Krize moderního světa
René Guénon
Francouzský myslitel kritizuje nedostatečnou roli intelektuální elity v současném západním světě. Ve východních civilizacích stále existuje intelektuální elita, jež zosobňuje předpoklad uchování tradice. Na Západě tato elita již neexistuje, což představuje ohrožení samotného bytí západního světa. Guénon zdůrazňuje nutnost obnovy intelektuální elity, schopné oživit principy tradičních civilizací, pro něž člověk není součástí úzce utilitárního, ale vesmírného řádu. Jejím nositelem by se mohla stát již stávající západní organizace – katolická církev. Instituce by však musela získat hlubší smysl...... celý text
Literatura naučná Filozofie
Vydáno: 2002 , Herrmann & synovéOriginální název:
La Crise du monde moderne, 1927
více info...
Přidat komentář


Hlavní co mne udivilo je, že je Guénonovo dílo už skoro sto let staré. Myšlenky jsou nečekaně současné! Myslím si o civilizaci něco podobného, ale takhle pěkně to vysvětlit - to by bylo nad moje síly.


Guénon bude od nynějška patřit k mým oblíbeným západním filosofům, jelikož se na svět nedívá pouze západníma očima, ale snaží se jej dívat jako celek, který je rozdělený na západní a východní vliv. Skrze nejrůznější nauky tak ve svém díle poukazuje na úpadek lidské společnosti, která se pomalu řítí ke svému konci, načež ji možná bude i čekat obroda. Materialismus a podřízení menšiny většině dnes zažíváme daleko více, než jak Guénon popisuje, ale to samozřejmě již před těmi přibližně sta lety předvídal. Vláda inteligentní elity by pak dávala i smysl, ale to by bylo nutné změnit celý systém.


Kniha mi neskutečným způsobem otevřela oči na tu naši “moderní” společnost, kde převažuje materiální spotřeba a potřeba tuto touhu za každou cenu ukojit. A tlak západu, aby si touto strategií podmanil i východ a stal se tak jeho dalším přisluhovačem.


no na to že je to frantík a posléze Abdel píšící o krizi a zániku západu :), tak mě docela překvapil, pač hezky vystihuje problém především ve ztrátě základních tradic a uchýlení k čistému rozumu soustředěného do matérie....
Autorovy další knížky
2002 | ![]() |
2009 | ![]() |
2022 | ![]() |
2015 | ![]() |
2016 | ![]() |
Tahle kniha nezestárla vůbec dobře. Guénonova posedlost myšlenkami úpadku Západu pod vlajkou materialismu a ztráty duchovních tradic je sice opodstatněná (leč se nejedná o žádný významný objev), jeho fascinace (středním) Východem, který se dnes utápí v náboženském/tradicionalistickém tmářství a jím způsobeném zpátečnickém kulturním primitivismu, je ale nesmyslná a neprozřetelná. Guénon konvertoval k islámu, který sice vychází ze stejných tradic, ze kterých vycházel ve středověku, ale to je asi tak úplně všechno, co společnosti přináší. A rozhodně to není produkt duchovního ani intelektuálního elitářství, ale naopak spíš nedostatku kritického přemýšlení (mimochodem způsob, jakým Guénon vykládá individualismus, je extrémně tendenční a zavádějící). A platí to samozřejmě i o katolictví (které autor pokládá za poslední plamen západního duchovna). Dělat z masových náboženství/církví uchovatele duchovních hodnot je podle mě spíš ukázkou intelektuální neprozřetelnosti než příslušnosti k intelektuální elitě. Chod dějin navíc dospěl k přesně opačnému stavu, než který Guénon předpokládal - veškerý západní tradicionalismus a kulturní identifikace jsou dnes naopak zakazovány a označovány za xenofobii, zatímco sebe-identifikace všech ostatních kultur je povzbuzována a opěvována, a to bohužel hlavně na Západě. Inspirace myšlením Východu se tedy pro Západ ukazuje naopak jako zhoubná a sebedestruktivní idea. A myšlenka, že Východ na Západ nechce expandovat, je ve světle migrační krize a při expanzivním šíření islámu doslova heretická. Islám můžeme chápat spíš jako projekt a nástroj východního imperialismu než jako berličku ke znovuobrození západních duchovních tradic.