Maleficium
Ivan P. Olenič
Až rafinovaně postavený horor, začínající zcela nevinně přesnou charakteristikou aktérů, jejichž osudy se zkříží v krvavém dramatu. Minulost splývá se současností a to vše činí z knihy mimořádně napínavý zážitek pro všechny milovníky tohoto žánru.
Přidat komentář
Pokud budu srovnávat s renomovanými autory hororových příběhů, nevyjde román pana Oleniče s čistým štítem.
Ale pokud odhlédnu od ambicí prosadit se celosvětově, četl jsem poutavou knihu se spiritistickými prvky, kapkou hororu a přiměřené brutality.
Více než o horor se jedná o zajímavě koncipovaný román, který se vtahuje do vašeho nitra a neustále vybízí k četbě... Poměrně hodně postav vytváří ve finále zajímavý propletenec a nabídne vyústění, které není velkolepé, ale úměrné kvalitě napsaného slova.
Autor používá některá neadekvátní slovní spojení, která v žánru hororu působí rušivě a nevěrohodně. Děj má spád, ale najdete místa, kdy se přešlapuje na místě a celek se zbytečně nafukuje.
Přesto jde o velice kvalitně vyprávěný příběh, tzv. česky poskládaný, milý a zároveň smutný.
Nebude vám u něho běhat po zádech mráz, ani se nebudete bát, ale možná se po zaklapnutí knihy nadechnete, vydechnete a pocítíte nejistotu nad světem, ve kterém tak apaticky žijete.
Poměrně plochý román, ale svoji unylost nahrazuje dobrým nápadem a zpracováním.
Čas s ním rozhodně nepovažuji za ztracený...
Četla jsem bez valného očekávání, takže nepřišlo ani ohromné zklamání... Příliš mnoho postav (jmen a vazeb) a zbytečně rozehraných partií, v nichž nebylo možné se po 200 stranách vyznat. Kolem strany 250 už bylo jasno, co za tím vším je, a na 2 stranách těsně před koncem se odehrálo to slibované, ale v danou chvíli už neočkávané krvavé drama, které tak bylo až přes čáru.
Protože nemám ráda duchařinu a tohle bylo střiženo jakousi ženskou podobou ďábla a čarodejnictvím, tak mě to nemohlo příliš oslovit. Horší ale byla nevěrohodně častá přítomnost vzývání Boha, modliteb, katolických kostelů, katolických farářů a far, což na ateistickou českou společnost roku 2002 nepasuje ani v nejmenším (zejména v Praze, kde se děj hlavně odehrával).
Pozor: Komentář níže je dlouhá recenze na knihu, která ale naneštěstí prozrazuje mnohé z děje.
Jakási tajemná síla přivede spiritistické médium Madam Spirito do transu, v němž vyloupí místní muzeum, ukradne z něj náramek a odveze do Prahy jedné ženě. Tou je nezaměstnaná věřící Andrea Fabišová, která poté, co si náramek nasadí zjistí, že jej nelze sundat a začnou jí stíhat nepříjemné noční můry. A zatímco Madam Spirito marně hledá zhruba dvacet hodin svého života, z nichž si naprosto nic nepamatuje a Andrea se kromě nočních můr a nezaměstnanosti potýká i s rodinným neštěstím v podobě nehody, která ji připraví o dceru, ovdovělý podnikatel Klár se trápí kvůli náhlým recidivním stavům netečnosti, nezájmu a až náměsíčné bezdušnosti své dcery Zuzany. Osudy všech těchto postav spojí prastará kletba jež se již po staletí mstí za starý zločin....
Běžte do kuchyně, vezměte ten největší nůž, odsekněte si z jedné ruky tak dva tři prsty a zkuste na ní spočítat, kolik znáte českých horrorových románů (a pro větší specializaci ještě odehrávajících se v českém prostředí). Napočítali jste něco? Tak za Maleficium můžete jeden useknutý prst přišít zpátky....
Setkání s románem Ivana P. Oleniče, po celých šesti letech od jeho vydání, pro mě bylo milým překvapením. Horrorový román českého autora odehrávající se v Česku? Na to opravdu nenarazíte často. To spíš na chytrého policajta. Počáteční nadšení a radost trochu kalil fakt očekávání. Přece jenom, namlsán zahraniční horrorovou literaturou, zformován, omezen a samozřejmě i (nechtěně a nezáměrně) zmasírován jejími postupy a pamětliv na ne zrovna uspokojivá setkání s českými horrorovými literárními pokusy, jsem se společně strávených okamžiků docela obával.
Ne že by Maleficium nakonec bylo českým horrorovým bestsellerem, ale nakonec z toho Olenič nevyšel vůbec špatně. Navzdory faktu, že negativ v této recenzi zřejmě zmíním více, než pozitiv.
Pozitivní je již samotné prostředí, v němž se příběh odehrává. Nemá to nic společného s jakýmsi nepřirozeným lechtáním vlasteneckého ega, neboť jsem všechno možné, jen ne vlastenec a patriotismus mi vůbec nic neříká (tedy ano, považuji ten výraz za sprosté slovo). Domácí reálie, které si čtenář a čtenářka dokáží lehce představit a zasadit tak příběh v nich se odehrávající do širšího, příjemnějšího a jaksi realističtějšího kontextu, necizokrajně znějící jména hrdinů (Evženek rozhodně vede, neboť i pro domácí kurt ne zrovna typické jméno a ještě ve zdrobnělé podobě – a já zdrobňování jmen vyloženě nesnáším a jsem na to dost háklivý – to opravdu zasáhne), krátké kritické glosy českého sociálně-politického prostředí, dodává románu na realističnosti.
Na románu se mi strašně líbila a byla mi velice příjemná jeho magičnost, až fantastičnost. O to více pak vystupovaly a zasahovaly vyloženě horrorové pasáže. Mysteriózní thriller (v závěru s notnou dávkou horroru), snad pro tento román bylo toto žánrové označení vymyšleno. Sedí přesně. Žádný krvák, brutální násilí, mučení, požírání živých i mrtvých, žádná kung-fu eliminace oživlých bestií či zamilovaných upírů. Ne ne. Jen stará kletba, trocha magie (dobré i špatné), kouzla, prokletí, lidskému životu nepříznivý osud, beznadějná snaha postavit se mu a změnit jej, tragédie, smutek, neštěstí, smrt – prostě staré dobré horrorové propriety. V tomto směru si mě Olenič takřka okamžitě získal. Jeho román, navzdory jeho současnosti, totiž operuje se silným gotickým potenciálem.
Nevím, kolik toho Olenič před tímto románem napsal, ale projevil v něm dobrý styl. Nejde o žádné květnaté lingvistické cvičení, naopak, příběh je vyprávěn prostým, příjemným a lehkým stylem v němž tu a tam problesknou zajímavé hry se slovy, skládání vět a jakousi vizuální hrou s výslednou podobou psaného textu, který se tu a tam přimyká charakterizaci jednotlivých postav (což se projevuje obzvláště u rozhovorů dvojčat Haničky a Danušky).
Stejně potěšující je i samotný závěr knihy, který se nijak nepokouší stavět na odpor své nevyhnutelnosti, vyplývající z celého odvyprávěného příběhu. Naopak, krásně s ním splyne, což by možná pro mnohé mohlo skýtat jisté zklamání, ale jakýkoliv jiný závěr by jen přičítal záporné body.
Prvním závažným negativem, kterého si lze všimnout a jež komplikuje četbu občasným uváděním ve zmatek, je až moc velký počet postav, které v příběhu vystupují. Kromě pár hlavních postav se zde pohybuje až moc postav vedlejších, které na to, že pro samotnou zápletku nejsou až moc důležití, dostávají až moc prostoru. Nejvýrazněji se to projevuje u již zmíněného Evženka. Tomu je věnováno tolik prostoru, jako kdyby to byla druhá nebo třetí hlavní postava, kteroužto ale v žádném případě není a mnoho kapitol, věnujících se jeho postavě je v konečném důsledku naprosto zbytečných a pro daný příběh nedůležitých. Týká se to pak i například Klárova služebnictva a jejich rodinných příslušníků. Čímž se dostáváme k dalšímu negativu. Některé kapitoly jsou naprosto nedůležité, příběh nikam neposouvají a působí převážně nadbytečně. I v některých scénách, které jsou důležité a mají svůj význam občas zabíhá do nedůležitých detailů, nebo se na okamžik rozběhne slepou uličkou a vy spolu s ním uděláte několik zcela zbytečných kroků. Mnohdy to vypadá, že se Olenič jimi jen snaží natáhnout svůj příběh do románové podoby, přitom by se vůbec nic nestalo, kdyby byl román zredukován až o takových padesát stránek.
Trochu negativně po čase začne působit i Oleničovo zabíhání, analyzování a komentování již zmíněných socio-politických reálií. Patálie nezaměstnaných Fabišů se ještě dají brát jako sonda mezi nezaměstnané ukazující že opravdu ne každý, kdo navštěvuje Úřad práce tak činí proto, že je to flákač, který nechce pracovat a že je pro staršího člověka dost problematické vyrovnávat se se ztrátou zaměstnání a pocitem jakési nadbytečnosti a zbytečnosti, kdy získává dojem, že naprosto nikoho nezajímá a nikomu nemá nic nabídnout. Avšak typicky české nadávání na politiky (obzvláště od lidí, kteří těmto lidem pravidelně každé čtyři roky umožní stanout na pozici kritizovaných a proklínaných) v kontextu celého románu nevyznívá moc příjemně, i když si to ty svině samozřejmě zaslouží. Podobně vyznívají i pro příběh zcela nepodstatné rozhovory o politice a křesťanství (křesťanský politik ODS mě fakt dostával do stavu šílenství). Tyto scény Olenič nedokázal oprostit od toho nejzávažnějšího dojmu – totiž, že to ze všeho nejvíce jsou jeho vlastní názory, které, kdoví proč, chtěl nechat v románu zaznít. Měl si pro to však asi vybrat jiný žánr. V magickém horroru jsou opravdu mimo mísu a neobstojí ani jako snaha ukotvit příběh v přístupnější a skutečnější realitě.
Poslední negativum se projeví až v závěru knihy. Pozvolnější rozjezd příběhu se zpočátku jeví být pozitivní stránkou románu. Vytváří dostatečnou atmosféru, trošku ukolébává, aby pak najednou nafackoval (smrt malé Emy Fabišové, sekání ruky, možné znásilnění). Jenže postupem času čtenář získá dojem, že se příběh kupředu zase moc nehrne a jako by ustrnul ve svém rozjezdu. Jako by si autor užíval to, co se mu evidentně vedlo, tedy rozjezd příběhu, a nechtěl si to pokazit tím, co je nevyhnutelné – zvratem. Jenže neustálé stoupání do kopce brzy unaví, obzvláště když je výstup pomalý a často se zastaví na kus řeči s kolemjdoucími (ony vedlejší postavy). Člověk by už rád dosáhl vrcholu, dohlédl do dáli, seznal, co se skrývá za kopcem a začal k tomu objevenému sestupovat, aby se pokochal z co nejmenší vzdálenosti. Aby si to mohl ohmatat, prozkoumat z očí do očí a uspokojeně pokývat hlavou. Závěrečné vyústění Maleficia přijde jakoby náhle a nese s sebou výrazné stopy zbrklosti. Konec má vše, co má mít. Nic nechybí, možná je pár věcí navíc. Ale dojde k tomu hrozně rychle. Přechod vrcholku kopce se podobá říznutí ostré zatáčky v plné rychlosti a následnou úlevu, že si za ní řidič nenabil hubu.
Přesto je Maleficium velice potěšující záležitostí. V českém literárním horroru určitě okupuje ty nejčelnější nadprůměrné příčky. Dobře napsané, dobře promyšlené (i když námět nepatří k originálním záležitostem) s citem pro délku, vytváření atmosféry a odměřování horrorových pasáží. Rozhodně stojí za přečtení, určitě nezklame a neznechutí. A zaslouží si, byť kritickou, pochvalu.
Autorovy další knížky
2004 | Maleficium |
2003 | Rendez-vous před márnicí |
2005 | Rendez-vous po smrti |
2009 | Únos |
Neřadila bych tuto knihu mezi horory. Každopádně se jí nedá upřít čtivost. Docela milé čtení i se špetkou humoru. Nenudila jsem se.