Makabrózní povídky
Felix Borecký
Než vstoupil do literatury Edgar Allan Poe, aby založil dva nejvlivnější žánry moderní povídky, detektivku a thriller, patřila mezi nejpopulárnější typ krátkého prozaického útvaru povídka hrůzy neboli makabróza. Byl to sice také až Poe, kdo povýšil makabrózní povídku, jak píše Josef Škvorecký v doslovu k Vraždám v ulici Morgue, „z úrovně laciného lechtání nervů do sféry vysokého, elegantního a esteticky vzrušivého umění“, jisté ale je, že tento žánr tu existoval již před Poem a vznikem moderní literatury. Přitažlivost makabrózností totiž souvisí s vrozenou touhou lidí se smrtí zabývat, bavit se o ní a poslouchat příběhy, které se tématu smrti dotýkají. Makabrózní povídky Felixe Boreckého z této přirozené zvědavosti zabývat se smrtí vycházejí a vkládají ji do kulis současné doby. Smrt je zde tematizovaná nikoliv jen jako cosi znepokojivého a strašného, jako cosi, co chce „lechtat nervy“, ale poukazuje rovněž na tendenci ji cíleně vytěsňovat, tendenci, jež je v naší současnosti silnější než kdy dřív. To pak často vede k tomu, že – podle mechanismu „vyhodíme dveřmi, vrátí se oknem“ – vyhřezne s o to větší naléhavostí v o to nečekanějších souvislostech. Neboť smrt je, ať chceme, nebo ne, konstantou lidského bytí Jan Kotlář... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2019 | Makabrózní povídky |
2011 | Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů |
2020 | Imaginace, a priori, hloubka. Estetika Mikela Dufrenna |
Místy mrazivá a zároveň velmi zábavná četba. Tahle kniha podle mě zaujme jak čtenáře horrorů a thrillerů, kteří mají v oblibě morbidní témata, tak milovníky dobře napsané beletrie, kteří zase ocení autorovu invenční hru s prvky a stereotypy daného žánru, lavírování na hranici tragičnosti života a literárního humoru. Autor přitom dokáže dost autenticky vystihnout reálné dialogy a situace, absurditu všedního dne a mezilidských vztahů, něco, s čím se každodenně potýkáme. V některých postavách jsem se úplně viděl, některé jako kdyby přímo pronášely věty, které běžně používám. Nejvíc mě zaujala povídka Bydliště u hřbitova, u níž jsou žánrové stereotypy opravdu výrazné (záměrně), která má ale neskutečnou hudebnost a rytmus, jazyk a strukturace jednotlivých vět unáší člověka k nevyhnutelnému závěru. V povídkách jsem cítil mezi řádky jak teoretický background, tak čistou radost ze psaní a ze hry s literární formou, s jazykem, která mi na mnoha místech připomínala hudební kompozici. Knihu skvěle doplňují ilustrace Filomeny Borecké, které by si ale určitě zasloužily mnohem větší formát publikace než tento nízkonákladový paperback.