Maloměstské historie
Alois Jirásek
"U Rytířů" Paní Anna Zárubová z Častolovic, vladyckého rodu, se provdala za prostého muže, který brzy zemřel. Její syn si v Itálii vzal za ženu Vlašku. Oba, syn i jeho žena, brzy zemřeli, a sirotkové, Irena a Toník, zůstali babičce na starost. Bydleli v nádherném domě na náměstí v Litomyšli. Vedlo se jim bídně, babičku sužovaly dluhy, až hrozil prodej domu. Šlechetný piarista, páter Dupal se jich však ujal, a tak díky jeho pomoci a přispěním bohatého dědečka, kterého Toník mezitím vyhledal v Itálii, bylo nejhorší odvráceno a babička Zárubová mohla pokojně zemřít pod vlastní střechou. Na Staré poště Povídka líčí, jak to chodilo na starých poštách, jak se v domě žilo a hospodařilo a jak se kolem pošty soustřeďoval veškerý ruch života ve městě. Hospodářem na poště byl pantáta Pavlovský, již dědeček. Jeho vnuk a dědic, Vincínek, má po něm převzít poštu. Ale dali ho studovat a on už domů nechce. V tom jej podporuje soused Voborník, puškař a všeuměl. Rok 1848 je však za rohem – vypuknou bouře, nastane hon do Prahy a zase útěky z Prahy, úřední stíhání, noční hluk na poště a romantická tragédie – raněný Vincínek zachraňuje přítele a zemře. Stará pošta shoří a celý její starý svět tak zanikne… Filozofská historie U vážené slečny Elis, nazývané matkou studentů, přebývali v době Filozofské historie čtyři filozofové – vlastenecký Vavřena, veselý Frybort z Hané, vykrmený dříč Zelenka a podivín Špína, hodný člověk, ale nešťastný. Slečna Elis byla důvěrnicí svých studentů. Věděla o všech jejich strastech a bolestech v koleji, věděla však také, že Frybort má rád pekařovic hezkou Márinku, do které se nešťastně zamiloval i Špína, a Vavřena že si zamiloval něžnou Lenku, aktuárovu schovanku. Obě dívky slečnu Elis občas navštěvovaly. Slečna Elis si zvláště zamilovala citlivou a vlasteneckou Lenku, sirotka po venkovském faráři, kterého kdysi milovala. Lenka žila jako Popelka u svého příbuzného, aktuára Roubínka, konzervativního úředníka, kde ji poznal na soukromých hodinách filozof Vavřena. Na jaře 1847 nastal mezi filozofy v Litomyšli zvláštní ruch. Běželo o tajné spiknutí – proti profesorskému zákazu slavili hlučně 1.máj, tedy majáles. Přestože se schylovalo k trestání neposlušných studentů, nakonec vše dobře dopadlo - na straně studentů stál nejen samotný rektor a starý vážený pan páter, ale i mnoho měšťanů, a hlavně zámecký pán, jehož nadchla studentská odvaha a horká krev. Školní rok skončil pro většinu mladých studentů úspěšnými zkouškami - pouze sirotek Špína u zkoušek propadl. Bez rodičů, bez zázemí a bez peněz, trpící nešťastnou láskou, se rozhodl pro odchod do kláštera. Rok 1848 zastihl studenty již připravené a naladěné k revoluci. Kromě studenta Zelenky, kterého nezajímalo nic jiného, než jak si vynahradí všechna léta studentského odříkání, Frybort a Vavřena spolu s ostatními studenty utvořili studentské legie. Také litomyšlští občané vstoupili do ozbrojené gardy, rovněž i na zámku, kde se k všeobecnému veselí musel producírovat i aktuár Roubínek. A když vypukly v Praze památné svatodušní bouře, spěchali studenti slečny Elis, Frybort a Vavřena, Praze na pomoc. Bojovali ve studentských legiích na barikádách, na kterých se setkali i se svým někdejším přítelem Špínou, mladým mnichem - ten zde ale nalezl smrt. Ani aktuár Roubínek se nedožil konce revoluce - nezemřel však na barikádách, ale doma, na těžkou nemoc. Po nešťastném zakončení bouří se Vavřena a Frybort zachránili útěkem z Prahy a ukrývali se na venkově. A když se vše utišilo a přestalo pronásledování, přijel si mladý student z Hané do Litomyšle pro svou Márinku a za několik let i lékař Vavřena pro svou Lenku. Zdroj: aloisjirasek.cz... celý text
Přidat komentář
Edice Odkaz národu se pomalu blíží ke konci. V povídkové sbírce Maloměstské historie nalezneme jednu z nejslavnějších Jiráskových prací - Filosofská historie a její zakázaný Majáles. Všemu předchází dvě kratší prace - historie jednoho rodu v domě U rytířů a pohled do chodu staré pošty.
Prostá krása starých charakterních příběhů, v jejichž obyčejnosti se skrývá tolik obsažnosti. Toť mnohý Jirásek. Jsem plně srozuměn s tím, že ve školském věku dílo jeho jest nepřístupno, nepochopeno, krásy jeho neodhaleny, ba dokonce odpuzováno. Byloť tak i u mně. K Jiráskovi je totiž třeba dozrát. Obdivuji každého, kdo v jeho díle našel zalíbení již v jarém věku, mě to dost trvalo, musel jsem mu dozrát. Maloměstské historie jsou přesně tím, co o nich vypovídá jejich společný název. Maloměstskými historkami. Se vším všudy. Prosté osudy prostých lidí se spostou dobových reálií, situací a problémů. Naivní? Možná, stejně tak však vypovídající, oznamující a odhalující. Zbytečně lahodně a ňuňácky podané? Pravděpodobně, leč v záplavě dnešních zkratkovitých, strohých a na krásu jazyka skoupých příběhů balzám pro oči i mysl. Tři příběhy, vzestupné tendence, jeden lepší než druhý. U RYTÍŘŮ prosté a přímé, jak jen obyčejný příběh může být. Krásně větnatý, slovně bohatý. Jeho jedinou vadou je, že je strašně předvídatelný, prostě již od prvních stran víte, jak to skončí, že to takhle musí skončit a ono to přesně takhle skončí. (***) NA STARÉ POŠTĚ. Jirásek, jak je nám předkládán. Květnatý, mnohem členitější a obsažnější příběh než ten předešlý, s více postavami, jednotlivými příběhy, mnohými osudy i Jiráskovým nezbytným dobovým vlastenectvím, které dnes již, asi naneštěstí (ale na druhou stranu naštěstí, to je v tom to zapeklité) ztratilo na síle, obsahu i pochopení. Tohle je asi třeba zažít. Ten závěr je tak kýčovitý, až opravdu zasáhne. (3,5*). FILOSOFSKÁ HISTORIE. Naprostá pecka, lehce revolučně laděná, s trochou věšteckého hippie odéru, která dost mate názvem. Lehká četba, o jednom majálesu, zákazech, revoltě, mladické vzpouře, kterou by od Jiráska snad nikdo nečekal. Je to taková jednohubka, jak se do ní člověk jednou zakousne, nejradši by to rozkousal a spolkl najednou, což malý rozsah umožňuje. Pokud by se chtěl někdo neznalý seznámit s Jiráskovým dílem a stylem, asi bych mu doporučil právě tohle. (*****)
Část díla
Autorovy další knížky
1970 | Staré pověsti české |
1951 | Psohlavci |
1965 | F. L. Věk I. |
2000 | Temno |
1955 | Z Čech až na konec světa |
Když já mám pro Jiráska slabost. Ačkoliv toto vydání je završení velké nejedlovsko-gottwaldovské edice, je to vlastně půvabně sestaveno. Jsou to přímočaré příběhy, které mají nádech biedermaieru, maloměstský rozměr, v prvních dvou případech se točící kolem historie jednoho domu (U rytířů, Na staré poště), v posledním případě kolem atmosféry roku 1848 na malém městě z pohledu studentů filosofie. Oceňuju, jak Jirásek umí pracovat s psychologií i zápletkou. Ačkoliv Filosofská historie bývá hodně čtena a byla i zfilmována Otakarem Vávrou, mně se asi nejvíc líbil právě ten první příběh U rytířů. Velmi komorní, velmi romanticky líčící atmosféru před rokem 1848, v podstatě soukromý příběh, který najednou přeroste v celoměstský a dokonce i přesáhne hranice monarchie. Jirásek má smysl pro detail, pro vykreslení situace a prostředí a v těchto menších rozměrech mu nezbývá moc prostoru na ty pověstné dlouhé popisy. Takže jsou to malé jednohubky, které spojuje malé město a kompozice, směřující k revolučnímu roku a jeho potlačení. Takže opět jste mě velmi potěšil! Díky!