Král železnic
Adolf Branald
Román zobrazuje život vysoké mezinárodní politické a finanční diplomacie. Ústřední postavou je Henry Bethel Strousberg, jeden z největších finančních podvodníků minulého století. Vlastnil statky a hutě v Německu, železnice v Rumunsku a své zájmy rozšiřuje na celou Evropu, především na český Zbiroh, kde chtěl uskutečnit jeden ze svých snů a proměnit toto město v český "Manchester". Ale v tomto chudém kraji, kde se čeští hutníci a hamerníci těžce protloukají životem, střetává se moc vykořisťovatelů s rodící se silou dosud utlačeného proletariátu. Branaldův román je konfrontací těchto dvou sil - síly, která spěje k zániku a síly, které patří budoucnost. zdroj: mlp.cz... celý text
Přidat komentář
Výmluvný titul knihy Král železnic bohužel sliboval více, než co nakonec nabídl. Místo technokratického či dobrodružného pohledu za oponu a pod železniční pražce, se brodíme mizerným papírovým světem cifer, podlostí a inkoustové špíny zbohatlické smetánky v druhé polovině 19. století. Přestože je Henry Bethel Strousberg označován za krále železnic, Branaldův román rozhodně není o světě lokomotiv či o železničních vagónech… a vlastně není ani o lidech, kteří mají s kolejemi, výhybkami a návěstidly něco společného. Branald nám předkládá příběh o podnikatelských vizích, které se tak často zvrhnou v neprospěch ušlechtilosti a dobré vůle. K jeho škodě nutno říci, že je to příběh plochý a nevýrazný, u něhož vám nebude vadit odběhnout klidně uprostřed kapitoly a zbytek třeba i přeskočit. Ale pozor! Ještě je tu linie jaksi prostonárodní, vyprávění o obyčejných havířích, pecařích, fryšařích, kteří musejí Strousbergům přinášet jejich zisk. Troufám si tvrdit, že jejich přispění zachraňuje reputaci Branaldovy knihy. Snad jen díky nim se člověk prokouše textem až do finále.
Štítky knihy
železnice Zbiroh Henry Bethel Strousberg, 1823-1884 Rothschildové
Autorovy další knížky
1955 | Dědeček automobil |
2006 | Vandrovali vandrovníci |
1968 | Stříbrná paruka |
1967 | Vizita |
1959 | Král železnic |
ludek.n
Myslím si, že román není o železnicích, ale přesně o tom, co jste vlastně popsal, o podlosti a špíně zbohatlické smetánky a také o tom, co a kdo hýbe současným světem. Román mi připadá nadčasový. Co platilo v devatenáctém století, platí i dnes. Světem hýbou konglomeráty prodejných politiků, nadnárodních bank a velkých firem a jejich zájmů (zájmů všech jmenovaných). To vše je v románu velice dobře vystiženo. Platilo to tehdy, platí to i dnes. Mám dojem, že tento román by dnes asi nikdo nechtěl vydat. :-)