Mistr písní
Orson Scott Card
Ansset byl v dětství unesen a vychován v odosobněném, mystickém místě nazývaném Dům písní. Skutečnými přáteli tak pro něj byly právě jen jeho písně a díky tomu se chlapcovo pěvecké nadání rozvinulo v neobvyklé míře. Síla takového hlasu však může být nejen požehnáním, ale i prokletím. Mladý Pěvec totiž dokáže vycítit pocity posluchačů a zesílit je tak, aby jejich prostřednictvím uzdravoval nebo ničil. A protože na tento hlas čekal císař celé desítky let, jsou Anssetovy schopnosti žádány v paláci na staré Zemi. Tam projdou tvrdou zkouškou: buď vládce ukolébají a uklidní jeho kruté touhy, nebo ho zavedou - a s ním i celý svět - za brány šílenství… Rané dílo Orsona Scotta Carda znovu přesvědčí všechny čtenáře o autorově neopakovatelném umění vytvořit příběh, jenž dokáže současně dojmout i zcela ohromit.... celý text
Literatura světová Romány Fantasy
Vydáno: 2007 , Laser-books (Laser)Originální název:
Songmaster, 1980
více info...
Přidat komentář
Miluju tuhle knizku. Prvni, co jsem si koupila, jsem ztratila, takze jsem kupovala znovu!
Mistr písní mě nenadchl tak jako Ender, hlavně první část ještě v Domě písní byla hodně zdlouhavá a ne moc záživná.
Kdo zná dílo Carda, tak zde rozpozná jeho běžný vzor psaní. Hlavní postavou knihy je chlapec tak geniální, až ho někteří lidé nepovažují za lidskou bytost. Tento chlapec je od ostatních dětí odstřižen svou výjimečností a těžko si hledá přátele i v pozdějším věku. I v tomto románu šlape vše jako na drátkách. Příběh sice má nějaké zvraty, ale do soukolí pečlivého plánování se jen málokdy dostane kamínek náhody, který by ho přehodil na jinou cestu. Cardovi nelze upřít, že dokáže vzít námět, o kterém by si jen málokdo dokázal představit, že by mohl o něčem zajímavě vyprávět, a přetavit ho v napínavé čtení už od prvních stránek. Jen těžko se však můžete zbavit pocitu, že zde sledujete příběh dalšího Endera, Fazolka nebo Alvina. Většina z fanoušků Carda ale určitě tuto podobnost přivítá.
Jak tu spousta lidí přirovnává Mistra písní k Duně, s tou se mi to ani nespojilo, ale připomnělo mi to svým pozvolným plynutím děje a rozvážným stylem vyprávění Sněhovou královnu od Joan Vinge. A tu pro změnu zase všichni přirovnávají k Duně, takže tam možná přeci jen nějaká paralela je.
Ťažko sa mi ku knihe vyjadruje. Moc som od nej nečakal a tak sa mi to aj vrátilo a nič moc som nedostal. Z môjho pohľadu priemerný aj keď zvláštny kúsok, ktorý môže očariť atmosférou. Pripadalo mi to akoby Card nehľadal (z filozofického pohľadu) niečo dobre v zlom, ale naopak niečo zlé v dobrom. Keby som mal knihu prirovnať k fotografií, povedal by som že je preexponovaná. Je plná dohadov a točení sa v blúdnych kruhoch neustále sa meniacich postojov postáv a to ma do 2/3 knihy nehorázne frustrovalo. Asi 3–4krát za jeden odstavec, dokáže Card prepólovať postoj postavy a to ma privádza ku myšlienke či sa na tom sám autor neodbavuje, keď čitateľa uvedie do ešte väčšieho zmätku. Dej sa mi až po tretiu kapitolu (väčšia polovica knihy) zdal nudný, plný vaty. Neskôr sa to zlepšilo a najzaujímavejšia časť knihy bola pre mňa dejová linka s Kyeran, jej milencom Josifom, neskôr nadviazaný na neskorší Anssetov osud (priznávam podľahol som čaru milostného trojuholnika písaneho z pohľadu mormonta). Škoda len že sa objavila tak neskoro po nudných peripetiách v Dome piesní a Paláci. Áno prvé dve kapitoly boli nezbytné pre neskoršie nadviazanie deja, ale určite by som bol radšej keby boli skresané tak na 50 strán max. Z môjho pohľadu je knižka rozprávkou pre dospelých s fantasy prvkami omnoho viac ako sf. Podčiarkuje to pre mňa takmer všetko čo som z knižky vnímal. Napríklad nevykreslenosť postáv, slabé zobrazenie spoločenských atribútov, idealizmus miestami trápny, použitie mnohých účelových prvkov ako Sebeovládanie spevákov… Nechcem Mistra písní ale úplne zhadzovať (dúfam že to ani nerobím), pretože sa románu nedá uprieť s akou inteligenciou je napísaný aj to že ovplýva dobrými nápadmi ale potreboval pre mňa kusik viac jednoznačnosti. Na Cardovom spisovateľskom umení nieje moc čo vytknúť, ale diery z celkového pohľadu sa určite nájdu, konieckoncov v každom románe. Zostáva mi záhadou čím boli podnietené v tomto prípade. Možno mnou. Koniec bol idealistický, patetický ale na rozprávku uspokojivý.
detsky hrdina, ktery zpiva pisne? co to ma jako ksakru bejt? po precteni jsem se ale nemohl ubranit prirovani k dune, tak moc me to chytlo
Ja by som "Mistra písní" nezatracoval. Potešil a prekvapil ma, pripomenul mi atmosféru Herbertovej "Duny". Dej je pomalý, o to zaujímavejšie sú zmeny myslenia Ansetta.
Orson Scott Card si mě nezískal. Celý příběh nám unyle představuje Ansetta, který je po výchově v Domě písní poslán k císaři galaxie jako jeho osobní Pěvec. Osobně jsem byl zvědavý, jak se z toho dá vykřesat zajímavý příběh. Popravdě moc nedá. Když už se příběh rozvíjí, je ubit nudnými pasážemi o kráse a lásce. Celý princip vyjímečných hlasů je navíc tak nejednoznačně popsán, že nezbývá, než hledat nějakou vnitřní myšlenku díla. Možná, že po druhém přečtení jí objevím. Zatím si můžu myslet, že mi kniha unikla o vlásek. Nebo o hlásek.
První kniha od O.S.Carda, kterou jsem četl. Zezedu obálky mě ujišťují, že ,,Card opět dokázal vytvořit příběh, který dokáže nadchnout i ohromit''. Já, jako naivní člověk tomu uvěřím. Nuže, čtu. Kniha je rozdělená do 5 částí a v nekonečné první části je zdlouhavě popisovám život pěvce Ansseta v Domě Písní. Pak následuje druhý díl, v něnž se nic kromě prostředí nezmění. A takhle je to až do konce. Zkrátka, Card v celé knize, a že je sakra dlouhá, přežvýkává a mačká jedno a to samý a tu hvězdu dávám jen kvůli té scéně se spiknutím proti říši, nevím jaká to byla planeta, ale ten říšský zaměstnanec tan pozabíjel ochranku a taky prezidenta. Ostatně, zklamání snad větší než v Harrisonově Planetě Smrti. A když je tohle "mistrovské dílo Science-Fiction", pak se opravdu obávám o stav celého žánru.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
1994 | Enderova hra |
2002 | Mluvčí za mrtvé |
2001 | Enderův stín |
2002 | Xenocida |
2010 | Ender ve vyhnanství |
Ač mám dokonalý hudební hluch, nedělala mi problém základní premisa příběhu, tedy vyjadřování myšlenek a pocitů písněmi - vždyť hudba je k tomu přímo určená. Rušila mě však nepropracovanost a nevěrohodnost Cardem načrtnutého světa, podivné fungování Domu písní, galaktická vláda prostřednictvím jediného císaře etc.
Knížku bych označila za jakousi místy brutální pohádku s upozaděnými sci-fi kulisami. V první třetině se čtenář seznámí s malým Ansettem, výjimečným, leč citově plochým pěvcem, s jeho dětstvím v Domě písní. Následuje přesun k císařskému dvoru a dospívání ve víru intrik. Při gay vložce v závěrečné části jsem poněkud ztrácela koncentraci - pitvání milostných vztahů na mě holt obvykle má mentálně opruzující účinky bez ohledu na hetero/homo/trans/nekro/zoo orientaci zúčastněných. Závěrečný prolog byl mírně patetickou, stručnou, relativně uspokojivou tečkou.
Charaktery jsou v tomto raném Cardově díle ještě celkem ploché, jejich osudy neměly sílu ze mě vyždímat patřičné emoce. Jakkoliv nevyrovnaným dojmem na mě "Mistr písní" působil, musím vyzdvihnout zvláštní, melancholickou atmosféru, vibrující prakticky celým románem. Není to Card ve vrcholné formě, spousta not v osnově chybí nebo zní falešně, přesto si jistě najde svého trpělivého "posluchače", který přimhouří oči nad nedokonalostmi a nechá se unést náladou příběhu. 70%