Mindfulness pro zvládání hněvu: Pro teenagery
Jason R. Murphy , Mark C. Purcell
Občasný pocit frustrace ze školy, ze vztahů s kamarády a rodičů, nebo dokonce ze života je docela normální. A za to, že dospívající někdy ztratí hlavu a reaguje hněvem, se nemusí stydět, to se stává. Dospívání je složité období a je třeba se během něj vypořádávat s mnoha výzvami, ovšem je to ještě složitější, pokud teenager nedokáže během stresujících situací zachovat klid. Naštěstí existují možnosti, jak se tomu naučit. Jednou z možností je využití účinných metod redukce stresu založených na mindfulness v kombinaci s dialektickou behaviorální terapií. Aktivity v této knize pomohou dospívajícím rozlišit mezi zdravými a nezdravými formami hněvu, naučí se díky nim vhodným rozhodovacím dovednostem, dokážou nalézt emoční rovnováhu a dokážou lépe vnímat své pocity tady a teď. Také se díky aktivitám naučí, jak lépe navazovat vztahy s vrstevníky, kamarády a rodinou.... celý text
Literatura naučná Osobní rozvoj a styl Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2021 , PortálOriginální název:
Mindfullnes for Teen Anger, 2014
více info...
Přidat komentář
Z knihy mám takové rozporuplné pocity. Nejsem teenager, toto období už mám dávno za sebou, ale těžko říct, jestli by mi tato kniha pomohla tak, jak jsem si původně myslela. S psychologií nemám nic společného, jen to, že jsem občas byla na nějakých webinářích. Spíš bych to viděla tak, že kniha ano, ale s nápomocnou rukou dospělé osoby - nejsem si jistá, jestli mladý člověk z knihy pochopí, co se po něm vlastně chce, když i já jsem s tím měla chvílemi problém.
Nechávám zlatý průměr. Kniha je plná velmi užitečných a hlavně návodných informací, které dle mého více než ze samotné mindfulness (na což odkazuje sám název) čerpají z kognitivně-behaviorální psychoterapie. Nic proti ničemu, ale samotné všímavosti je zde věnován jen zlomek místa (a já jsem právě dle názvu knihy soudila, že poznatků v tomto směru bude vícero) a navíc jsou předkládány tak nějak útržkovitě a zjednodušeně, že bych tomu jako zcela nepolíbený adolescent jen stěží porozuměla. Ono je z této příručky obecně hodně cítit, že se na pubertální cílovou skupinu klade - dle mého - až neodpovídající představa o jejich vlastní schopnosti introspekce.
Plně souhlasím s komentářem uživatele Agatha84, pouze doplňuji, že jazyk, jakým autoři hovoří s teenagery a adolescenty, kteří mají být cílovou skupinou knihy, je na můj vkus zbytečně komplikovaný, zbytečně abstraktní a místy příliš odborný. Někde jakoby zase inteligenci dospívajících podceňoval. Nevím, zda je to překladem, ale jazykově je to velmi nevyvážené, což je u tohoto typu knížky zásadní problém.
Co se týče samotných aktivit, jejich jádra jsou užitečná (95 % vychází z KBT), ale já bych je v praxi modifikovala, abych je dospívajícím přiblížila a aby z nich (snad) více vytěžili - zde se jedná čistě o mou preferenci a cit.