Kouzelná flétna a další operní příběhy
P. Craig Russell (p) , Patrick C. Mason
Sborník komiksových adaptací slavných světových oper od P. Craiga Russella, autora úspěšné adaptace Wagnerova Prstenu Nibelungova. Obsahuje: Mozartovu Kouzelnou flétnu, Wagnerova Parsifala, Leoncavallovy Komedianty, Debussyho Pellea a Melisandu, Straussovu Salome, Arianu a Modrovouse Paula Dukase a Maurice Maeterlincka, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho, dvě Mahlerovy písně a Ein Heldentraum Huga Wolfa.... celý text
Literatura světová Komiksy Fantasy
Vydáno: 2019 , Comics CentrumOriginální název:
P. Craig Russell's Opera Adaptations Set 1 - 3, 2011
více info...
Přidat komentář
Tak toto bola krása. Hoci ja tieto opery nepoznám (ukameňujte ma, ale ani Kouzélnu flétnu), ale úplne si ma získali a bolo to úžasné, povznášajúce a také pekné, nadpozemské, hoci vo väčšine prípadov tragické. Ale Kouzelná flétna sa skončila dobre, to bol najdlhší aj titulný príbeh. Odporúčam aj tým čitateľom, ktorí bežne komiksy nečítajú, s týmto môžete začať a určite si zamilujete komiksové médium. Jednoznačne plný počet. Dostalo ma to.
P. Craig Russell pokračuje v krasojízdě a nyní jsou na pořadu dne další známé opery. Kouzelná flétna je zde asi nejznámější, protože v podstatě obsahuje zednářskou symboliku, ale osobně byl můj favorit Parsifal od Wagnera. Tím, že je zde více děl, tak je to poněkud roztříštěné a ne všechno vám sedne. Debussy je určitě na dnešní dobu až moc surreální. Kresba opět špičková a z děje se nevytratilo u jednotlivých příběhů nic podstatného. Nutno podotknout, že pomohl i výrazně pan neznámý - Patrick C. Mason, který z originálních libret překládal a připravoval jednotlivé scénáře pro kresbu. Příběhy původně vycházely jako jednotlivé, klasicky americké sešity, a to už od 70. let minulého století! Pro toto vydání se přistoupilo k digitalizaci a úpravě kresby. Vůbec to nezestárlo. Nadčasový komiks.
Kouzelná flétna a další operní příběhy jednoduše nemohou být nahlíženy prostou optikou typu líbilo - nelíbilo. P. C. Russell těmito adaptacemi přitahuje čtenáře do světa, který má svou vlastní mystickou auru neuchopitelnosti a ukazuje tak, že opera dokáže vykřesat to nejlepší v nás. Právě toto kouzlo operního světa se nám snaží Russell předat, právě to můžeme sledovat skrze sedmadvacet let jeho práce. Russell sám si předsevzal, že vytvoří dvanáct adaptací. Tato kniha jich obsahuje deset. Prsten Nibelungův je jedenáctý. P. C. Russell tedy ještě neřekl poslední slovo. A opera také ne! Více v recenzích.
To je masakr, ale pěkně krásně udělaný. Opera byla pro mě vždy velká neznámá, bez významu. Ale teď jsem naprosto ohromen velkolepostí a silou, kterou na mě tento komiks zapůsobil.
Tento komiks jsem si vybral kvůli grafickému zpracování, které má mírně secesní nádech. Každá stránka je velké umělecké dílo. Jenže to není jenom o té kresbě, ale o celkovém zpracování tohoto díla. Text, vazba knihy, obálka, papír vše dokonalé.
V této knize má největší prostor Kouzelná Flétna, ale každý příběh má své čaro, které nikdy nevyprchá. Teď je mi jasné proč jsou tak tyto věci slavné. Všechny jsou dost tragické, ale tom to asi má být, nicméně to neztratí nic ze svého kouzla.
Tento komiks je na víceré čtení. Určitě se vyplatí mít jej doma a opakovaně se k němu vracet. Je to nevyčerpatelná studnice moudrosti, lásky, inspirace a všeho ostatního co budete potřebovat můžete si sami dosadit.
Prsten Nibelungův nasadil laťku velmi, velmi a ještě jednou velmi vysoko, a tak jsem měl od dalších komiksových oper P. Craiga Russela fakt velká očekávání. Něco takového se může snadno vymstít, ale naštěstí tohle nebyl ten případ. Kniha je skvělá. Úvodní Kouzelná flétna je přesně ve stylu Prstenu, je to nádherná pohádka se snovou atmosférou, romantická fantasy jako blázen, až si řeknete, proč podle ní ještě nevznikl výpravný trikový film. Fascinovalo mě (zase), jak se operu podařilo převést vlastně i s Mozartovou hudbou – pokud ji znáte, zaručeně vám začne několikrát znít v hlavě. Zatímco Kouzelná flétna je první vrchol téhle knihy, druhý (dvoj)vrchol tvoří závěrečné atmosférické adaptace Sedláka kavalíra a Komediantů (ve strhující černobílé kresbě, kterou jsem obdivoval už z ukázky v bonusech u Prstenu Nibelungova). Výborné jsou i dvě krátké Mahlerovy písně, z nichž jedna na pár okének zabrousí i do současnosti, což je velmi působivé, i další věci jako třeba Salome podle Oscara Wilda. Pokud mě něco zklamalo, tak trochu Wagnerův Parsifal… Do komiksu je totiž převedeno jenom jeho druhé dějství a jakkoliv skvělé čtení to je, příběh zkrátka a dobře musí působit jako vytržený z většího celku, ačkoliv se Russel a spol. snaží proti tomu dělat vše.
Tomuhle dílů dávám 1000 hvězdiček a nominaci na komiks roku, krásné kresby, nádherně napsáno. Tahle kniha musí dostat i ty co komiksům nefandí. BOMBA
Nikdy by som nepovedal, že si raz prečítam komiksové adaptácie opier. A stalo sa. Ale žiadna srdcovka to nie je. Nemyslím, že je to vyčerpávajúce čítanie. Práveže ma to na moje vlastné prekvapenie celkom bavilo. Ale určite je to čítanie komplikované. Niektoré opery sú veľmi dobré, iné nekonečné, WTF a plné ubíjajúcich, zdĺhavých dialógov, nekonečných monológov a divných momentov. Pravdupovediac, mnohým som nerozumel a som sa vždy považoval za človeka s veľkou fantáziou. Iné ma bavili, no ani najlepšie neboli výnimočné. Každá opera je nakreslená trocha iným štýlom, niektoré hýria farbami, ďalšia je čierno-biela. Niektoré obrazy sú fakt krásne, hoc mnohé majú desaťročia. Palec hore za to, ako luxusne to vydalo CC (skompletizujúce komiksy, ktoré vyšli v rozmedzí temer troch desaťročí v rôznych vydavateľstvách): tvrdá väzba s prebalom a lacetkou, zopár bonusov a ku každej opere prislúcha úvodné slovo.