Král
Szczepan Twardoch
Všechno začíná v přeplněném sále, kde nadšené publikum sleduje boxerský zápas. Probíhá souboj o titul mistra Varšavy. Polští fanoušci podporují falangistu Andrzeje Ziembińského, zatímco ze židovských tribun se ozývají výkřiky na počest závodníka klubu Makabi Varšava Jakuba Šapira. Tento večer je jeho. Mezi jásáním jedněch a hvízdáním druhých sledují Šapirův triumf sedmnáctiletý Mojše Bernštajn a socialista a král varšavského podsvětí Kmotr Kaplica. O čtyřicet let později v Tel Avivu se voják ve výslužbě sklání nad psacím strojem, aby vzpomínal na večer, kdy v ringu poprvé uviděl pohledného a sebejistého boxera. Tehdy ovšem netušil, že právě Šapiro, Kaplicova pravá ruka, v roce 1937 zabil jeho otce, a už vůbec si neuvědomoval, kolik v jeho životě změní jeden večer a setkání s Kmotrem Kaplicou…... celý text
Přidat komentář
Bezpochyby ta snesitelnější podoba historického románu. Ať už díky způsobu narace či tématu rozplývavé identity. Na druhou stranu jsem se nemohl ubránit dojmu, že se autor přece jenom líbivě rochní ve vcelku senzachtivě brutálních obrazech plných tělesnosti.
Ono taky co čekat od předválečné Varšavy. Naopak rozvržení "rolí" už tak samozřejmé není - od začátku se sice rýsuje opozice "socialisté-židé-chudí" X "falangisté-křesťané-bohatí", ale tahle binární opozice je jedna dvě narušována. Socialismus v pojetí titulního krále je spíše performativní, funguje zejména jako nástroj moci nad nutnými čtvrti města, od nichž nekompromisně vybírá obnosy. Ani s židovstvím to není tak horké; jako by se u hlavní postavy vyznačovala jen využitím jidiš ve vypjatých situacích a obsesivním zmiňováním obřezaného penisu. A svět chudoby a bohatství se rovněž mísí - stejná postava si hoví se svou lokalitou v chudinské čtvrti, přestože je jedním z nejzámožnějších obyvatel. Hrůznost je prostě všude.
Víc než obsahem je však dílo zajímavější svou vypravěčskou strukturou. Od začátku je zjevné, že ne každé kladné slovo je tak nezpochybnitelné, vypravěč jako by matně vzpomínal, neustále připomíná nejistotu svého rekonstruování, prostě to "tak nějak muselo být". S tím souvisí i otázka identity, která je v knize v mnoha rovinách načrtnuta - generál ve výslužbě se nepoznává ve svých minulých činech, vypravěč v perspektivě sirotka se postupně vytrácí pod vlivem mocného boxera, postava pomocníka se dvěma tvářemi pak vyloženě vybízí k zamyšlením nad splýváním a oddělitelnosti identit. V souvislosti s tím se postupně perspektiva vypravěče překlápí, až dojde k již dříve naznačovanému obratu - a život je náhle jinde. Uvědomění si, koho příběh je vlastně vyprávěn, je však nadále rozkolísáné, osoba se mění i v rámci jedné věty.
Román mi trochu vzdoroval poměrně stereotypně maskulinním laděním, vyznačujícím se typickými rekvizitami jako jsou bordely, drogy, alkohol, box a všechny tyhle věci. Všudypřítomné násilí se však střídá i s meditativnějími pasážemi a zdánlivě poklidnými scénami z rodinného prostředí, na první pohled neochvějná maskulinita se náhle roztřese kvůli "černé kuličce", vychytralému "ženskému" elementu a jakýmsi symbolickým dohledem vorvaně na obloze, který člověku na povrch vynáší i to z nejspodnějších proudí svědomí.
Nepodařilo se mi začíst: zmatečné, neustálé poskakování v čase a současné opakování téhož a příliš jidiš. Nepřeklenula jsem ani čtvrtinu..., kde převažoval box a vystrčil růžky mafiánec (ani jedno mne neoslovilo).
(SPOILER)
Tel Aviv. O 40 let později vypráví shrbený Mojše Bernštajn životní příběh. On není hlavní postavou. Hlavní postavou je tady Jakub Šapiro. Boxer, gangster, žid. Pravá ruka Krále Varšavského podsvětí, Kmotra Kaplici.
"Tajemník Šapira nenáviděl. Nenáviděl ho, protože byl Žid. A žádný žid by neměl být tak silný, tak pohledný, tak dobře oblečený. A neměl by mít tak luxusní automobil. Nenáviděl ho za to, že se ho fyzicky bál. I za to, že Šapira ženy milovaly. Zatímco on, Litwinczuk musel za lásku platit."
Polské peklo
Židovský gangster
Varšava 1937.
Těsně předválečná Varšava plná nenávisti. Nenávisti vůči Židům, Židů vůči Polákům. To co, ze začátku vypadá jako příběh varšavského podsvětí, drog, vybírání peněz a zabíjení těch co nezaplatili, se postupně mění na boj proti nadcházejícímu režimu, moci a antisemitismu.
"Víte, když jim všechno dovolíme, kde to skončí? Zavřou nás za ostnatý drát? Musíme se tomu postavit. Potom přijde nějaký polský Hitler. Jemu se taky nikdo nepostavil a co se tam teď děje."
Příběh boxera, který měl všechno, který se na 23 měsíců stal králem Varšavy. Příběh, který nemá šťastný konec ani pro jednu postavu. Hodně naturalistický, chladný.
Pro mě jedna z nejtěžších knih, kterou jsem minimálně letos četla. První polovinou jsem se horko těžko prokousávala a několikrát chtěla odložit. Nakonec skvělý příběh, kde dopadlo všechno špatně...
Knihu doporučuji. Je náročná, není pro každého ale stojí za to.
..A píše vůbec v Tel Avivu příběh Mojše Bernštajn?
Pri tejto knihe asi pôjdem proti hlavnému prúdu pozitívnych recenzií, ktoré som čítala na IG, ale reku, že sa nebudem hanbiť za opačný názor a zverejním ho. Všetci sme predsa rozdielni a nie je nutne zlé, ak na nás kniha zapôsobí inak ako na väčšinu. A teda čo k dielu Twardocha dodám ja? Téma je predvojnová, keď sa už v susednom Poľsku v plnom prejavovali antisemitské nálady. Vidíme tu rôzne vládne frakcie a skupiny ľudí, ktorí sa k vládnutiu chcú dostať. K tomu všetkému pridajte židovskú mafiu, ktorá si vládne vo svojom gete ako štát v štáte. Bolo zaujímavé sledovať, že tie protisemitské nálady neprišli len s príchodom Nemcov, samy Židia v postavách tvrdili o Poliakoch, že ich tam nechcú, že sú druhoradým ľudským druhom. Táto tematika je rozhodne zaujímavá, ale čo sa týka môjho názoru, ku mne kniha nejako neprenikla. Nejako som sa nezžila s postavami, ich konaním a ten mafiánsky dej ma tiež nedostal. K dočítaniu som sa musela trošku prinútiť a prečítanie knihy mi trvalo vyše dvoch týždňov, čo sa mi vôbec nestáva.
100%
Kniha, která bude aspirovat na to nejlepší, co jsem kdy četla. Děkuji za úžasný čtenářský zažitek!
V neistých časoch medzivojnového obdobia, v časoch postupne gradujúcich antisemitistických postojov a narastajúceho národného radikalizmu nás Twardoch v gangsterke Kráľ prenáša do Varšavy, mesta dvoch tvárí. Do mesta plného kontrastov, na miesto, kde povedľa seba zdanlivo samostatne existujú dva diametrálne odlišné svety a kultúry. Na jednej strane do hĺbky spoznávame život ulice a chudoby, mesto sirotincov, bordelov a každodenného násilia, na druhej strane sledujeme vzdialenú Varšavu plnú bohatstva a prepychu, luxusných reštaurácií a elegantných hotelov. Spodina verzus privilegovaní, Židia versus Poliaci.
Autor na pozadí varšavského podsvetia, pokútneho kšeftovania a vybavovania si účtov približuje závažnejšiu spoločensko-politickú situáciu, zákulisné čachre, intrigy či mocenské hrátky a zobrazuje život v tej najvulgárnejšej a najbrutálnejšej podobe. Nie sú mu cudzie krádeže ani znásilnenia, mučenie ani vydieranie či vražda, neštíti sa podrezaných hrdiel ani rozštvrtených tiel.
Vďaka nespoľahlivému rozprávačovi čitateľ neraz tápa medzi výmyslom a realitou, pokúša sa oddeliť spomienky od fantazmagórie a postupne zisťuje, že skutočnosť je poriadne prekrútená, zmrzačená výčitkami a pocitom viny. Kráľ však nie je len šťavnato vykreslená gangsterka plná brutality a násilia, je aj obrazom súdobej Varšavy a akýmsi zrkadlom vtedajšieho Poľska. Nacionalizmus a antisemitizmus, socialisti verzus fašisti, nekonečné rozbroje v uliciach i v domácnostiach, nikdy nekončiaci konflikt medzi dvoma tábormi.
Mladý pán Twardoch je Kráľ. A chlapci z Absyntu majú výborný vkus (čítané v slovenskej verzii od Absyntu). Filozofické, mystické, strhujúce, šokujúce. Štýl autora vycibrený k absolútnej dokonalosti (vďaka za kvalitný preklad). Lahôdka
Tak toto bola fakt skvelá a divoká jazda predvojnovou Waršavou a priľahlým okolím. Moje druhé stretnutie s Twardochom, prvé bolo Morfium. Veľmi rád by som dal aj jeho ďalšie knihy.
Přiznám se, že nejsem historik, dějepis mě nikdy moc nebral, ale historická data událostí jsem byl schopen si dobře pamatovat.
Děj zasazený do historických reálií. Byl jsem překvapen, jaký ve Varšavě 1937 panoval polský antisemitismus a židovský antipolonismus. Příběh Jakuba Šapira, židovského boxera, pravé ruky Kmotra Kaplici, který vládl židovské části Varšavy, příběh se smutným koncem. Čtivé, prokládané určitými podobenstvími (ty jsem teda nepochopil).
V duchu divna jsem společně s vorvaněm proplouvala znepokojivým, zvláštním až někdy filozofickým příběhem. Líbil se mi styl vyprávění, kdy přes určitá tušení mě vypravěč mátl, vyvolával ve mě pochyby, hrál si se mnou. Dostaly mě chladně popsané příhody, které byly přímé, často dosti bezcitné a někdy až brutální. Perfektně vylíčená hutná atmosféra třicátých let. Kvalitní kniha, která má více vrstev a dlouho zůstane v mysli.
Jedna z nejsilnějších knih, které jsem za dlouhou dobu četl. Na pohled gangsterka ze třicátých let, avšak postmoderními postupy, mnohostí témat a nesmírným vypravěčským umem vytváří Twardoch z tohoto materiálu dobře čitelné, avšak vysoce umělecké dílo!
Násilí, smrt, násilí, násilí, politika.
Varšava roku 37 v těch nejtemnějších barvách.
I ten smrad je tady autentický.
Dobré to bylo...
Spočiatku trochu otravné opakovanie dookola toho istého. Neskôr, keď sa dej pohne sa dozvieme prečo tomu tak je, ale verím, že viacerých to môže odradiť od pokračovania.
Gangsterka ako sa patrí. Násilie, sex, drogy, prachy, krv a opäť násilie. Tentokrát však v úplne iných reáliách ako som bol zvyknutý.