Krásná Tortiza
Jan Drda
O Krásné Tortize, sovět. kolchozu, nechá autor vyprávět – jako vůbec často v této knize – hrdinu povídky, českého zemědělce, který se už v květnu 1945 prostřednictvím rudoarmějce-kolchozníka seznámil s prací sovět. soudruhů a podle jejich vzoru (zejména po návštěvě SSSR) pomáhá budovat vzorné JZD. „Radostné setkání“ navazuja na pov. „Vyšší princip“, známou z Němé barikády (a uveřejněnou i v této knize). Vypráví, jak na profesora nazývaného Vyšší princip, zapůsobilo zatčení jeho žáků nacist. okupanty i později styk se sovět. partyzány. Dříve isolovaný profesor se soudružsky sbližuje s lidem a jako přesvědčený marxista se stává po válce členem KSČ. „Hrdinou“ pov. „Politik“ je předůnorový ministr reakcionář, jehož „politiku“ odkryl v únoru pracující lid. V pov. „Polévka matky Krovozové“ ukazuje Drda hrdinství chudých beskydských horalů, kteří se za války zříkali posledního, aby pomohli partyzánům. Rudý prapor, symbol dělnické krve, prolité v bojích s kapitalisty, je vlastním hrdinou povídky „Choura praporečník“. Ilegální činnost bezejmenných hrdinů i jejich politické uvědomování zachytil autor v povídkách „Andělé pana Hromka“ a „Dařbuján a pidimužíci“. O životě naší pohraniční stráže, bránící mír své země proti diversantům zrádcům a špionům vyprávějí dvě posl. pov., „Svědek dějin“ a „Prapor“. 2. vyd.... celý text
Přidat komentář
Krásná Tortiza - lákavý název souboru povídek. Věděl jsem, že nejde o nějakou krasavici, ale trochu „počeštěný“ název sovětského kolchozu.
Ovšem pro tendenční náboj odpovídající době vydání a bohužel autorovi, kniha nedočtena. Četl jsem ji pro povídku Vyšší princip, která snad jediná se vymyká z celkového tónu souboru povídek, a kterou znám zfilmovanou s Františkem Smolíkem...
- Pomalým, tichým, uvnitř klidným hlasem řekl své třídě, vydávaje se jí zcela do rukou: "Také já...schvaluji atentát na Heydricha!"
-
Ovšem hned v následující povídce Radostné setkání Drda postavu statečného učitele naprosto degraduje. A pro tuto návaznost je povídka Vyšší princip vložena z Němé barikády, kam původně patří.
Krom Vyššího principu ostatních devět povídek, abych parafrázoval autorova slova z uvedené povídky“...plné devotnosti...“
Jedna hvězdička za uváděný Vyšší princip.
Jako většinou navazující pokračování už není takové jako první kniha.Ale i tak se povídky dají číst poměrně dobře.Jsou samozřejmě postiženy ideologií jako většina knih v této době.Ale to tak bylo a žili jsme v tom a nějak nám to ani nepřišlo.
V povídkách je patrný autorův příklon ke komunistickému režimu. Oslava budovatelství, zatracování soukromého vlastnictví (malá políčka jsou škaredá, protože jsou "záplatovaná" nejrůznějšími remízky.... Povídky mají v dnešní době didaktický význam - umožní porovnání, jak se vyvíjela autorova tvorba. nejmarkantnější je to v pokračování příběhu profesora Málka, který místo vyššího principu mravního je soudruhem agitátorem a místo Ovidia čte Marxe a Engelse...
Autorovy další knížky
1975 | Němá barikáda |
2007 | České pohádky |
1965 | Hrátky s čertem |
1982 | Vyšší princip |
1960 | Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert |
Dodnes není zcela jasné, zda Drda tyto povídky tvořil proto, že tomu věřil nebo proto, že mu to zajišťovalo bohémský život na spisovatelském zámku na Dobříši, kde po něm zbyly na tehdejší dobu obří dluhy a byl označován za "zámeckého pána na Dobříši".