Makabrózní povídky

Makabrózní povídky
https://www.databazeknih.cz/img/books/42_/426605/mid_makabrozni-povidky-Rgd-426605.jpg 4 6 6

Než vstoupil do literatury Edgar Allan Poe, aby založil dva nejvlivnější žánry moderní povídky, detektivku a thriller, patřila mezi nejpopulárnější typ krátkého prozaického útvaru povídka hrůzy neboli makabróza. Byl to sice také až Poe, kdo povýšil makabrózní povídku, jak píše Josef Škvorecký v doslovu k Vraždám v ulici Morgue, „z úrovně laciného lechtání nervů do sféry vysokého, elegantního a esteticky vzrušivého umění“, jisté ale je, že tento žánr tu existoval již před Poem a vznikem moderní literatury. Přitažlivost makabrózností totiž souvisí s vrozenou touhou lidí se smrtí zabývat, bavit se o ní a poslouchat příběhy, které se tématu smrti dotýkají. Makabrózní povídky Felixe Boreckého z této přirozené zvědavosti zabývat se smrtí vycházejí a vkládají ji do kulis současné doby. Smrt je zde tematizovaná nikoliv jen jako cosi znepokojivého a strašného, jako cosi, co chce „lechtat nervy“, ale poukazuje rovněž na tendenci ji cíleně vytěsňovat, tendenci, jež je v naší současnosti silnější než kdy dřív. To pak často vede k tomu, že – podle mechanismu „vyhodíme dveřmi, vrátí se oknem“ – vyhřezne s o to větší naléhavostí v o to nečekanějších souvislostech. Neboť smrt je, ať chceme, nebo ne, konstantou lidského bytí Jan Kotlář... celý text

Přidat komentář

DaveS979
10.07.2020

Místy mrazivá a zároveň velmi zábavná četba. Tahle kniha podle mě zaujme jak čtenáře horrorů a thrillerů, kteří mají v oblibě morbidní témata, tak milovníky dobře napsané beletrie, kteří zase ocení autorovu invenční hru s prvky a stereotypy daného žánru, lavírování na hranici tragičnosti života a literárního humoru. Autor přitom dokáže dost autenticky vystihnout reálné dialogy a situace, absurditu všedního dne a mezilidských vztahů, něco, s čím se každodenně potýkáme. V některých postavách jsem se úplně viděl, některé jako kdyby přímo pronášely věty, které běžně používám. Nejvíc mě zaujala povídka Bydliště u hřbitova, u níž jsou žánrové stereotypy opravdu výrazné (záměrně), která má ale neskutečnou hudebnost a rytmus, jazyk a strukturace jednotlivých vět unáší člověka k nevyhnutelnému závěru. V povídkách jsem cítil mezi řádky jak teoretický background, tak čistou radost ze psaní a ze hry s literární formou, s jazykem, která mi na mnoha místech připomínala hudební kompozici. Knihu skvěle doplňují ilustrace Filomeny Borecké, které by si ale určitě zasloužily mnohem větší formát publikace než tento nízkonákladový paperback.

Autorovy další knížky

Felix Borecký
česká, 1981
2019  73%Makabrózní povídky
2011  0%Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů
2020  100%Imaginace, a priori, hloubka. Estetika Mikela Dufrenna