Liturgie a život: Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie
Klemens Richter
Co vlastně znamená slovo liturgie? Co všechno patří k liturgickým slavnostem? Jaká je úloha laiků v liturgii? Nestojí tradice a obnova proti sobě? Co mají společného s liturgií sv. Martin, sv. Mkuláš a různé vánoční zvyky? Proč už vánoční doba nekončí Hromnicemi jako dříve? Kdy se vlastně mají slavit Velikonoce? Jsou liturgická znamení srozumitelná? To jsou některé z otázek, na které v této knížce odpovídá přední odborník v oboru liturgiky. Nejprve osvětluje pojem liturgie, její formy a místo v životě církevní obce. Pokračuje výkladem uchartistiké slavnosti a jednotlivých částí mše. V závěrečném oddílu pojednává o struktuře církevního roku, jeho hlavních svátcích a o vztahu liturgie k lidovým obyčejům. Kniha je zaměřena především prakticky, ale přináší čtenáři i množství poznatků z dějin teologie a histrického vývoje liturgie, zvláště v souvislosti s velkou liturgickou reformou Druhého vatikánskéh koncilu, které se podařilo překlenout staletý předěl mezi ritem a učením víry.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 1996 , VyšehradOriginální název:
Was ich vom Kirchenjahr wissen wollte, Was ich von der Messe wissen wollte, Was bedeutet die Liturgie für mein Leben
více info...
Přidat komentář
Štítky knihy
liturgie 2. vatikánský koncil bohoslužby učení katolické církve liturgika
Autorovy knížky
1996 | Liturgie a život: Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie |
Strašně mě baví způsob, jakým to je napsaný, přesně taková struktura mi u naučných knih vyhovuje.
Ale to je asi jediný klad...
Připadá mi, že autor moc nerozlišuje mezi objektivními fakty a osobními názory a ač sama zatím chodím převážně na novou Mši svatou, připadá mi, že autor je až příliš příznivcem liturgické reformy (například když píše, že při eucharistické modlitbě se má stát, že klečení rozhodně není vhodné, nebo zdůrazňuje svaté přijímání ve stoje).
Knihu jsem ještě nedočetla, ale už po pár prvních kapitolách je mi jasné, že to není úplně objektivní. Autor navíc cituje dokumenty IIVK všude, kde se mu to hodí, ale to, že i podle IIVK může být celý nový ritus v latině se nedovíte.