Malé dějiny katolického modernismu
Claus Arnold
Fenomén modernismu, jehož ohnisko lze vymezit přibližně léty 1904–1914, patří mezi traumatické momenty moderních dějin katolické církve. V současné katolické historiografii je chápán jako nejzávažnější z řady konfrontací mezi církví a moderním světem. Církevní představitelé po bolestné zkušenosti francouzské revoluce zaujali nedůvěřivý a nepřátelský postoj k hodnotám moderní doby, a to včetně bytostně evangelijních hodnot, jako je myšlenka lidských práv či náboženské svobody. Až papež Lev XIII. v 90. letech 19. století pochopil nutnost změny. Především v politické a sociální oblasti přispěly jeho snahy k rozhovoru církve s moderním světem. Snažil se vytvořit prostor, především pro kněze a řeholníky, aby si osvojili nástroje soudobých vědeckých metod a postavili je do služeb hlásání evangelia. Jejich činnost byla však s nástupem nového papeže Pia X. provázena nedůvěrou vlivných mužů kurie. Výsledkem bylo faktické umrtvení svobodného myšlení v církvi na dalších 40 až 50 let. Přesto na různých místech, především v klášterních učilištích dominikánských a jezuitských, vyrůstaly nadějné teologické osobnosti jako M. D. Chenu, Yves Congar, Henri de Lubac aj., kteří svým dílem nevědomky připravovali pozdější významnou událost Druhého vatikánského koncilu, svolaného Janem XXIII.... celý text
Přidat komentář
Jsem nadšená! A nesmírně vděčná abbé Petráčkovi, který nám knížku předepsal ke zkoušce. Nedokázala jsem si ani představit, že by mě tolik bavila. Jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četla.
Je to geniální arcidílko umělecké historiografie. Předkládá ukázky z memoárů, klade důraz na lidský profil historických osobností, o nichž píše, hledá jejich motivace (což podle mě souvisí s tím, že je autor katolík) a podchycuje atmosféru doby.
Prof. Arnold je profesionálně spravedlivý k oběma stranám - modernistům i antimodernistům. Má odvážný, překvapivý humor, který si mě naprosto získal ("svatý projekt Duilhého de Saint Projet..."). Líčí zajímavosti a zábavné historky (přezdívky kuriálních pracovníků), takže čtenář vidí představitele církve živě a lidsky. Ukazuje, jak církev funguje, na procesech u kurie. A vyvrací stereotyp německého profesora theologie tím, že ačkoli odstavce přehledně člení v teutonském stylu, stavba vět je příjemně čitelná a srozumitelná.
Slast.
„Duše se proměňují ve stroje, umění v techniku, kultura v civilisace, kvalita v kvantitu; absolutním vládcem je hmota.“ – Veit, 1933
Štítky knihy
náboženství 20. století katolická církev Vatikán kněží reformy 2. vatikánský koncil modernismus římskokatolická církev
Kniha může být příkladem snahy o nepředpojatý přístup a snahu postihnout téma v celé jeho plnosti a jednání jednotlivých osobností s přihlížením k jejich situaci. Poměrně malý rozsah srozumitelně a zajímavě psaného textu není na újmu množství předložených informací, z nichž bych vyzdvihl zejména zprostředkování skutečného pozadí vzniku klíčových dokumentů magisteria (Syllabus z roku 1864, Lamentabili sane a Pascendi dominici gregis z roku 1907), což z ní dělá přínosnou četbu i pro čtenáře seznámenými s tématem obecně.