Mijazaki a jeho svět
Susan J. Napier
Hajao Mijazaki vyrůstal v postapokalyptické atmosféře Japonska po atomových útocích na Hirošimu a Nagasaki. Právě zde se rodí jedna z interpretačních linií knihy, která zdařile kombinuje režisérovu biografii s výkladem jeho filmů a přináší spoustu detailů o Mijazakiho životě, inspiracích či tématech, ať už jde o silné hrdinky, environmentální noční můry, nebo vize utopických společností. Mijazakiho kultovní snímky jako Můj soused Totoro, Princezna Mononoke nebo Cesta do fantazie otevřely Západu umění japonské animované tvorby a dodnes ovlivňují celosvětovou popkulturu od komiksů po videohry. Odpověď, proč je právě Mijazaki tak vlivný, nabízí kniha, která podle mnohých patří k zásadním publikacím, jež čtenáře seznamují se světem anime a mangy.... celý text
Literatura naučná Biografie a memoáry Umění
Vydáno: 2023 , PasekaOriginální název:
Miyazakiworld: A Life in Art, 2018
více info...
Přidat komentář
Není to takový průšvih jako Ghibliotéka, je to spíš akademický text a výklad jednotlivých filmů, u kterého mi navíc přijde, že se občas dost míjí s podstatou. Ale dá se z něj vyčíst i ledacos nového, i když s některými interpretacemi autorky čtenář nemusí souhlasit. Doufejme, že vyjde ještě nějaký překlad o studiu Ghibli nebo o režisérovi samotném, tentokrát by ale asi bylo dobře, kdyby vydavatelé zkusili sáhnout po nějakém japonském autorovi...
Je to spíše takový rozbor Mijazakiho tvorby a při čtení je nutno s tím počítat. Občas jsem si připadala jako bych četla podklady k nějaké vysokoškolské přednášce, ovšem jako velký fanoušek Mijazakiho práce jsem si to užila. Čte se to velmi lehce, hezky to ubíhá a dozvíte se mnoho zajímavých faktů.
Vřele nedoporučuji číst pokud jste Mijazakiho filmy neviděli a plánujete to! Autorka vás provede veškerou jeho režijní tvorbou. Respektive filmy, ne životem. A vykecá nejen kompletní zápletky, ale i věci co vědět nechcete a zkazí vám veškeré kouzlo snímků. Knížka není o Mijazakiho životě. Je to pouze kompletní zrecenzování jeho filmů. I když obšírně a bohatě, stejně je proložena, na můj vkus, velkým množstvím osobních dojmů a postřehů.
O panu mistrovi se vyjma skutečnostem, že je sebestředný, rozporuplný a falešný jak pětikoruna, nedozvíte skoro nic.
Mám Mijazakiho filmy moc rád. Vlastně nesnáším Porco Rosso, je to kravina pro děti a to ještě možná. Ale miluji Princeznu Mononoke a Nausiku. Takže jsem přidal hvězdu za oblíbeného rejžu k hodnocení navíc. Od knížky jsem čekal kapku něco jiného, než jen kritickou pitvu filmů s mraky rádoby-akademických obratů a subjektivních konstrukcí.
Ze začátku je to fajn a dozvíte se mnoho informací o Miyazakiho mládí. Jakmile ale začnou kapitoly věnované jeho filmům, tak se zčistajasna už skoro nevěnujeme Miyazakiho životu (ani se třeba nedozvíte, že se mu narodil syn), ani tomu, jak ty filmy vznikaly a jak se divákům líbily. Většina prostoru je věována rozboru těch filmů a hledání skrytých významů (často takových, které tam ani nejsou). Je to psané moc akademicky a nepříliš čtivě, prostě máte pocit, že čtete Kamila Filu. Škoda. Kupte si radši Ghibliotéku.
Není to Mijazakiho životopis, ale kniha o „Mijazakiho světě“, jehož obraz autorka skládá na základě rozboru jednotlivých filmů. Kdo se zajímá o Mijazakiho soukromý život, tolik se toho nedozví (ostatně co podle všeho jeho život vyplňuje nejvíc, je jeho práce), kdo se zajímá o vyznění a myšlenky jeho snímků, o to, co představují postavy nebo čím je inspirováno zvolené prostředí či jak se v umělcově tvorbě odráží jeho hodnoty a vztah k japonské společnosti, dozví se hodně. A je to i dobrá ukázka toho, jak se dá o viděném filmu přemýšlet a co všechno tam lze vidět – ať už s tou kterou interpretací člověk souhlasí, nebo ne.