O hrách a lidech
kolektiv autorů
Na začátku byl časopis. Poté byl Startovač. A nyní je tu kniha. Kultovní herní časopis Level přináší unikátní knihu rozhovorů s herními vývojáři z celého světa. V knize najdete 37 osobností, z nichž mnozí stáli u zrodu domácích videoher na přelomu 70. a 80. let minulého století a jiní tu samou zábavu dokázali ve století jednadvacátém posunout o světelné roky dopředu. Redaktoři Levelu s veterány a žijícími legendami osobně mluvili a rozšířený výsledek najdete v knize O hrách a lidech. Rozhovory doprovází obrazový materiál a původní fotografie, řada z nich je rozšířena o několik bonusových částí. Knihu doplňují také tematické články od kmenových autorů časopisu.... celý text
Přidat komentář
Kniha rozhovorů s herními tvůrci. Zahraniční velikáni i vývojáři z našich luhů a hájů. První z tryptichu tučných publikací magazínu Level.
Ze zvučných jmen je fajn si přečíst o kariéře Johna Romera, spoluautora původního Doomu (1993). Nebo Petra Molyneuxe, který v devadesátých letech vydával hity jak na běžícím páse — Populous, Magic Carpet, Syndycate. Warren Spector a jeho nezapomenutelná stopa v podobě hry Deus Ex (2000). Pro point and click adventuristy pak oba páni Gilbertové. Ron jako legenda počátků žánru a jeho následník Dave jako současné indie scény. Rhianna Pratchett, která z Lary Croft (doslova chodících prsou na nožičkách) udělala skutečnou postavu s uvěřitelnými myšlenkovými pochody a pocity. Fargo, Avelone a Cain spjatí s počátky legendární série Fallout.
Prostor dostane i herní hudba, Nobuo Uemacu a jeho práce na Final Fantasy. Tecuja Mizuguči, autor Rez, který byl naprosto nekonformní. Jeho futuristické vize se ve společnosti Sega setkávaly s nepochopením. O to působivější bylo, když se jeho předpovědi vyplnily. A japonští pohlaváři za ním začali chodit, protože poznali, že tento pán opravdu dohlédne dál. Nebo Jasper Kid a jeho letité zkušenosti a geniální Eizo's Family pro Assassins Creed.
Česká scéna je zastoupena výrazným Danielem Vávrou (samozřejmě v tričku Red is Bad). Hitmakerem za tituly jako Mafie a Kingdom Come. Markem Španělem a jeho Armou. Františkem Fukou a ZX Spektrem. Ilavským s Beat Saberem.
Texty jsou dobře čtivé. Oproti původním článkům, které vycházely v průběhu let Levelu tu a tam upravené, rozšířené o materiály, které se do časopisu nevešly.
Herní osobnosti mají tendenci občas idealizovat a snaží se čtenáře nadchnout, předkládat ideály herního vývoje. Ale samozřejmě padnou i zmínky o neúspěchu, třenicích a tvrdé dřině, která stojí za našimi oblíbenými tituly. Zkrátka cestu k vydané hře si musí každý proklestit sám. Kolikrát tudy, kudy před ním ještě nikdo nekráčel. Pionýři, inovátoři mají tvrdý chléb. Největší úspěch mají tvrdohlaví srdcaři, kteří si nevybírají tu lehčí cestu. Jak v knize pravil Swen Vincke — Kdybych to chtěl mít jednoduché, dělám stále hry pro kasina. Ale o to mi nejde, já chci udělat to nejlepší RPG na světě. Rozhovor vznikl v době ještě před počátkem vývoje Baldur's Gate 3. O to lépe vyznívá skutečnost, že se mu to, syčákovi (s prominutím), v roce 2023 s BG3 povedlo (hra posbírala nespočet ocenění za hru roku). Inspirativní.