Milosrdenství? Bez rozumu?
Jiří Fuchs , Marie Tejklová
Máme považovat současnou migrační krizi za příležitost pro Evropu a její stárnoucí obyvatelstvo nebo za hrozbu, která má potenciál rozložit naši společnost a převrátit životy obyvatel Evropy naruby? Zvládají evropské politické špičky migrační krizi celkem obstojně nebo se spíše chovají, jakoby zešílely? Dala se masa migrantů přicházejících do Evropy do pohybu více méně náhodou, v reakci na aktuální politickou situaci v různých částech světa, nebo jde o důsledek širšího a delší dobu trvajícího vývoje, ve kterém evropské politické špičky hrají jednu z hlavních rolí? Máme se v názoru na migrační krizi řídit především soucitem, humanitárními ohledy nebo je potřeba přinejmenším stejnou váhu přiznat i rozumovému hodnocení situace? Těm, kdo si kladou podobné otázky, je určený text filosofa Jiřího Fuchse, ve kterém se autor pokouší analyzovat příčiny a souvislosti migrační krize systematičtěji a s hlubším záběrem, než s jakým se obvykle setkáváme v povrchních úvahách na toto téma v médiích. Čtenářům může předložený text pomoci orientovat se v nepřehledné situaci, kde je při zběžném pohledu obtížné rozhodnout, která z mnoha protichůdných hodnocení migrační krize lépe popisují realitu světa kolem nás.... celý text
Přidat komentář
Docela děsivá malá knížečka, protože naprosto nemilosrdně popisuje současný přístup EU k migrační krizi. Skládá se z předmluvy od spoluautorky, která posléze pokládá 21 otázek, na které Fuchs naprosto jasně a zcela nekompromisně odpovídá. Už v předmluvě je zmíněna absence jakékoliv politické korektnosti* a kniha tak může působit vyloženě hrubě, protože Fuchsovy odpovědi jsou výsledkem zcela chladného racionálního rozumu. Radikálně vyznívají taky proto, že jsme si už navykli na propagandu mainstreamu.
Jsem rozumově založený a tak jsem během čtení nenarazil na cokoliv s čím bych nesouhlasil. Upřímně se přiznávám, že situaci vidím úplně stejně jako Fuchs a jako člověk zajímající se o spiritualitu ve skutečnosti ještě hůř. (Fuchs sám je katolík.) Tam kde Fuchs vidí zfanatizování multikulturních ideologů, já vidím duchovní úpadek Evropy. Obsah tohoto drobného spisku se celý točí kolem migrační krize, bruselských elit, islámské hrozby a občas je okrajově zmíněna i česká politika.
Osobně vidím v migrační krizi počínající islamizaci** Německa, které se díky neomarxistickým*** politikům této invazi nebrání, ale naopak se už od začátku vzdává. Němečtí a samozřejmě i bruselští neomarxisté totiž spatřují v destabilizaci Evropy možnou šanci na co největší upevnění moci a prosazení své vlastní defektní multikulturní a hlavně etnomasochistické**** ideologie.
Za vážný nedostatek považuji skutečnost, že Fuchs ve svých odpovědích pouze kritizuje a jeho argumenty často vychází ze zjednodušujících schémat. Neomarxisté tak v knize nenaleznou adekvátní argumenty, které by šly patřičně do hloubky. Fuchs také nenabízí žádnou alternativu nebo možné řešení a ani nevybízí k žádnému dialogu. Pouze obviňuje evropské elity. Všechny odpovědi jsou jen strohým popisem a kritikou současného stavu. Další nevýhodou tak je, že knížečka nejspíš brzo zastará.
Opět se mi moc nezdá zacílení na čtenáře. Osobně pochybuji, že těm, kterým je tohle dílo určeno si je koupí nebo je budou číst a intelektuálové to stejně nepřijmou. Doporučuju všem bez rozdílu, ať si každý udělá názor sám. (Doufejme, že bez hysterických reakcí.) 90%
(Pokud nevíte co je neomarxismus, tak důrazně doporučuji přečíst třetí poznámku.)
* https://zvedavec.news/komentare/2012/09/5131-politicka-korektnost-fenomen-dnesni-doby.htm
** Tři fáze islamizace: https://www.youtube.com/watch?v=1Bxj1r7BbJg&t=44s
*** http://www.tedeum.cz/3_2010/neomarxismus_032010.htm
**** Psychologie sebenenávisti: https://www.youtube.com/watch?v=jb99jFFN3pU
Veskrze hrozné čtení. Nehodnotné. Nehodnotné ve smyslu, že čtenáře zastávajícího jakékoliv názorové spektrum tento víceméně paskvil stěží někam posune. Snad pouze ty, kteří se nacházejí na straně barikády jako autor, tedy na straně rozhodného NE imigrantům a všemu s tím spojené. Otázkou jest, zda se za extrém samotný lze vůbec ještě posunout. V tomto pamfletu se nedočkáte konstruktivní argumentace. Místy jsem si připadal, že čtu kompilaci z diskuzního bahna webu novinky cz. Domníval jsem se též, že něco takového nemůže zplodit renomovaný filozof či že jde o shodu jmen dvou různých autorů. Jeden se tomu zdráhá uvěřit, avšak žel bohu, nikolivěk. Jste-li názorově v problematice imigrace někde mezi, nepočítejte, že se vám snad po přečtení jednoho sta stránek vyjasní některé spojitosti nebo nabydete některých věcných argumentů. Nenabydete. Neboť text je zejména založen na emocích a termíny neomarxista, sluníčka či muslimáci (nikoliv v této podobě) nebyla ušetřena snad jediná stránka. Před očima vám bude defilovat vpravdě extrémní diskurz, který sám proti extremismu brojí... Již jsem si takřka myslel, že autor už jen zapomněl zmínit celosvětové spiknutí zednářů, avšak i na ně se nakonec dostane. Sečteno podtrženo, imigraci NE, muslimům VŮBEC NE, islámu ABSOLUTNĚ NE, Brusel=pekelníci, všichni kdo vlnu imigrace neodsuzují jsou neomarxisti či eticky zhovadilí jedinci, atp. Není divu, že brožurku vydala soukromá škola, na které autor působí, neboť se domnívám, že jiné než obskurní nakladatelství takové "dílo" do světa nemůže vypustit. Jednu hvězdičku dávám za poslední dvě tři odpovědi, které jakž takž splnily, co jsem od knihy očekával.
Rozhodnutie koncipovať text knižky ako rozhovor považujem z môjho pohľadu za trochu nešťastné. Osobne by som uvítal aspoň formu esejí, ktoré by J. Fuchsovi umožnili ísť viac do hĺbky. Na druhej strane – koho zaujímajú filozofické korene, z ktorých vychádzajú jeho stanoviská, má možnosť oboznámiť sa s nimi v jeho ďalších dielach. Tu bolo zrejme zámerom dostať túto knižku k čo najširšiemu publiku (alebo ju vôbec vydať). A tomu treba prispôsobiť rozsah aj formu. A samozrejme cenu, ktorá úzko súvisí s rozsahom (skúste si kúpiť dielo Člověk bez duše, život bez smyslu alebo celý súbor Filosofie 1-7). A treba brať v úvahu aj možnosti vydavateľa, predovšetkým tie finančné. Tie iste ani zďaleka nedosahujú objem prostriedkov, ktorými disponuje názorová opozícia (mainstream). Takže, majúc toto na zreteli, stručnosť odpovedí prijímam.
A odmietam názory J. Fuchsa považovať za nejaký ’extrém‘ iba preto, že ’dnešný svet‘ skutočné a dôsledné filozofické myslenie neznesie a dáva prednosť emóciám, prostredníctvom ktorých sú ľudia omnoho ľahšie manipulovateľní.
„Toto vývojově vyšší, vpravdě revoluční stadium tolerance nazýval Marcuse represivní tolerancí. Jinak je to všemi totalitáři oblíbená technika dvojího metru. Kromě její standardní ideologické primitivnosti a morálního analfabetismu tu stojí za pozornost i zvláštní teoretický paradox. Jako filosofové se tito velikáni marcusovského ražení štítí absolutních pravd. Jako ideologové si však pro své bláznivé ideje nárokují absolutní pravdivost s vehemencí, která smete každý odpor.“
„Tahle zvrácená dialektika levicových ideologů dobře ukazuje destrukci mravních hodnot/ctností, jimiž mravní osobnost tvoří svůj charakter. Ctnost je totiž rozumným středem mezi opačnými extrémy: nedostatkem a upřílišněním. V multikulti tzv. evropských hodnotách, které se zakládají na (podle ideologického klíče) vymýšlených lidských právech, se anihilace skutečných mravních hodnot projevuje jako syntéza extrémů: opičí (nerozumné) lásky k menšinám a nenávisti k těm, kteří ji nesdílejí. Nadto je rubem té opičí lásky egoistické sebeshlížení ve vlastní (domnělé) mravní velikosti takto „milujících“.“
„Je-li lidská svoboda posledním zdrojem, suverénem mravního řádu, stává se tento pouhou iluzí.“