Kukla motýla
Heather Terrell
Román s prvky thrilleru o mladé advokátce zastupující významnou aukční síň v kauze sporného vlastnictví jednoho vzácného obrazu holandského malíře ze 17. století se odehrává ve třech časových rovinách. Kukla motýla je autorčinou prvotinou, sama je aktivní právničkou a k jejímu napsání ji inspiroval článek v tisku o případech, ve kterých se rodiny obětí holocaustu snaží získat zpět umělecká díla odcizená nacisty během 2. světové války. Zároveň ji zajímala otázka, zda by dokázala odmítnout zastupovat mandanta z morálních důvodů a to i tehdy, že by jeho případ měl dokonale pevné zákonné podklady. O tom je první dějová linka románu ze současného New Yorku, v níž sledujeme ústřední hrdinku potýkající se s případem o skutečném původu obrazu Johannesse Mierevelda Kukla motýla. V druhé polovině se odvíjí osud jeho majitele Ericha Bauma, který se za války snažil zachránit svou sbírku obrazů, včetně právě Kukly motýla. Třetí část doplňuje celistvost mozaiky o cestě tohoto díla napříč staletími a je zasazena do doby života jeho autora, tedy do Holandska 17. století. H. Terrellové se podařilo v tomto románu beze zbytku využít dokonalou znalost právnického prostředí a zároveň prokázat nesporný literární talent a smysl pro fabulování napínavých a neprvoplánových příběhů.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2008 , MetaforaOriginální název:
The Chrysalis, 2006
více info...
Přidat komentář
Kniha se prolíná třemi dějovými linkami. Mladá právnička Mara v New Yorku zastupuje aukční síň proti Hildě Baumanové, jejíž rodině byl obraz za války odebrán a žádá navrácení. Seznamuje se s historií nádherného obrazu " Kukla motýla" a hledání pravdy ji vrací do doby holokaustu, kdy za 2.sv.války byly hlavně Židům odebírány veškeré cenné předměty a taky do období vzniku namalování obrazu do 17. století v Holandsku. Nejvíc se mi líbilo období 17. století, protože při popisu jeho malování jsem si ho představovala, jak vzniká. Každý důležitý detail byl zdůvodněn .
Kolika lidem asi nebylo umožněno, aby se se svým majetkem ještě setkali?
Dobrý, zajímavý ale hrozně rozvleklý příběh. Tři časové linky, Holandsko , sedmnácté století , období druhé světové války v Evropě a současný New York. Toto zamotala autorka do příběhu obrazu, příběhu, který vypadá dost reálně a pravdivě a obohatila ho o velmi podrobné popisy všech předmětů, barev , zvuků a pocitů. Navrch ještě nejistý vztah dávných přátel Mary a Michaela a celé se to vleče a vleče až ke konci je to jízda .Zjistila jsem, že jsem už od autorky četla knihu Zloděj map a měla z ní stejné pocity. Zajímavý příběh ale zbytečně rozvleklý.
Knížka se četla dobře, ale byla taková nemastná-neslaná... Myslím, že ji rychle zapomenu a znovu už ji číst nebudu, ale jako oddechovka je ideální
Z knihy jsem byla zklamaná, jelikož již před ní jsem si přečetla jinou knihu od stejné autorky - Zloděj map - a styl, tři dějové linié - vše stejné jako přes kopírák. Další knihu už číst nebudu, jelikož už nyní vím, jak to bude rámcově probíhat. Jen se změní předmět "hledání" a to je pro mě málo.
Líbí se mi dějové linie současnosti a minulosti, kniha velmi dobře napsána. Četla jsem jedním dechem.
Prolinajici se dejove linie chvalim, to je vec, ktera me bavi. Tema take. Rozhodne dobre k zamysleni. Nicmene si nejak nemuzu pomoci, ale kniha mi prisla tak nejak melka, nepropracovana, postavy ploche - cerne nebo bile, eventuelne se rychle menici z cernych na bile a naopak, dej naprosto predvidatelny. Knihu jsem precetla celkem bez nuceni sebe sama, ale podle me dane tema tvori mnohem vetsi prostor k propracovanosti, hlavne asi te psychologicke.
Spojení umění, práva a historických událostí se autorce opravdu povedlo a tři dějové linie se skvěle doplňují. Hodnotím pěti hvězdičkami a doufám, že Heather Terrell napíše něco dalšího.
Výborný román z pera autorky Heather Terrell.Čtenář se zde seznámí s hrdinkou této knihy,která je zároven první autorčinou knihou.Kniha čtenáře vtáhne do minulosti a současnosti v městě New York,kde hlavní hrdinka také pracuje jako advokátka.
Kniha má "vazbu" na období druhé světové války. Je v ní popis toho jak se zacházelo s majetkem Židů. Nutí Vás zamyslet se nad tím, kde jsou nejen obrazy, ale i další umění, které putovali za druhé světové války do Hitlerový rukou. Knihu doporučuji ke čtení.
Po shlédnutí jediného předchozího hodnocení této knihy se mi do čtení moc nechtělo, ale byla jsem tak příjemně překvapená, že hodnotím 100%. Velmi čtivé, dostatečně napínavé, zajímavě podané s jasně členěnými, prokládánými příběhy ze tří historických etap: Holandsko 17. století - pozadí vzniku obrazu, Evropa válečná - ukradení obrazu nacisty a New York současnosti - rozkrývání původu obrazu a právní záležitosti kolem související žaloby. Dobře napsané a propracované (zejména na prvotinu), nijak rozvláčné ani plytké, s informačním obsahem, nepřehnaně afektované, prostě fajn.
Štítky knihy
druhá světová válka (1939–1945) thrillery obrazy (umění) právníci prolínání minulosti a současnosti
Autorovy další knížky
2017 | Einstein & Einstein |
2008 | Kukla motýla |
2009 | Zloděj map |
2021 | Tajemství paní Christie |
2020 | Jediná žena v miestnosti |
Nakonec to nebyla taková s/trága. Mám ráda různý časový roviny a tady to tak bylo.