L. A. Přísně tajné
James Ellroy
L.A. Quartet série
3. díl >
Detektivní román odehrávající se v bouřlivé atmosféře Los Angeles 50. let. Tři detektivové losangeleské policie řeší případ šestinásobné vraždy. Na základě zjištěných skutečností otevírají již v minulosti vyřešený případ brutálních vražd se sexuálním motivem. Ve žhavé atmosféře losangeleského světa překupníků drog, nelegálního obchodu s alkoholem a pornografií se dostávají nebezpečně blízko odhalení korupce a obchodů s mafií ve vysokých politických a policejních kruzích. Výborně napsaný román, který lze považovat za klasiku žánru, se též stal předlohou úspěšného hollywoodského filmu.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi
Vydáno: 2002 , DominoOriginální název:
L. A. Confidential, 1997
více info...
Přidat komentář
Hodně těžké čtení, několikrát jsem knihu odložil a znovu se k ní vrátil. Ačkoli jde o můj oblíbený žánr, prokousat se první třetinou knihy bylo pro mě docela peklo. Zvláštní sloh, spousta postav vstupujících do děje, rychle střídání lokací. Trvalo mi, než jsem si trochu zvykl, ale nakonec to stálo za to. Co nelze románu upřít je hutná atmosféra padesátých let čpící z každé stránky a citace z novinových článků a policejních hlášení ji ještě podtrhují.
Kdybych měl srovnat román s filmovou verzí, kniha je drahocenný, surový vytěžený diamant a film je jeho vybroušená verze do nádherného šperku. Obojí na sto procent stojí za čas, který jim věnujete.
Totální výplach mozku, aneb zpátky do reality. Autor roztáčí centrifugu událostí a postupně do ní vhazuje postavu za postavou. Neskutečně strohý a surový styl psaní (dnešním pisatelům by vystačil klidně na deset knih), diorama figurek zmítána ambicemi, vilností, touhou po moci a podbízejících se spravedlnosi... s jediným cílem, o***** ji a pohodit do škarpy. A pak si hladit krví potřísněné svědomí. Jen pro silné povahy.
Jak je možné, že TAKOVOU knihu tady hodnotí tak málo lidí? Knížku, ve které VŠECHNY složky fungují a společně vás ženou ke konci tak rychle, že byste rádi tu dobu prodloužili – ale nemůžete si pomoct. No dobře, uznávám, že zpočátku stojí orientace ve jménech postav určitou námahu, ale pokud si tu práci dáte a uložíte si napevno do hlavy jména postav i jejich přezdívky, budete odměněni příběhem, který je logický (jak uspokojující!), uvěřitelný (jaká slast!) a přes veškerou drsnost lidský. Taková knížka v sobě ale skrývá nebezpečí, které naznačuje trudoš: nasadí vám vysokou laťku v hodnocení ostatních a odhalí jejich prázdnotu a autorskou neobratnost. Laťka nastavená L. A. Přísně tajné je v mé hlavě momentálně tak vysoko, že tam vidím jedině Larssonovo Milénium.
Tiše-Tiše... Náš příběh začíná v Los Angeles, nádherném městě andělů, o Vánocích roku 1951. Je libo nějaký ten fet, porno, šlapky či politickou kariéru? A nebojíte se trošku ušpinit? Tak to jste přišli akorát včas, protože tohle budou pěkně Krvavé Vánoce! Parta podnapilých poldů se dnes rozhodla dorovnat skóre a zmalovat pár zabásnutých v zadržovacích celách. Policisté Bud White, Ed Exley a Jack Vincennes - hlavní aktéři toho večera, zapojeni do události tím, či oním způsobem. Policisté, jejichž hlavní hnací silou práce u LAPD je pro každého něco zcela jiného. Krvavé Vánoce z nich navzájem udělaly nepřátele. Masakr v kavárně Nite Owl však jejich cesty o pár let později znovu svede dohromady...
Po letech jsem dostal chuť zopakovat si jednu z mých nejoblíbenějších knih - L.A. Přísně tajné. Tohle není žádný pulp, tohle je neuvěřitelně důmyslně vystavěná kriminálka, drsná škola ve formě nihilistického noiru, jak své dílo sám Ellroy označuje. Souhlasím, že to není čtení pro každého, autor píše drsnou, nekompromisní formou, jenž není určená nikomu, kdo má o Los Angeles 50. let představu jen jako o městě slavných hollywoodských hvězd a nablýskané slávy. Tohle pozlátko Ellroy smete ze stolu hned na první straně a nabízí vlastní podobu ničím nezastřené historie. Nechá nahlédnout pod pokličku hrané nevinnosti, všeobecné zkorumpovanosti a zvrácenosti bulvárních pisálků, kuplířů a politiků. V příběhu vystupují také skutečné postavy, ale i ty smyšlené mají precizně vykreslené jednání a minulost. Ellroy využívá znalosti skutečných kriminálních případů (doporučuji dokumentární seriál L.A. Město démonů, který Ellroy sám moderuje). Jeho věty jsou spíše úderně krátké a velmi sarkastické, nevyžívá se v dlouhých souvětích. O to víc pak zapůsobí břitké dialogy postav, jenž ženou děj nezastavitelně k temnému a ve výsledku velmi ironickému finále... James Ellroy pro mě prostě je jedním z nejlepších autorů, který je v našich končinách krutě nedoceněn. Mé černé srdce však jeho knihy miluje! Je to autor, který se v dětství sám stal svědkem vraždy své matky a celý život žil v Los Angeles - městě andělů. To z jednoho taky udělá buď sociopata, nebo v lepším případě výtečného autora detektivek. Jsem rád, že tady zvítězila druhá možnost a máme tak možnost přečíst si L.A. Přísně tajné, avšak velmi Tiše-Tiše... :)
Závěrem... Co se týče komparace kniha/film. Pokud jste viděli film, znáte pouze kostru příběhu zapsaného v této knize. Je lepší film nebo kniha? Řeknu to takhle... Obojí rozhodně stojí zato a má své kouzlo. Film mám ve své TOP 10 už od dob, kdy jsem jej poprvé viděl někdy na střední a pokud bych si sestavoval TOP 10 oblíbených knih, tak tato kniha tam bude zcela určitě! Takže tak...
Kriminálka jak má být! Sice jsem se občas ztrácela v tom, kdo je kdo (budu si to muset přečíst ještě jednou, pozorněji a dělat si poznámky), ale i tak mě to bavilo.
Geniální kniha. Těžká na čtení, drsná vyzněním, hutná atmosférou, ale pořád zatraceně geniální. A rovnou přiznám, že po jejím dočtení už pro mě kriminálky nikdy nebyly tím co dřív. Něco jako když při pročítání harlequinek najednou zjistíte, že louskáte Dostojevského Zločin a trest a opravdu si to užíváte.
Zpočátku se v ději sice trochu skáče a určitá odosobněnost ve vyprávění dělá problémy naskočit do rozjetého vlaku. Čím víc se však noříte do hlubin špinavého konfliktu, tím definitivněji vás má James Ellroy na lopatě. Nejde však o prvoplánovou fintu, ale do nejmenších drobností propracované dílo, převyšující ostatní především po stylistické formě. Příběhová linie pak exceluje nekompromisním jednáním s hrdiny, kdy prakticky nikdo není bez viny, takže čtenářovy sympatie se průběžně přelévají z jedné postavy na druhou. Bravurně jsou přitom zachyceny kulisy 50. let, ve kterých si losangeleští gangsteři, bulvární novináři a policejní důstojníci vzájemně nemají co vyčítat. Prostě dokonalost.
Dočetl jsem knihu a těsně před ní viděl i film.
Do filmu se vešla asi polovina předlohy. Děj filmu se točí a končí vlastně jen u jedné větve příběhové linie předlohy. Kniha sleduje několik vnořených dějů na sebe navazujících a postupně se dozvídáme motivy postav mající vliv na další příběhovou linku. Občas je to velké překvapení. Temná atmosféra a brilantně napsané. Spousta postav. Spousta vlků a málo ovcí.
Jedna z nejlepších knížek co jsem četl o Americe 50. let.
Po oscarovém filmu dost velké zklamání. V knize je tolik postav, že od polovinu už jsem nevěděla, kdo je kdo.
Obávám se, že to je jeden z těch vzácných případů, kdy je film lepší než kniha. Autor totiž chce atmosféru "zkaženého" města andělů vykreslit tak moc, až se z toho nechtěně stává parodie pulpových detektivek. Všichni mluví sprostě, souloží se všemi a popíjejí levný chlast v zakouřených pajzlech. Ne můj šálek čaje.
Štítky knihy
detektivní a krimi romány zfilmováno 50. léta 20. století Los Angeles
(SPOILER) Příběh je hutný a telegraficky vyprávěný.
A lze se na něj dívat z různých stran.
Pro ty, kteří viděli skvělý stejnojmenný film „L.A. přísně tajné“/„L.A. Confidential“ bude příběh v knize patrně dost překvapivý i s vědomím, že se jedná o velmi volnou adaptaci románu. Ve filmu je úvodním vypravěčem Sid Hudgens, který cituje ze svého bulvárního plátku a uvádí tak do souvislostí některé pikantní skutečnosti z lepší společnosti Hollywoodu a naznačuj její propojení s podsvětím v době, kdy mafiánský boss Mickey Cohen skončil ve federální base za neplacení daní a o jeho místo se perou různé zločinecké skupinky.
Film a kniha jsou dva paralelní světy, vyprávějí skoro totéž, ale film, jako pozměněný a upravený literární výtah, poněkud omezil počet aktérů, i když jim vložil do úst stejné nebo téměř stejné repliky, a vytvořil trochu jinou dějovou linku, která se bude zdát o hodně chudší než v knize.
A zpět ke knize.
Je vyprávěná úsporným stylem, žádné hush-hush a je hodně rozsáhlá. Český překlad má přes sto dvacet tisíc slov a je to tedy pořádná porce textu. Ti, kdož viděli film si už možná personifikují osoby (ve filmu Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce jako tři ústřední protagonisté, příp. Kim Basinger nebo James Cromwell či Danny DeVito, jinak samá velká jména).
Po jejím přečtení, a je potřeba číst pečlivě, si čtenář možná uvědomí jisté logické díry v backgroundu filmu (ale třeba i v motivacích některých aktérů), které jsou v knize poměrně obšírně vysvětleny bez nějaké umělecké zkratky (vypíchnul bych kompilovanou osobnost Eda Exleyho a jeho rodinného zázemí anebo velkou roli Inez Soto, která chtěla jenom spravedlnost). Pro fajnšmekry více viz https://www.mentalfloss.com/article/78088/10-hush-hush-facts-about-la-confidential.
Příběh je komplexnější s velkým množstvím postav, má více vrstev, které ale spějí do zcela jiného finále než film. Lynn Brackenovou, Jacka Vincennese a Buda Whitea jejich Osud nemine tam ani tam. Úděl Dicka Stenslanda mě poněkud zarmoutil, jeho role ve filmu byla úplně jiná, byť stejně tragická, než v knize, stejně tak jsem byl rozčarován Dudleym Smithem, což bylo dáno jeho kapku jiným drajvem. Je to možná tím, že film jsem viděl mnohokrát a tento styl vyprávění miluju.
Ale hlavní rozdíl filmu od předlohy (odhlédnu-li od volnosti scénáře) je v tom, že film vykresluje mnohem kratší období než kniha. V ní je děj rozprostřen do více jak osmi let s bohatými (kriminálními) odkazy do čtyřicátých a třicátých let. Spousta zmíněných osob (jako gangster Mickey Cohen, herec Robert Mitchum, bodyguard Johnny Stomapanato, herečka Lana Turner a další) byly historické postavy, které dokreslovaly věrohodnost, resp. uvěřitelnost příběhu, ve kterém nikdo nebyl anděl, ale všichni měli spíš blíže k pekelné bráně.
Pokud jste film neviděli a chcete si přečíst knížku, pak vězte, že je to čtení náročné (hodil by se i nějaký jmenný slovník, protože těch jmen je fakt hodně), ale pointa – je jich v příběhu několik, jak se přechází z vrstvy do vrstvy – rozhodně nezklame a mohu jenom doporučit.