Lidé s křídly netopýrů
Štěpán Machart
Nevím jak vy, ale přiznám se, že jsem zatím neměl v ruce jedinou česky psanou knížku o závěsném létání. Ačkoliv jako každý, kdo se zajímá o létání, čtu z této oblasti vše, co mi přijde pod ruku-na internetu, v časopisech apod., knihu čistě o bezmotorovém létání na rogalech jsem nenašel. Padáčkáři mají učebnici od Richarda Plose a publikace od Petra Dvořáka a další, ale rogalisté? Ne, počkat, vlastně nedávno mi v jedné knihovně padla do oka Formule odvahy (nakladatelství Olympia, 1980), která pojednává o různých sportech od potápění, skocích na lyžích až po automobilové závodění. Kniha formule odvaly Jedna kapitola je věnována létání na rogalech, ale myslím že každého, kdo alespoň jednou popoběhnul s Danou na cvičné loučce, tato část knihy nenadchne. Ostatně, přečtěte si krátký úryvek: „Pod vypnutou plachtou z dakronu, nahoře s jakousi anténkou, je řidič prakticky zavěšen zcela volně, sedí na širším popruhu a rukama se přidržuje hrazdičky, která nápadně připomíná instrument, na němž cvičí artisté v kopulích cirkusů. Hrazdička však zastává téměř všechny funkce řídícího panelu, jejíž pomocí se mění i těžiště draka. Odtlačením se posunuje do špičky, podvěsný kluzák klesá a zrychluje svůj let. Přitažením k tělu letec vlastně brzdí a provádí samotné přistání, které může být nejen měkké, ale snadno se provede až do klidného postoje. Změnou těžiště a natáčením hrazdičky do strany se řídí manévry do stran, krouživé pohyby, tak nabírá drak vzduch a plachtí.“ No, doufám že se podle toho nikdo neučil sám létat:-). Kvalitu textu alespoň kompenzuje pár dobových snímků z Rané… První rogala na Rané Teprve před pár týdny jsem na internetu narazil na zmínku o knize Štěpána Macharta s názvem Lidé s křídly netopýrů. Kniha lidé s křídly netopýrů Po chvíli googlování mi bylo jasné, že jí musím mít. Ukazálo se ale, že to nebude tak jednoduché. Kniha, vydaná v roce 1982 Jihočeským nakladatelstvím v Českých Budějovicích je občas k zapůjčení v knihovně, já jí koupil v internetovém obchodě až na Slovensku. Pravda, poštovné se rovnalo ceně knížky a to jsem ještě netušil, že místo dodání do 48 hodin na ní budu čekat dva týdny, „pretože česká pobočka mala celezávodnů dovolenku“. Knížku jsem začal číst hned cestou z pošty a přišel jsem kvůli tomu pozdě do práce-prostě jsem se začetl…Na dvou stech stranách se dočtete o počátcích závěsného létání v Čechách, o stavbě rogal podomácku a o prvních letových pokusech. Uvědomíte si, jak to dnes máme vlastně jednoduché-chcete létat, zaplatíte si kurz a létáte…Ruku na srdce, kolik z nás by dneska létalo, pokud bysme si pro prvotní poskoky museli éro postavit podle plánku doma na koleně a pak si ho ještě měli sami zalétat? Přidejte si k tomu totální nedostatek trubek a potahových materiálů a nezbývá, než před průkopníky hluboce smeknout. Při čtení o prvních úspěšných poskocích a krátkých letech se vám nepochybně vybaví všechny vaše zážitky ze seznamovacího kurzu… Začátky létání na rogalech u nás Postupně se s autorem přesouváte do vyšších kopců, k létání v Tatrách, včetně sletu Chopku. Vypravíte se na útesy v Albeně a zažijete krásu tehdy neskutečných hodinových letů nad nudistickými plážemi, samozřejmě ještě v sedě (ve visu) na érech podobných Daně…A na závěr na vás dýchne atmosféra závodů v Egeru 1978 i první domácí soutěže na Rané. Létání na Rané rogalo Tahle knížka by měla být povinnou četbu pro příznivce závěsného létání. Myslím že jí zhltnou i ti, kteří jinak knížky nečtou, protože je psaná tak nějak hezky, lidsky. Na závěr si neodpustím krátký úryvek, který mi jako první padl do oka, když jsem knížku otevřel: Je z kapitoly „Ó radostné cestování“ a popisuje část výpravy pro trubky na první éro: „Pan vedoucí má dovolenou,“ oznámil nám jeden z prodavačů Domácích potřeb v děčínské Řetězové ulici. „A já vám mohu prodat jenom jednu sadu trubek.“ „Opravdu se v tom nedá nic dělat?“ zeptal jsem se smutně. „Podívejte, svoje rozhodnutí může změnit jen vedoucí sám. Pokud ho najdete a přinesete mi od něho jiný pokyn, pak vám vyhovím.“ „Poradil byste nám, kde ho najít?“ zeptal se Pavel. Poradil nerad, ale poradil-když jsme přijeli z takové dálky. Poděkovali jsme, skočili do trabanta a vydali se opět na cesty. Tentokrát jsme směřovali do lůna Jizerských hor. „Hele-támhleten, co kulhá, to je on!“ prohlásil Pavel po chvíli, kdy jsme přejeli železniční přejezd. „Proč zrovna ten?“ zeptal jsem se. „Protože je rogalista, a ti všichni kulhaj.“ Tak až budete mít cestu kolem knihovny či antikvariátu, zeptejte se na tuhle knížku. Stojí za to.... celý text
Přidat komentář
Knížku jsem si jako letecký fanda náhodou koupil v antikvariátu jen podle obálky a anotace, ale už od prvních řádků mě pohltila. Štěpán Machart zde čtivým a sympatickým, takovým "lidovým" způsobem vypráví o začátcích závěsného létání v Československu. Mám rád takováto vyprávění průkopníků, když ještě všechno nebylo svázáno předpisy a teprve se hledaly cesty ke kýženému cíli (i když samozřejmě uznávám, že regulace a předpisy v tak specifickém a náročném oboru, jako je letectví, jsou v každém případě v zájmu bezpečnosti všech nutné a žádoucí), navíc ve specifickém kontextu socialistického Československa ve smyslu nedostatku a mnohdy až téměř komického způsobu shánění téměř čehokoliv, natož leteckého materiálu. Kniha je doplněná bohatou fotografickou přílohou, dokreslující atmosféru doby. Zaujala mě dokonce tak, že uvažuji o nějakém tom seznamovacím rogalistickém kursu :-)