Fantom operety
Eduard Fiker
Ludva Láce série
< 3. díl
Humoristický román parodizující klasickou Lerouxovu detektivku Fantóm opery.
Přidat komentář
Celkem lehká a zábavná četba. Rozhodně doporučuji. I když nějaké připomínky bych k ní měl. Poněkud schizofrenní je vztah k operetě (komické opeře/zpěvohře), kdy na jednu stranu ji autor zesměšňuje za nepravděpodobné a přepjaté jednání, ale sám se dopouští stejného. Proč by se lidé nemohli těšit nereálným světem operety, ale mohou se těšit stejně nereálným světem této knihy? Logiku v tom nevidím, ale při čtení knihy mi to nějak zásadně nevadilo, spíš mě mrzelo, že kniha je příliš krátká a zápletku nenechává pořádně gradovat. Fantóm Ludva si vlastně zas tak moc nezafantómuje a je v nejlepším utnut. Zbytek knihy, kde jsou jen zmatky z neschopnosti nekompetentních lidí je poměrně nudný a zdlouhavý, Naštěstí rozsahem není zas tak dlouhý. Potenciál knihy se mi zdá trochu nevyužitý a zbytečně předčasně utnutý (v tomto bych to trochu přirovnal ke knize "Kluci, hurá za ním"). Také způsob komunikace mezi Ludvou a Lolinkou je až poněkud příliš přehnaný a nepříjemný. Člověk marně přemýšlí, co by ty dva drželo spolu.
Poznámka k 1. vydání z roku 1945: Na začátku a konci knihy je značně politicky aktivistické doprovodné slovo nakladatele J. Dolejšího. Vyzdvihuje tam záslužnost tepání nešvarů úpadkového žánru operety.
Nejšťavnatější závěrečnou část zacituji: "Tentokrát pak je zásluha satyry násobena snahou vysvětlit lidu, který se konečně dostal ke svým právům a který shlédl na jevišti hloupou věc, PROČ byla ta věc hloupá, a proč je třeba generální čistky v záležitosti tak důležité, jakou je lidová zábava."
Velmi rád bych se někdy dozvěděl, jestli oním J. Dolejším, byl pan Josef Dolejší, nakladatel textů operet, muzikálů a dobových romantických komedií. A také jak dopadl v následujících letech. A jaké byli jeho motivy k tomuto volání po čistce, a jak byl spokojen s novými poměry, které přišly. Nebo zda si jen snažil vylepšit pozici v nadcházející době, kdy pod záminkou trestání kolaborantů probíhaly čistky v kultuře, a kde se odstraňovali politicky nepohodlní lidé, likvidovali úspěšné kariéry i vyřizovali osobní účty.
Podotýkám, že pan Fiker v románu nijak radikální není, a ač operetu kritizuje neustále, alespoň forma a obsah kritiky jsou vcelku přijatelné, a románem uváděné poměry a nešvary lze snadno vztáhnout i na dnešní muzikálovou tvorbu v Praze. Jen pan nakladatel si zjevně osvojil slovník nových politických poměrů.
Opravdu jedna z nejlepších Fikerovek, ale úplně jiná než většina ostatních. Je zde podáno zákulisí vzniku operetního představení, samozřejmě plné zmatků, intrik a přehmatů a do toho zasahuje fantom Ludva Láce se svou mazničkou!
Mě se knížka dostala do ruky ve formě sešitu edice Česká četba z nakladatelství Růže České Budějovice. Bylo to číslo 27 a vyšlo v roce 1970. Měl jsem možnost shlédnout i seriál, který vznikl na motivy této hravé knížky. Musím přiznat , že obě dvě formy jsou výborné.
Řvala jsem smíchy :-D :-D možná nejlepší český humoristický román!! S chutí bych se přidala k SalomeH a šly bychom tu šíleně absurdní slátaninu shlédnout spolu!!
Jediné, co mě mrzí, je, že jsem tu fantomem upravenou operetu nikdy neviděla kompletně nastudovanou :) Výborně jsem se při čtení bavila.
Jako dítě jsem knihu miloval,četl jsem jí mnohokrát a také hodně půjčoval.Někdy v dobách střední školy,jsem o ní přišel.Ludvík Láce mě hodně bavil.Měl jsem mnohem starší vydání.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1960 | Série C-L |
1969 | Paklíč |
1973 | Kilometr devatenáct |
2009 | Zlatá čtyřka |
1968 | Paní z Šedivého domu |
V podstatě je ten humor občas prvoplánový, ale na druhé straně má knížka šťávu a ohromný drajv, je vidět, že Fiker nebyl jen tak nějaký druhořadý pisálek. Narazil jsem tam na spoustu jazykových lahůdek, slovní humor je neopakovatelný, román má nepochybně své kouzlo. Nejdřív jsem měl k téhle groteskní crazy-řachtandě určité snobské výhrady, ale nakonec jsem se rozhodl přistoupit na hru (což je při četbě podobných „projektů“ holou nutností) a udělil jsem knížce plný počet bodů, protože myslím, že si to zaslouží.