Vražda potřebuje reklamu
Dorothy L. Sayers
Lord Petr Wimsey série
< 10. díl >
Napínavý detektivní román má zápletku z prostředí velké reklamní agentury.
Literatura světová Detektivky, krimi Romány
Vydáno: 1969 , OdeonOriginální název:
Murder Must Advertise, 1933
více info...
Přidat komentář
Jedna z mých nejoblíbenějších detektivek s lordem Petrem. Stále se k ní vracím, i když už jsem ji přečetla mockrát. Příběh je perfektně zpracovaný, s propracovanými postavami a udrží pozornost čtenáře od začátku až do konce.
Na knihách Dorothy L. Sayersové se mi líbí, že to nejsou jenom detektivky, jsou to zároveň i situační komedie a tak trochu charakterové studie. V této knize nám představila osazenstvo reklamní agentury tak skvěle, že jsem si je všechny zamilovala. A když došlo na odhalení vraha a jeho konečný osud, tak jsem z toho nakonec byla celá naměkko. Vrah mi nebyl nijak sympatický, a přesto mi způsob, jakým autorka napsala scénu, ve které se rozhodne o jeho osudu, zahrál na city.
Starosvětské a anglicky vtipné. Lord Petr Wimsey je okouzlující týpek. Je ale samozřejmě nutno to brát s nadsázkou.
Vyslechnuto jako audio v podání O. Brouska. Príma odechovka.
Reklama ma zjavne nezaujme nikdy a ani zasadenie do zaujímavého knižného prostredia tomu nepomôže. Príbeh mi prišiel ako snaha o napodobnenie klasických detektívkach typu Christie, ktoré tak veľmi všetci milujeme. Bohužiaľ bol však neprehľadnejší, menej nápaditý, žiadne veľké odhalenie sa nekonalo a vtip tomu dodával iba prejav rozprávača (počúvala som audioknihu), aj to nie vždy, keďže to občas so snahou až prestrelil. Nie veľmi sympatického hlavného hrdinu som si často mýlila s jeho ešte menej sympatickým príbuzným a občas (resp. skôr často) som sa pristihla, že som už nejaký čas vypla.
Zhrnuté a podčiarknuté, úplná oddychovka, ktorá nenadchne, ale ani neurazí. Ale koniec koncov je možno chyba vo mne, som príliš vynervovaná, aby som si to užila a potrebujem Nutrax (zasvätení vedia :D).
Už jsem četla mnohokrát, zrovna jsem se k ní vrátila, čtu si jen některé oblíbené úryvky a pořád mě to baví
Důkaz, že detektivky mohou být velice zábavné. Příběh byl velmi čtivý, rychle ubíhal, ale bylo tam postav jak na orloji :) Aby se v tom čert vyznal. Dobrá knížka, pět hvězdiček, doporučuji.
AUDIOKNIHA
Po přečtení pár nelichotivých recenzí jsem se lekla, že jsem s koupí udělala chybu, ale mohu jen říct, že naopak. Děj plynul přijemně a styl vyprávění mi připomínal detektivky od Agathy Christie. Občas jsem se musela více soustředit, abych ae vyznala ve všemožných postavách, ale děj mě pohltil a nemohla jsem se od knihy odtrhnout. Mám ráda detektivní přiběhy bez zbytečných krvavých scén a z období po válce. Interpretace pana Brouska byla opět vynikající a dodala knize na svižnosti.
Detektivka? Zdoláno jen díky tomu, že jsem poslouchala jako audioknihu, kterou namluvil pan Brousek ml. tak, jak si zasloužila - jemně ironicky. Ale další díly série o lordu Petrovi mě určitě minou nebo spíš já je. Komentář Vesmich - trefa do černého.
Jako příručka pro marketingového pracovníka jistě pozoruhodné. Pro nemarketingového místy zábavné a vtipné. Také retro náhled do doby předdigitální, kdy většinu činností vykonávali nějací lidé, každý tu svou a kanceláře se jimi jen hemžily, je zajímavý. Jako detektivka je to mizérie, cholera a černý kašel k tomu!
Poslouchal jsem audioknihu v podání Ondřeje Brouska ml., který této knize svojí přepálenou interpretací na hranici parodie nepomohl.
Bohužel to není ani čtivé jako Doylův Holmes, ani důmyslné jako Poirot od Agathy Christie a už vůbec vtipné, jako třeba díla Oscara Wilda. Zde dostáváme pouze nekonečně rozkecanou banální historku plnou bizarních postaviček, která je vzhledem k celkové rozvláčnosti díla nakonec překvapivě vyřešena prakticky na jedné stránce. Hlavní hrdina na mne působil jako hodně nepovedená britská varianta Supermana, ovšem bez jakéhokoliv kouzla či sympatií.
Vzhledem k relativně vysokému hodnocení od ostatních uživatelů ovšem vnímám, že chyba je zřejmě spíše na mém přijímači.
Velice vtipné, hlavně ty reklamní slogany. Já bych trošku krátila, ale jinak jsem spokojená. Napínavé, vtipné a lord Peter je sympaťák.
Náramné počtení! Inteligentní zápletka, humor a konverzace, prostředí reklamní agentury se všemi těžkostmi vytvořit úderný reklamní slogan a přežít v kolektivu. A právě krafání ve spisovně a po místnostech oceňuji jako bývalá členka velkého kolektivu snad nejvýš. Já se tak bavila, že jsem zapomněla i na epidemii. Jdu na další knihu s Lordem Petrem!
Ač nejsem detektivkomil, tak tako detektivka mi přišla velmi neobvyklá, zajímavá z prostředí, které neznám.
Detektivka je z prostředí reklamní agentury, do které se dostane nový zaměstnanec se šlechtickou krví :-) .
Bylo to velmi příjemné počtení.
Autorčin styl se mi líbil moc. Je to psáno s lehkým nádechem humoru a promyšleně. Bavilo mě to a ocenila jsem hloubku jednotlivých literárních obrazů.
Zápletka detektivky se mi moc líbila. Škoda, že děj nevyprávěl hl. hrdina v první osobě. Na začátku jsem měla velký problém se v tom zorientovat. Některé úseky se podle mě mohly vynechat nebo alespoň zkrátit.
Prostředí reklamní agentury mě zaujalo, bylo krásně popsané.
I když uplynulo od vydání této knihy skoro 100 let kniha se mi moc líbila. Určitě si v budoucnu od autorky zase něco přečtu.
Naprosto skvělá anglická detektivka, autorčin styl se mi velmi zalíbil, spousta postav, dějových linek i humoru.
Štítky knihy
vraždy detektivní a krimi romány reklama a propagace detektivky z lékařského prostředí Zlatý věk anglické detektivky (1920–1939)
Autorovy další knížky
1979 | Dobrodružný život milovníka starých tisků |
1960 | Vražda potřebuje reklamu |
1970 | Nepřirozená smrt |
1991 | Třikrát lord Petr |
1967 | Záhada španělské truhly |
Výborně napsáno (i načteno Otakarem Brouskem ml.), ale reálile i prostředí líčené v detektivce (mimochodem s mistrným vykreslením charakterů jednotlivých postav) jsou dnes již "mimo mísu". Skoro bych to charakterizoval jako historický detektivní román...