Metody dramatické výchovy v MŠ
Eva Svobodová , Hana Švejdová
Dramatická výchova pracuje s příběhy, které dětem zprostředkovávají zkušenost, jež by jim jinak zůstala nedostupná. Děti při ní prozkoumávají a poznávají mezilidské vztahy, které jim přibližujeme pomocí skutečných i fiktivních příběhů o lidech, zvířatech a věcech. Autorky v knize postupují krok za krokem přes přehled metod, hledání látek a zdůraznění smyslu a významu pohádky v dramatické práci s předškolními dětmi k práci s příběhem. Věnují se mimo jiné způsobu nakládání s negativními postoji a tématy, která mohou děti do práce přinášet, a jejich využití k pozitivnímu výchovnému působení, dostávají se k problematice vztahu mezi cílevědomostí a připraveností učitelky a jejích schopností pedagogické improvizace, k tématu požadavků společnosti na výchovu, jež jsou obsaženy v RVP PV (morálka, hodnoty, angažovanost učitelky) až k integrovanému celku zabývajícímu se vztahem k přírodě a všemu živému. Knihou prolíná téma vztahů, klimatu a atmosféry, pojetí dítěte a výchovy a v neposlední řadě i důležitost sebereflexe učitelky. Kniha je psána pro učitelky mateřských škol. Mgr. Eva Svobodová vyučuje na PedF JČU v Českých Budějovicích, obor učitelství pro MŠ. Mgr. Hana Švejdová působí jako učitelka MŠ Studentská Klatovy a zabývá se tvořivou dramatikou a prožitkovým učením. Obě autorky se podílely na úspěšné publikaci Vzdělávání v mateřské škole.... celý text
Přidat komentář
Pro začínající učitelku v mš se v knize najde spousta cenných rad a postřehů z praxe. Nicméně aplikovat některé zmíněné dramatické metody na děti v předškolním věku mi přijde v celku nereálné. Hledání různých řešení, psychologické rozebírání postav, následné filozofické diskuze u dětí v mš, kde tak zhruba polovina z nich neumí ani pořádně mluvit. Tohle si dokážu představit až u větších dětí na 1. stupni ZŠ v nějakém dramatickém kroužku.