealizovaného filmového scénáře neméně legendárního Maria Puza. Zavádí nás do New Yorku třicátých let, doby nenávratně poznamenané hospodářskou krizí, v níž se zároveň nebývale daří zločineckým organizacím. S koncem prohibice však přichází rozhodující bitva o to, který rodinný klan zbohatne… a který bude čelit neodvratné záhubě. A Vito Corleone, jeden z nejtvrdších mafiánů, ví, že nic není důležitější než rodina. Mladší děti, Michael, Fredo a Connie, chodí ještě do školy, adoptivní syn Tom Hagen je na vysoké, ale starosti mu dělá nepřizpůsobivý Sonny, který se nechce stát obchodníkem, ale kráčet na vlastní pěst v otcových stopách.... celý text
Literatura světová Thrillery
Vydáno: 2012 , Knižní klubOriginální název:
The Family Corleone, 2012
více info...
Přidat komentář
Kdyby knížka vyšla první, asi by moc slávy nenadělala. Spíše působí dojmem, že připravuje terén pro velkolepé dílo a sama spíše ilustruje dobu a situaci ve třicátých letech v přistěhovaleckých čtvrtích. Žádná z postav nijak zvlášť nevyniká, děj se sune ve více liniích až na Lucu Ale i tak jsem si ji s chutí přečetl a rozhodně za přečtení stojí, o tom žádná. Takže teď plynule navazuji knihou Kmotr, kterou už jsem kdysi četl, ale tohle je nabídka, kterou nejde odmítnout...
Prequelu Kmotra jsem se dlouhou dobu vyhýbal, možná tři roky pouze ležele v knihovničce. Ani nevím, proč se mi do ní nechtělo, naštěstí jsem se k ní dostal a rozhodně nelituji. Známé postavy ve známém prostředí, velká čtivost a hlavně výborný Luca Brasi. Sice to není Puzo, ale kvalita je velmi vysoká a nemohu jinak než doporučit.
Mario Puzo je Mario Puzo. Zápletka zajímavá, ale způsob jakým to autor podává je bezpohlavní. K žádné z postav jsem si nedokázal vytvořit pouto a připadal jsem si jako bych příběh sledoval z velké dálky.
Kmotr je naprostá klasika a tento prequel pro něho konkurence skutečně není. Rozhodně, ale setkání s postavami, které člověk považuje spíš za staré známé je příjemné. Rozhodně nepovažuji za problém, že knížka se čte jako film, naopak jí to dává zvláštní kouzlo.
Během čtení jsem měl pocit, že cítím původní Puzův scénář. Podle mě k němu Falco přistupoval s příliš velkou úctou a místo plnohodnotného románu čteme rozepsané Puzovo dílo. Díky tomu se v mysli skoro automaticky objevuje každá scéna. Pořád se nemůžete dostat do příběhu, protože samotný styl psaní vás drží vně. Máte tak pocit, že sledujete film. Jenže kniha by neměla být film.
Co funguje ve filmu, nemusí fungovat v knize. Zde tak postupně selhává působivost. Film by měl skončit zhruba do dvou hodin, ale u knihy máte času dost. Scénář se tak nemůže rozepsat, ale nějak změnit. A to asi Falco neudělal.
Četlo se to dost zvláštně. Je to totiž velmi dobře napsané, ale atmosféra je jakoby sterilní. Taková plochá. Měl jsem pocit, že tomu chybí hudba. Tu totiž každý film má. Hudba scény podkresluje. Tady prostě něco chybí.
Postavy jsou sice perfektní, ale díky tomu jak se chovají, nemá příběh napětí. Všichni sou tak nějak v pohodě, ikdyž jde někdy o život. Navíc se toho moc neděje. Kniha mě začala bavit teprve až jsem podlehl její délce.
Ve filmu to nejde, ale v knize měl jít Falco víc do hloubky. Možná jsem divný, ale těžko se vžít do hlavních hrdinů. Jsou to vlastně zločinci. Samozřejmě hodní zločinci a zlí zločinci. Černobílé pojetí knize zrovna nepřidává.
Mě tenhle žánr míjí a asi proto mě to nezaujalo. Je to však má první kniha, na Kmotra se teprve chystám. Je dost možné, že na tom záleží. Jako oddechová literatura je to však perfektní. Filmové pojetí je extrémně zvláštní. Kniha má zvláštní dojezd. Dokonce se mi o tom zdálo. Až je mi líto, že to nedokážu ocenit. 70%
Doporučené komentáře: callahanh
Prequel legendárního a úžasného Kmotra. Jaká byla cesta rodiny Corleone až na vrchol mafie? Ed Falco podle nerealizovaného filmového scénáře Maria Puza napsal román, který nás vrací do roku 1933, tedy nějakých dvanáct let před děj románu Kmotr. Vito Corleone je ještě chlap ve středních letech, jeho syn Sonny sotva dospělý, ostatní sourozenci jsou ještě děti. A mafiánské klany bojují o moc a do toho tu máme irskou komunitu, která se s Italy nemá zrovna v lásce. Je zajímavé sledovat detaily ze života postav, které známe z Kmotra - tak třeba kdo vlastně byli rodiče Toma Hagena, nebo co byl zač Luca Brasi, než se z něj stal ten zvláštní tvor, jakým byl později... A co to způsobilo. Tahle kniha možná není taková pecka jako Kmotr, ale i tak jsem si ji užil a strašně rád jsem se vrátil do drsného světa "obchodníků s olivovým olejem". Musím přiznat, že místy mi byli Irové sympatičtější než rodina Corleone, jenže si uvědomme - tohle je drsný svět a kladnost či zápornost hrdinů musíme nahlížet úplně jinak. Obě strany mají své pohnutky a zásady, kterým se nemůžou vzepřít, takže když například Sonny Corleone spáchá konkrétní čin (nebudu spoilovat jaký) , který je podle našich měřítek dost děsivý a lidsky hnusný, musíme chápat jeho postavení, situaci, a že když tady jde o rodinu, znamená to mnohem víc. Ed Falco dokázal udržet právě tuhle rovinu románu - čtenář chápe postavy, protože chápe jejich svět. Vidět je zvenku, šlo by o hnusné mafiány, ale dobrý spisovatel nás vezme "dovnitř" a dovolí nám pochopit to, čemu bychom jinak nerozuměli. Mario Puzo to dokázal skvěle v Kmotrovi a Ed Falco se za tohle pokračování nemusí stydět. Mám snad jedinou výtku - v Kmotrovi se dost jasně říká, že Vito Corleone nikdy neříká nejstaršímu synovy Sonny, ale zásadně Santino. Takováhle blbá drobnost Falcovi trochu ujela. Je to fakt drobnost, ale zamrzí to.
Trochu to svádí, aby čtenář s protagonisty sympatizoval, ale v zásadě v knize kladnou postavu nenajdeme. Vito Corleone se se svým smyslem pro čest, úctu a rodinu staví do pozice tvrdého podnikatele a osobně si ruce od krve nešpiní, ale veškeré dění řídí a bez jeho vědomí se nestane prakticky nic.
Příběh je záživný a rychle ubíhá, v knize nejsou žádná hluchá místa a čtení místy komplikuje jen velké množství postav. Příjemné je to, že čtenáře čeká ještě několik dalších pokračování osudů rodiny Corleone.
Corleone se mi líbil víc než Sicilián, no o něco míň než Kmotr. Jediné, co mi vadilo, bylo až příliš slangových výrazů. Jinak se knížka četla dobře, bylo fajn vědět, co se stalo před Kmotrem.
Je hodně znát, že kniha vychází z (nakonec nerealizovaného) scénáře, protože její čtení se hodně podobá sledování filmu. Popisy prostředí jsou naprosto minimální, důraz je kladen spíš na větší množství dialogů, akce a vytváření dobové atmosféry, která tu hodně funguje. Filmovou terminologií bych řekl, že autor různě prostříhává mezi prostředími i postavami, někdy je to dokonce z odstavce na odstavec a trochu hůř se ve všem orientuje, stejně jako ve větším množství postav a jmen. Místy je líčení dost kostrbaté a těžkopádně, naštěstí tu ale takových momentů není moc a většina rozsáhlé knihy je čtivá a svižně napsaná. Ty, kteří znají Kmotra, určitě potěší pohled na trochu mladší hrdiny a rozšíření jejich pozdější motivace. Falco velmi dobře zachycuje mafiánský život, který je krutý, neúprosný, ale spravedlivý, za což se pochopitelně platí tím, že v podstatě neexistuje přátelství a nikdo si nemůže být ničím jistý. Osobně oceňuji velký důraz na rodinné hodnoty a jakousi morální vyspělost všech postav. Nechybí tu několik hodně silných a dost brutálních a krvavých momentů a výjevů, které k tématu patří a nejsou nikterak přikrášlované, ale potřebně syrové. Jediná větší výtka tak opět směřuje k tomu, že kniha mohla být více literární a méně filmová a o pár desítek stran kratší. 70 %
Třeba to není Kmotr, ale je to velmi dobrá kniha. Kdo má rád tématiku gangsterek, mafie a Kmotra, můžu jen doporučit.
Knihu som dostala ako darček a keďže som bola nahnevaná,že si niekto iný dovolil písať Puzov príbeh,tak som ju odmietala čítať..nakoniec mi to predsa len nedalo a don Corleone ma zlákal.
Mám také zmiešané pocity autor síce celkom pekne vyplnil miesta,ktoré boli v Krstnom otcovi spomenuté len okrajovo,ale stále mi tam chýbal taký ten pravý Krstný otec.Asi to je tým,že Mario Puzo bol len jeden!
O této knize jsem neměl tušení, dokud mi ji přítelkyně nekoupila. Nepřestávám ji být vděčný. Předdíl původního Kmotra se mi líbil ještě více než samotný originál. Konečně aspoň trochu vysvětluje příběhy Toma Hagena a Luky Brasiho. Pro mě perfektní příběh.
Mám tuhle tématiku rád a od Puza hltám všechny knihy na tohle téma. Osobně se mi po dost letech moc líbilo se zase vrátit do NY a pročítat "nový" příběh. Ano, není to Kmotr, ale i tak jsem se musel pousmát - Michael jako malý kluk, Sonny jako horká hlava už v mládí, Don Corleone frajer jako vždy...jo, jsem rád, že jsem to četl :)
Pro fandy mafie a podsvětí ze sicilsko-amerického prostředí, nebude rozhodně zklamaný. Vito Corleone je obchodník z podsvětí, který se řídí čestností a úctou - vše bere jako obchod. Nádech tomuto dílu dává postava Lucy Brasiho, která dělá paseku ve všech ohledech a komukoliv. Jinak má kniha své kouzlo a dobře se čte. Jen by někdo (stejně jako já) mohl mít určitou dobu problém s rozlišováním postav. Trvalo mi například asi 50 stran než jsem se v tom zmatku rozkoukal a zjistil ze Guiseppe a Joe jsou jedna a ta samá osoba. Je to naprosto logický, dyť jde o stejné jméno, ale v tom počátečním zmatku to prostě nejde odhalit. A pak to začne najednou všechno dávat smysl :))
V mafiánském světě se musí člověk hodně otáčet, aby přežil a vyhrál. Vito Corleone je tvrdý obchodník a není dobré si s ním cokoliv začínat. Angažoval totiž psychopata Lucu Brasiho, pro kterého není problém si doma zatopit vlastním dítětem. Bobby alias Špunt na vlastní kůži poznal jak dokáže být život nespravedlivý. Tohle mě z knihy asi nejvíce zaujalo. Kdo má rád mafiánské příběhy, nebude zklamaný...
Když jsem četla pár komentářů, které knihou lehce opovrhovali, že se dost nepodobá stylu a že budu jako čtenář zklamaný, tak jsem neskutečně ráda, že jsem si knihu stejně přečetla. Je úžasná, jedna z mála, kterou jsem dala za pár dní :) Prostě tuhle ,,Puzovu,, mafii miluju!! :)
Kniha postrádá Puzovu noblesu a schopnost vypravování, která byla tak skvělá v Kmotrovi. Chápu, že kniha vzešla ze scénáře, ale chyběla mi tam větší elegance dona Corleone, větší dávka "italského chování". První půlka mi přišla děsná, postavy působily až bezcharakterně a po nějakou dobu v nich byl navíc poměrně zmatek. Ani bych nedokázal spočítat, kolikrát se zde objevily výrazy typu "Kristepane", "Pro Kristovy rány" atd. Zcela to kazilo dojem.
Druhá půlka už tyto výrazy naštěstí najednou neměla, postavy se objasnily a i příběh se o dost zlepšil. Některé drsné a krvavé scény měly vážně říz...
Líbí se mi, že jsme získali příběh z 30. let, z doby, kdy rodina Corleone získala svůj vliv. Několik postav dostalo nový rozměr oproti tomu, jak byly popsány v Kmotrovi a navíc víte, jak to s nimi za nějakých 12 až 16 let dopadne. Příběh tedy skvěle rozšiřuje pozadí a není vůbec špatný, jenom to mohl autor pojmout ještě o něco lépe. Přes vše zmíněné stojí kniha za přečtení.