Latte bez mlíka
Kristýna P.
Psal se rok 2018, byl prosinec. Na bar přišla paní a zcela vážně si objednala latte bez mlíka s sebou. Tehdy jsme u baru byli tři a všichni jsme otevřeli pusy dokořán. Ale náš zákazník, náš pán. A takhle vznikl úspěšný instagramový účet Latte bez mlíka, kde se může svěřit kdokoliv, kdo pracuje s lidmi. A že to jsou někdy perly! Pobavte se těmi nejlepšími hláškami, které vás dostanou do kolen.... celý text
Přidat komentář
Kniha Latte bez mlíka uspořádaná Kristýnou P. je souborem příspěvků ze sociální sítě Instagram a stejnojmenné stránky. Jedná se o stále velmi úspěšný projekt čítající velké množství příhod z práce se zákazníky v gastru, ale píší zde i lidé z jiných oborů. Stránka měla zřejmě tak velký ohlas a pozornost, že byl pojat úmysl vydat její část jako knihu. Zájemce tedy dostane nesmírně barevný výtisk příhod ze stran obsluhy i zákazníka, kdy je nutné jednat s nekompetentními lidmi a přitom být profesionální a neublížit jim. Příspěvky jsou v každé knize tohoto typu lepší i horší, většina čtenářů má ale šanci se dobře pobavit. Grafika knihy je otřesná, je to výlet na plakátovací plochu v roce 1994 a sráží v lecčem i obsah knihy. I když se nejedná přímo o knižní katastrofu, titul je důkazem, že co funguje na sociálních sítích a spolehlivě tam generuje srdíčka a velký dosah, nemusí už fungovat na stránkách knihy, kde jsou některé věci vytrženy z on-line kontextu fungování algoritmu sociální sítě a budí spíše rozpaky čtenáře.
Jsem ráda, že jsem si knihu nevzala na dovolenou. Je tištěná na kvalitním, papíře, takže docela těžká, ale otevřít ji u bazénu, asi jsem zklamaná. Takhle jsem si přečetla různé hlášky, které v různých obměnách znají všichni, kteří pracují s lidmi. Jak už psal někdo níže, na instagramu asi dobrý, ale jako kniha.. Inu :-)
Na to, jak to na instagramu v době vydání knihy hučelo, že jde o nejlepší kousek v dějinách knihtisku, jsem zklamaná.
Nevím, jestli knihu vůbec někdo editoval, ale pokud jo, tak nic moc práce. Myslím, že by čtenář odpustil, že příběhy nejsou opsány přesně slovo od slova, jako je lidé na ig profil posílají. Stejně nějakou úpravou prošly (našla jsem v knize jednu svou hlášku), takže bych ocenila, kdyby byly upraveny tak, aby byly třeba správně gramaticky a stylistycky. Ideálně, aby nebyl každý uvedený “pracuju v gastru, mamka pracuje v obchodě…
Dost mi vadilo, že se míchala témata a pohledy obsluha/zákazník. Co mě ale nejvíc štvalo byla grafická úprava. Když na konec odstavce musím nakreslit šipku, aby čtenář pochopil, že příběh pokračuje na další stránce, něco je špatně. Proč jsou mezi delšími příběhy nesouvisející bubliny, které je rozbourávají? Proč někde jsou bubliny a jinde ne? V tomhle ohledu kniha nedává smysl. Ilustrace jsou hezké, ale nejsou hezky zpracované do textu…
No, a na závěr (a pro odlehčení) doporučení, pokud pracujete s lidmi, a rádi o pauzách čtete (když jste z těch šťastnějších, kterým se pauzy dostane), tohle není kniha na čtení v práci. Byla jsem naštvanější, když jsem se z pauzy vracela, než když jsem na ni šla
Instagram lattebezmlika se snaží zachycovat ty nejlepší hlášky ze světa gastronomie, které vznikly na základě vlastních zkušeností.
Všude ve světě si zákazníci mohou stěžovat formou recenze, ale kde a jak si může postěžovat, ponadávat nebo si ulevit třeba zrovna obsluha, prodavačka, majitel restaurace, zkrátka kdokoliv, kdo pracuje s lidmi? Samozřejmě i zákazník. U nás jedině na instagramu lattebezmlika!
A teď si ty nejlepší hlášky můžete přečíst off-line i v knižní podobě.
Hvězdu ubírám za opakující se hlášky. Ale jinak mě to docela bavilo.
Jak píše recenzent pode mnou, tak se “vtipné hlášky v knize občas opakují v dílčích obměnách. Navíc asi každý chápe, že ne všechny hlášky jsou autorky a tak věty uvozující následný příběh jsou často zbytečné a odvádí pozornost tím, že není
dodržen jednotný text.
Na IG se ty příběhy rozprostřou do delšího časového horizontu, ale ve formě knihy přečtené za jedno odpoledne to neustálé opakování několika situací v různých obměnách (latte bez mlíka, neznalost zákazníka/obsluhy, měniči, neomalenost, lakota a další) nepůsobí až tak zábavně.
Jo, práce s lidmi ve službách je fakt očistec. Klaním se všem, kteří dělají v pohostinství, obchodech, atd. Já ty lidi nenávidím za vás
Letos tj. 2024 jsem se rozhodla, že budu do čtení zařazovat víc i zábavné a vtipné knihy, protože smíchu není nikdy dost a je ho potřeba jako sůl.
Tato knížka má krásnou obálku a veškeré ilustrace v ní jsou moc a moc hezké, na mou notu, jak se říká. Navíc jsem kdysi od tohoto autora či autorky měla tu plátěnou tašku a moc se mi líbila, byla má oblíbená.
Co se týká textu, tak jsem se bavila parádně. Ono v podstatě na toto téma vyšlo více knih, akorát byly z jiných oborů, ale byly vždy zábavné, úsměvné a vtipné.
Prostě jak pracujete s lidmi, tak je to vždy k nějakému zápisu, ať k smíchu, tak i bohužel k pláči.
A o tom je ta knížka, jak se občas stane, že se něco stane a je z toho něco jiného, než bylo původně myšleno. Tady naštěstí to není až tak o zdraví, i když vlastně můžete přijít o zdravý rozum, pokud nebudete dost odolní.
Výhoda je, že jak pracovníci, tak zákazníci si nenechávají navzájem nic dlužni.
Lattéčku sluší víc forma ig postů, sleduji je od úplného začátku, proto pro mě většina příspěvků není novinkou... :-)
Mám za sebou 15 let v gastronomii a můžu říct, že sem se opravdu nasmál...moc pěkná sbírka blbců na obou stranách...
Knížku jsem si půjčila v knihovně, z toho pohledu to nebyly vyhozené peníze a některé hlášky mě opravdu pobavily, u jiných jsem doufala, že si je autoři vymysleli. Některým ohrňnosům v knížce nad těmi, co neumí správně vyslovit cizí název nápoje nebo jídla bych vzkázala: "Take it easy..."