Kniha definic
Ibn Síná
Ibn Sína během svého pobytu v Gurgánu napsal, na popud jeho žáků, samostatný spis, ve kterém se zabývá jednak teorií tvoření definic, jednak definováním 72 pojmů, nazvaných „Pojednání o definicích (Risálat fíl-Hudúd)“. První část obsahuje teoretický výklad o různých druzích definic a o jejich tvoření a uvádí nejčastější chyby, kterých je možno se v definici dopustit. Základní podmínkou správné definice je, aby byla přesná a srozumitelná. „K přesnosti se musí u každé definice pojit jasná formulace. Pokud tomu tak není, definice nic nevysvětluje.“ (Ibn Sína, Kniha logiky) Proto Ibn Sína zavrhuje užívání homonym a neologismů. Aristoteles rozlišoval v zásadě dva druhy definic: první měla vyjádřit podstatu věci, druhá vztah slova k tomu, co je jím označováno, to jest definici reálnou (definitio quid rei) a definici nominální (definitio qiud nominis). Obdobně rozděluje Ibn Sína definice na pravé (al-hadd al-hakíkí), jež se nijak neliší od aristotelských definic, zaměřených na podstatu věci, a na definice slovní (al-hadd al-lafzí), jejichž úkolem je vymezit obsah slova. Dílo Ibn Síny poskytuje pestrý obraz jeho vědeckých zájmů. Nebylo jediného vědního oboru, který by nebyl zastoupen v jeho spisech, ať již se to týkalo tradičních věd spojených s islámem, nebo věd přírodních a filosofie. Největší pozornost však věnoval Ibn Sína logice, kterou považoval za první nutný základ, jímž se získává vědecká metoda. Hned za ní řadil medicínu, o které napsal 16 spisů, v nichž systematicky utřídil současné poznatky. (Text je převzat z knihy, autorka dr. Jarmila Štěpková)... celý text
Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 1954 , SNPL - Státní nakladatelství politické literaturyOriginální název:
Risálat fíl-Hudúd
více info...
Přidat komentář
Ibn Síná jako polyhistor, který se oddával bouřlivým diskuzím se svými žáky a stejně tak vínu a ženám. Kdo sáhne po knize jako po inspiraci, neprohloupí.
Autorovy další knížky
1954 | Z díla |
2016 | Láska jako cesta k Bohu |
1954 | Kniha definic |
1988 | Abú Alí Ibn Síná |
zopakovanie aristotelovej fyziky a metafyziky v "arabskom" ponimani