Mingei: Lidové umění a řemeslo v Japonsku
Vlasta Winkelhöferová
Druhé, rozšířené vydání. Vlasta Winkelhöferová (1932–2022) byla jednou z nejvýznamnějších českých japanoložek. Kromě překladů se věnovala i dějinám japonské literatury, kultury a folkloru. Podobně jako její další knihy je i kniha Mingei – Lidové umění a řemeslo v Japonsku reakcí na několik dlouhodobých pobytů, které měla příležitost v Japonsku uskutečnit. Poprvé do této země cestovala na sklonku padesátých let, v době, kdy staré zvyky, tradice a řemesla byly ještě živou součástí japonského každodenního života. Na vlastní oči poznala atmosféru prostředí, v němž lidové výrobky vznikaly, viděla lidové řemeslníky při práci v jejich dílnách, hovořila s nimi a jejich výrobky kupovala. Velká část sbírky, kterou takto vytvořila, se později stala součástí asijské sbírky Náprstkova muzea v Praze. Lidové umění Japonska je specifické svým důrazem na funkčnost a obyčejnost. Neoplývá složitými vzory a sytými barvami, jaké jsme zvyklí si v této souvislosti představovat; krása lidového řemesla v Japonsku spočívá v přirozenosti, prostotě a poctivosti. Japonsko bylo po staletí uzavřené cizím vlivům a tato izolace spolu s pozoruhodným estetickým cítěním a existencí celé řady speciálních řemeslných technik přispěla ke zrodu osobité kultury. Kniha seznamuje s výrobky charakteristickými pro jednotlivé kraje souostroví, věnuje se jednotlivým typům uměleckých předmětů z keramiky, textilu, dřeva, bambusu, slámy a rákosu, ručního papíru, výrobkům z laku a lidové architektuře. V neposlední řadě se zabývá i vlivem umění mingei na život v moderním Japonsku.... celý text
Literatura česká Literatura naučná Umění
Vydáno: 2022 , Kavka (K-A-V-K-A) , Národní muzeumvíce info...
Přidat komentář
Najnovšie vydanie je jedným slovom nádhera. Rovnako ako Slámu i hedvábí má jeho grafické spracovanie na svedomí štúdio K-A-V-K-A, obálka je inšpirovaná obálkou knihy od Abeho Eiširó (ktorá sa tiež v tejto knihe spomína).
Po obsahovej stránke je kniha rozdelená do niekoľkých kapitol s bohatou obrazovou prílohou (zvlášť pri časti o keramike mi žiarili oči ako decku pri vianočnom stromčeku). Kniha je zakončená esejou od "zakladateľa" hnutia mingei Yanagi Soetsu, grafickým prehľadom jednotlivých období japonských dejín a slovníčkom použitých pojmov.
Prekvapilo napríklad zistenie, že mnohé hračky slúžili primárne ako amulety chrániace deti pred chorobami či nešťastím, alebo, že na príprave jedného výrobku sa podieľalo viacero členov rodiny. Zaujal fakt, že Japonci okrem anonymity tvorcu pozerali pri mingei aj na praktickú využiteľnosť predmetu.
Lidská zručnost a vynalézavost je fascinující a nepřestává mě udivovat, co všechno lidé dokáží. Nejvíc se mi líbila kapitola o hračkách. Na publikaci oceňuju bohatý fotografický materiál, který autorka shromáždila.
Štítky knihy
Japonsko japonská kultura umělecká řemesla lidové umění
Autorovy další knížky
1987 | Vějíř a meč: Kapitoly z dějin japonské kultury |
1999 | Dějiny odívání: Japonsko |
1970 | Sto pohledů na Japonsko |
2012 | Vrátka z bambusu |
2006 | Encyklopedie mytologie Japonska a Koreje |
Nejnovější vydání z roku 2022 je velmi krásně provedené. Pro mě nejzajímavější kapitoly o keramice, ale věřím, že zájemci o jiná řemesla zde najdou také mnoho zajímavého.